Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öppnar ni äggen?  (läst 4308 gånger)

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
Öppnar ni äggen?
« skrivet: 29 apr-13 kl 12:18 »
Det har i dagarna kläckts tre kycklingar från min andra omgång i min hemmabyggda kläckare och jag hoppas på att ytterligare några ska kläckas. Den första gången jag kläckte fram kycklingar så kläcktes alla 14 ägg. Men den här gången så har flera foster dött i äggen på vägen och av de ägg som är kvar(och som såg helt ok ut när jag lyste dem dag 17) så hörs det inget ifrån. I dag är det dag 22 så det kan ju kanske hända något ännu även om jag inte hör några pickanden eller pip alls. Men det jag funderar på är hur ni gör med äggen som ni vet har foster i sig men som inte kläcks. Öppnar ni dem och kollar för att kunna se vad som ev har gått fel eller kastar ni dem direkt?

Jag skulle ändå vilja se hur de ser ut eftersom nu rätt många har dött på vägen. Men hur fort kan de bli dåliga/ruttna? Och när kan man vara säker på att de har dött? Jag vill ju inte öppna ett där de fortfarande lever. Fast det syns väl kanske när man lyser dem.

Vad är det mest troliga som gör att så pass många ägg dör i kläckaren? Temperaturen? Lade in 24 sammanlagt, 6 obefruktade, 7 som dött på vägen. Och så är det ytterligare två som jag är tveksam till och så nu då flera ägg som inte låter nåt om alls. Det gick ju så bra förra gången och jag tycker inte jag gjort nån större skillnad den här gången.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 12:23 »
Tittar alltid, tyvärr även den gång några ägg ruttnat :P

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 15:02 »
Jag öppnar aldrig äggen jag slänger bort dom

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 15:13 »
Troliga orsaker till att kycklingar dör tidigt: Skitiga ägg, skitig kläckare

Troliga orsaker till att kycklingar inte tar sig ut, trots att de är fullt utvecklade: för hög luftfuktighet under ruvningen, för låg fuktighet under kläckningen, att kläckaren öppnats under kläckningen
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-13 kl 20:20 »
Troliga orsaker till att kycklingar dör tidigt: Skitiga ägg, skitig kläckare

Troliga orsaker till att kycklingar inte tar sig ut, trots att de är fullt utvecklade: för hög luftfuktighet under ruvningen, för låg fuktighet under kläckningen, att kläckaren öppnats under kläckningen

Det var rena ägg och ren kläckare. Luftfuktigheten har legat på ca 30-40% fram till dag 18, nu ca 70%. Jag har öppnat kläckaren snabbt några gånger men det gjorde jag förra gången också utan att det blev några problem.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-13 kl 10:14 »
Ibland går det bara fel... även om man håller super rent och rätt temperatur och fuktighet..
Det är ovanligt att alla ägg kläcks.. (tyvärr).. men oftast så går det fel tidigt i utvecklingen och man kan plocka bort dessa ägg..
Om de utvecklats normalt fram till de sista dagarna så brukar de kläckas ok..
Har dock varit med om att de inte har lyckats slå hål på äggskalet??!.. kollade dessa och skalet var nästan dubbelt så tjockt som ett vanligt!!..  Den hönan togs ur avel..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-13 kl 11:28 »
Det har kommit fyra i alla fall.  :) Dag 23 idag så det finns väl kanske möjlighet att någon till ännu kan kläckas?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dunderklumpan

  • Inlägg: 17
    • Värmland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #7 skrivet: 30 apr-13 kl 11:36 »
knacka på ägget och håll det till örat... svarar någon därinne så sent har jag hjälpt till lite, men inte helt, bara knackat litet hål så den får lite hopp...  och sedan fuktat hinnorna så den får lättare att ta sig ut. sen kanske man inte ska avla på det viset, men om man har lite höns för ägg o kött så tycker jag inte att det spelar så stor roll, och skulle man märka att det är något fel på kycklingen får man ju ta bort den.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #8 skrivet: 30 apr-13 kl 13:53 »
Kanske har temperaturen legat lite för lågt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-13 kl 16:04 »
Jag öppnade 2 ägg som var döda, de dog precis innan de skulle ta hål på hinnan. Har aldrig hänt tidigare. Det var sönderskakade post ägg, hinnan hade lossnat på hela ena sidan, så jag trodde inte någon skulle klara sig. Men av 12 ägg kom det 5 fina kycklingar. Dom äggen jag öppnade hade helt fullgångna kycklingar, fina var dom. Så jag fick inte någon förklaring av att öppna dom.
Det kommer jag inte göra någon mer gång, för vad får man ut av det om man inte är något slags kyckling proffs.

Men post ägg är ju svåra att kläcka, vad jag förstod så var dina hemma ägg. Hoppas det går bättre nästa gång. Men att rengöra kläckaren innan kläck med virkon s tror jag på. Funkar bättre att kläcka när jag gjort det. Men jag skulle aldrig tvätta äggen med virkon s.
Lycka till med nästa kläck och tänk en tanke på AKK  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #10 skrivet: 30 apr-13 kl 21:37 »
Men jag skulle aldrig tvätta äggen med virkon s.
Varför det? Det är ett väldigt bra sätt att minska risken för att få in smittor i sin besättning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #11 skrivet: 01 maj-13 kl 01:22 »
Det känns så osäkert bara, vill inte tvätta äggen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #12 skrivet: 01 maj-13 kl 13:20 »
Det känns så osäkert bara, vill inte tvätta äggen.
Om man bara ser till att tvättvattnet är minst 10 grader varmare än äggen, så får man faktiskt bättre kläckresultat med rena desinficerade ägg. Tro mig jag har testat båda varianterna, många gånger, och statistiskt sett är resultatet tydligt till tvättningens fördel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #13 skrivet: 01 maj-13 kl 15:00 »
Öppnar ni äggen ?
Nej,det gör inte jag inte. Vem vill ha ett fjäderfä som inte lyckats ta sig ur ägget med egen kraft? ???

Jag instämmer med ieenilorac som kommer med flera förslag på vad som kan ha gått fel under kläckningen.

Låg temp,fel luftfuktighet i förhållande till skalen tjocklek är en anledning som är svår att förutse - det är sånt man lär sig av erfarenhet,en del raser är svårare att kläcka tycker jag. Ingen kläckning är den andra lik  ;)
Detta inlägg kanske inte hjälper dig att förstå vad som hänt men ta till dig tipsen här på forumet och fortsätt kläcka  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #14 skrivet: 02 maj-13 kl 07:46 »
Det blev bara fyra kycklingar, jag lyste resten av äggen men de flesta av dem var tydligt döda. Någon var lite osäker men jag hörde inget och kunde inte se att något rörde sig så jag valde att plocka bort allihop.

Jag tänkte ju främst på att öppna äggen när man vet att de är döda, för att kanske kunna se vad som blivit fel. Men jag valde att inte göra det. Jag vet ju ändå inte vad som är fel.

Jag har inte tvättat äggen hittills men bara valt ägg som sett rena ut. Är det ändå värt att tvätta dem?

PS De fyra kycklingarna Engelbrekt, Tyra, Eivor och Tyko ser i alla fall ut att må bra  :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #15 skrivet: 02 maj-13 kl 07:50 »
Glömde - jag tror att det kan ha att göra med temperaturen. Den här gången var det svårt att få jämn temp. Överlag så höll det sig ganska lågt(runt 36) för att emellanåt rusa upp högt(41). Jag försökte ställa in termostaten så att det skulle hålla sig runt 37,5-38 men av någon anledning var det mycket svårare den här gången än förra.

Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

tinaw

  • Gäst
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #16 skrivet: 02 maj-13 kl 08:49 »
Öppnar ni äggen ?
Nej,det gör inte jag inte. Vem vill ha ett fjäderfä som inte lyckats ta sig ur ägget med egen kraft? ???

Fast det är ju en sanning med modifikation. Om äggen till exempel har gått i posten kan hinnor eller äggsnodden vara skadad, så att kycklingen inte kan rotera i ägget och ta sig ut. Inget fel på kycklingen alltså, utan på transporten.

Om jag inte är rätt säker på vad som gått snett öppnar jag äggen och tittar. Man lär sig mycket den vägen.

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #17 skrivet: 02 maj-13 kl 09:22 »
Om jag inte är rätt säker på vad som gått snett öppnar jag äggen och tittar. Man lär sig mycket den vägen.

Kan du ge några exempel? Vad ska man kolla efter?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

tinaw

  • Gäst
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #18 skrivet: 02 maj-13 kl 09:49 »
Kan du ge några exempel? Vad ska man kolla efter?

På väg in i bigtime migränanfall. Om du påminner mig om några dagar ska jag försöka förklara mer!

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Öppnar ni äggen?
« Svar #19 skrivet: 04 maj-13 kl 10:00 »
På väg in i bigtime migränanfall. Om du påminner mig om några dagar ska jag försöka förklara mer!

Hoppas du mår bättre nu och orkar svara.  :)
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tur-Johan, simon.arvestrand, Elshira, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser