Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öppnar ni äggen?  (läst 4966 gånger)

tinaw

• Gäst
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #20 skrivet: 04 maj-13 kl 12:07 »
Lite bättre åtminstone, tillräckligt för att ha för tråkigt om jag bara ligger i sängen.  ;D

Som sagt, jag tycker man lär sig massor av att öppna äggen och se efter. Jag brukar försiktigt picka ett hål i skalet vid luftblåsan och kika ner. När man öppnat några ägg räcker det för att konstatera om det är en geggig massa därnere eller om man faktiskt kan pilla upp ägget utan att råka ut för stinkdöden. Ibland vill man kanske bara veta hur många kycklingar som faktiskt var färdiga, då räcker det ju med ett litet hål.

Inne i ägget kan man se flera ledtrådar. Först och främst när utvecklingen stoppat. Här finns en bild på ägg i olika utvecklingsstadier. http://www.poultryhub.org/physiology/incubation/

Har utvecklingen stoppat tidigt eller halvtidigt har det ofta varit något fel på embryot eller sprickor i ägget så att det torkat ut eller kommit in bakterier. Vet man med sig att det varit något tillfälle när temperaturen skenat/gått ner (ofta är nedåt inte ett problem, men uppåt farligt), och flera kycklingar är döda runt den tiden, då kan man räkna med att temperaturen är felet.

På vissa raser är det så att embryon med vissa anlag ofta dör i ägget, letalanlag (som i engelskans lethal, dödlig). Då ser man vad det är frågan om genom att öppna ägget och titta på kycklingen, till exempel dubbelkvastade kycklingar av aracuana dör. Hos vaktlar finns linjer med honungsfärg som letalanlag osv. Ser man då att det tex är kycklingar med kvastar eller honungsfärgade som dött (om de hunnit utvecklas så långt), då finns en förklaring där.

Om kycklingen ligger fel i ägget på nåt sätt kan den ha utvecklats klart men inte haft möjlighet att ta sig ut. Det kan man se på stora/sneda luftblåsor, och förstås på hur kycklingen ligger, t ex med huvudet åt fel håll. Jag har också haft kycklingar som fastnat med en klo i "luggen", alltså att dunet lindat sig runt klon, och kycklingar som inte kan röra benen ordentligt tar sig inte ur ett ägg. En kyckling kan ha fötter som liksom är alldeles för rundade, att den inte riktigt kan räta ut dem, "krokiga tår". Det beror ofta på dålig näring hos föräldradjuren eller att temperaturen varierat mycket under ruvtiden. Ibland ser man andra missbildningar på kycklingarna, då är det oftast så att de inte varit starka nog att ta sig ur ägget på grund av yttre eller inre missbildningar.

Man kan också avgöra hur fuktigheten under ruvningen varit genom att se hur mycket vätska/gegga som finns runt kycklingen. Det ska inte vara jättemycket, och kycklingen ska inte vara kladdig utan bara lite blöt, annars har fukten varit för hög. Luftblåsan ska också vara lagom stor.

Vid själva kläcket är det bra om fuktigheten är något högre, och om den inte varit det, eller om man öppnat kläckaren så att fukten gått ner för mycket, då ser man att ägghinnan fastnat i kycklingen.

Om en kyckling är alldeles färdig och man inte ser nåt direkt fel, då vet man att det inte är ruvtiden utan själva kläcket som gått fel. Finns inga särskilda tecken på vad som hänt brukar jag dra slutsatsen att kycklingen inte kunnat rotera i ägget. Det beror till exempel på att äggen skakats sönder inuti vid frakt eller att äggsnodden sträckts ut för att äggen inte vänts tillräckligt ofta eller mycket.

Tja, det var vad jag kom på så här på rak arm. Det finns säkert massor av scenarion jag glömt. Men öppna äggen du! Det är spännande och intressant när man kommit över äckelfaktorn och om man undviker ruttna ägg.
« Senast ändrad: 04 maj-13 kl 12:23 av tinaw »

tinaw

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 maj-13 kl 12:12 »
Det man lärt sig får ju en direkt tillämpning när man kläcker i fortsättningen, ser jag till exempel ett ägg där hålslaget är på fel ställe, då väntar jag inte särskilt länge med att hjälpa kycklingen ut, eftersom jag vet att det då inte är nåt fel på kycklingen, utan på äggsnodden eller embryots placering i ägget. Är det däremot en kyckling som tar jättelång tid på sig men allt ser bra ut, då får den vara.

tinaw

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 maj-13 kl 12:13 »
Jo, en annan grej man kan se är om en kyckling börjat ta sig ut men träffat på ett stort blodkärl och förblött inne i ägget. Sånt där som bara händer ibland av misstag.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 04 maj-13 kl 12:52 »
Åh, tack så mycket för dina utförliga beskrivning! Jättebra saker att tänka på.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser