Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen madrass till spjälsäng  (läst 5116 gånger)

FruRubensson

• Hälsingland
Göra egen madrass till spjälsäng
« skrivet: 30 apr-13 kl 16:50 »
Något som har tips på hur och av vad man skulle kunna tillverka madrass till spjälsäng av "naturliga material".
Alternativt att ni har en befintlig som ni vill sälja, då skall dock materialet vara tvättbart.

Tacksam för svar

Gottfrid

• -
SV: Göra egen madrass till spjälsäng
« Svar #1 skrivet: 30 apr-13 kl 16:57 »
Varför inte vanligt skumgummi?? Är ju tvättbart. Annars är det halm eller hö som gäller och det är inte tvättbart men funkar fint som jordförbättring i synnerhet om det är ner pinkat .

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-13 kl 13:07 »
Hårt stoppad ull kanske?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

lige

• Ångermanland
    • Liberumia
« Svar #3 skrivet: 07 maj-13 kl 12:03 »
futon, japansk madrass, är gjort av bomull. Jag skulle rekommendera ull från köttrasfår tex texel och stoppa på nått sätt som gör att det blir jämnt.
Oavset hur du gör är jag mycket intresserad av arbetsbeskrivning och foton på resultatet. Lycka till!

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-13 kl 07:39 »
Lite gammal tråd men jag fortsätter!
Om man kardar ullen i en kardmaskin så får man stora schok på ca 20x70 cm. Vi hade tänkt oss att i alla fall göra en bäddmadrass av att lägga ihop några sånna "ark" och sen sy in i tyg... Men vi tänker oss en tjockare madrass under av något slag, har inte klurat ut vad för material än...

Jonathan Hummelman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-14 kl 23:07 »
Vi håller som bäst på med att tillverka en egen barnmadrass efter att ha kastat ut skumplastmadrassen som ett led i att plastbantning av hemmet. Tänkt en hel del på val av material till stoppning och valt mellan ull, halm och dun. Nu slutade det med att vi beställde en bal med träull (ekologisk) ifrån en gård i skåne. Denna tänker vi stoppa in i ett fodral sytt av grövre bomullsväv (ekologisk). Det kluriga är att skapa "fickor" som håller stoppningen på plats och gör att inte alla träull trycks ut i kanterna. Tanken är att denna kommer fungera som undermadrass. Och eftersom den nog kommer kännas rätt stum så ska vi prova att komplettera med ett dubbelvikt duntäcke ovanpå som får ge lite "fjärdring" (ursäkta skämtet). Dunen kommer alltså agera bäddmadrass och går även att tvätta. Vi återkommer  med resultat inom kort!

bua

« Svar #6 skrivet: 18 feb-14 kl 19:21 »
Ett vanligt sätt för att få madrass-stoppnig att stanna kvar är att sy rakt igenom med en 'knapp' på var sida.

Jag tror inte att dun kommer att fungera som bäddmadrass, det är fluffigt när ni lägger er och 1 timme senare är det platt - om ni inte gör sådär kanontjockt som schweizarna gör.

balodan

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-14 kl 01:53 »
@ Jonathan Hummelman. Jag är mycket nyfiken på hur det gick med er träullsmadrass. Hur fungerade den, några problem? Hur länge håller sig träullen spänstig och fjädrande? Blev madrassen platt och stum efter ett tag? Kan tänka mig att ju fler träfibrer som bryts efter hand desto plattare och stummare blir den.
Var det några problem med fukt som samlas i träullen, mögel?
Bästa hälsningar.

Miamiamia

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-14 kl 07:21 »
Ja det vore spännande att höra! Men det är väl borsyra i ullen för att förhindra antändning, det kanske funkar mot mögel också? Personligen har jag  väldigt svårt att tro att det skulle bli mögel i en madrass av naturmaterial i ett vanligt ventilerat hus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1472 gäster, 2 användare
Dha87, hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser