Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  parasitnivåer?  (läst 3342 gånger)

Halte

• Gäst
parasitnivåer?
« skrivet: 26 apr-13 kl 16:19 »
Hejsan
Någon som vet vilka parasitnivåer vid träckprov som föranleder avmaskning?
SVA skickade märkligt nog inte med någon förklaring till provresultatet. .

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: parasitnivåer?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 18:42 »
Om du är med i Fårhälsovården kan du ringa deras veterinär och fråga. De har då tillgång till analysen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 apr-13 kl 19:40 »
Det är jag inte men jag får ringa distriktaren på måndag och kolla vad de säger i så fall

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 26 apr-13 kl 22:10 »
Vad hittade dom ?
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 apr-13 kl 22:18 »
 "Coccidier" och "nematodirus sp.", 800 resp. 200 epg

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 26 apr-13 kl 22:30 »
Hittar inte min fusklapp...
Någonstans ett  "tolkningspapper"
Undrar varför dom inte kan skriva så en stackars fårägare förstår ;)
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 26 apr-13 kl 22:36 »
googlade lite..

"Unga djur smittar mest

Äldre immuna djur i god kondition sprider inte lika mycket ägg som unga icke immuna djur med hög parasitbörda. Ett äldre friskt djur kan ha 200-400 ägg per gram träck, medan ett yngre med mycket parasiter kan avge 3000-5000 ägg per gram träck, i en del fall ända upp till 10000 ägg. Trots att mängden träck från det äldre djuret är högre, sprider alltså det unga djuret ändå avsevärt fler ägg.

De flesta inälvsparasiter smittar via bete, men tarmcoccidier kan smitta även på stall via träcken. Om problem uppstår med coccidier bör man alltså även tänka på stallhygienen "

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 apr-13 kl 07:11 »
Ok, tack. Då lligger det ju inte så högt då, men det är nog lika bra att avmaska iaf för det är 1-2 tackor som jsg har svårt att hålla i hull

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 maj-13 kl 12:38 »
Pratade med veterinären förra veckan men tyvärr blev jag inte mkt klokare av det..
Fick iaf avmaskningsmedel utskrivet men jag är ju lite intresserad av att veta om nivåerna anses höga/låga för respektive förekomst.. Känns som att det kan vara bra att veta om man ska planera betesföljder o.s.v. för sommaren.

Jag bifogar en bild ifrån slutsvaret som kom idag.. Någon som har koll på nivåerna för respektive förekomst så är jag tacksam för lite kommentarer.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-13 kl 12:59 »
Coccidierna är ju inget som man avmaskar för att bekämpa. Det är ju främst på lamm, som de kan ställa till det!
Löpmagmasken (som de har skrivit som Homoncus sp) är det Stora Magmasken??!! Isåfall MÅSTE du avmaska. Jag har bara hört talas om Homoncus-benämningen i samband med stora magmasken...
Det andra som endast är 100 ägg, låter försumbart.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 maj-13 kl 13:26 »
Det verkar vara två olika saker..
"De vanligaste fårparasiterna är:
• koccidier
• löpmagmask
• stora magmasken
• tunnhalsade tarmmaskar
"

Men nu har jag iof avmaskat alla fåren i alla fall, så det är inte för den sakens skull jag undrar.. Vill mest veta hur stort parasittryck det är på betesmarkerna.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 maj-13 kl 14:02 »
Avmaskade du med Ivomectin??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annzis

• Nybliven fårägare
    • Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 07 maj-13 kl 14:14 »
Du kan ju alltid ringa de som gjort proven, i sitt fall SVA. De är nog allra bäst på att svara på frågor om detta.
Jag gjorde tester via Vidilab och de gav mig mycket bra information plus att jag kunde beställa avsmakningsmedel via dem, som de ska skicka hem till mig.

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 maj-13 kl 14:20 »
Ja, jag skickade ett mejl nu får vi se..

Första gången jag beställt från SVA, har använt ngt annat tidigare (minns inte namnet) och då fick man också med en "beskrivning".. Lite svagt av SVA tycker jag, så rackarns svårt kan det ju inte vara att bifoga ytterligare en fil till mejlet.

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 maj-13 kl 14:21 »
Avmaskade du med Ivomectin??!!

Ja, eller Ivomec i.a.f.. Eller så hette det Ivomectin, minns inte riktigt..

Varför alla utrops och frågetecken? :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 maj-13 kl 14:31 »
För att OM det är Homoncus så är det bara Ivomectin som tar det....

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 maj-13 kl 14:36 »
För att OM det är Homoncus så är det bara Ivomectin som tar det....
Ok, ja då är ju allt i sin ordning nu då.. Avmaskade och klara, plus att den dosen jag fick utskriven till dem räcker för att avmaska ytterligare en gång frampå sensommaren

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #17 skrivet: 07 maj-13 kl 15:08 »
Om du har fått in stora magmasken på dina beten så föreslår jag att du sätter dig ordentligt in i symptom och förebyggande betesplanering. Det kan löna sig att lägga tid på det redan nu och även innan man får in denna besvärliga parasiten. Lycka till
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Halte

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 maj-13 kl 15:23 »
Om du har fått in stora magmasken på dina beten så föreslår jag att du sätter dig ordentligt in i symptom och förebyggande betesplanering. Det kan löna sig att lägga tid på det redan nu och även innan man får in denna besvärliga parasiten. Lycka till
Ok, men det var det ju inte Stora magmasken i.o.f utan Löpmagsmask... Nu har jag inte den minsta aning om utifall det är bättre än men rätt ska vara rätt.. :)

Och betesplaneringen är tyvärr inte så komplicerad heller, finns inte tillräckligt med bete för att låta en betesmark vila under ett år. Försöker dela upp det så att de inte släpps på samma bete på våren som de gick på hösten, men det är väl ungefär så långt man kan gå.

Efter lite letande hittade jag liiiiiiite information om Löpmagsmasken i alla fall, verkar ju inte vara någon trevlig gynnare men det kan förklara varför 2 av tackorna var så i helvete svåra att hålla i hull i vintras, de blev magrare och magrare trots fri tillgång på grov- och kraftfoder i slutet. Verkar ju också vara en tämligen vanlig parasit, 40% av de kontrollerade besättningarna.. Det är ju inte så roligt att den verkar bli vanligare och vanligare, men så länge det inte bli massa resistens så kan det ju gå an.

"Sammanlagt undersöktes resistensläget i 45 fårbesättningar i olika regioner i landet. Det
visade sig att samtliga besättningar var infekterade med fårets mellanstora magmask
Teladorsagia circumcincta och med tarmmaskar ur släktet Trichostrongylus som var de
två vanligast förekommande maskinfektionerna. Fyrtio (40%) besättningar var dessutom
infekterade med den stora löpmagsmasken Haemonchus contortus, som är fårets
farligaste parasit. Endast i 2 (4%) besättningar fanns tecken på att de var infekterade
med H. contortus som var resistenta mot avmaskningsmedlet albendazol inom
substansgruppen bensimidazoler. I ytterligare två besättningar fanns det tecken som
tydde på nedsatt effekt mot ivermektin inom gruppen makrocykliska laktoner. I båda
besättningarna var dock äggutskiljningen förhållandevis låg redan innan avmaskningen.
Det var dessutom endast några enstaka djur som var infekterade efter utförd behandling.
Orsaken till den uteblivna behandlingseffekten hos dessa djur kan följaktligen ha andra
orsaker än resistens. Vi tolkar således resultatet som om att dessa besättningar inte var
infekterade med resistenta maskpopulationer, även om detta naturligtvis inte kan
uteslutas.
Sammanfattningsvis kan man säga att resistensläget inte har förvärrats sedan den första
rapporten om resistenta löpmagsmaskar hos får i början 1990-talet. Gällande
rekommendationer vad gäller avmaskning tycks alltså ha haft avsedd effekt och bromsat
resistensutvecklingen. Samtidigt visar undersökningen att spridningen av fårets
löpmagsmask har ökat under samma tidsperiod. Eftersom det idag endast finns en
substansgrupp med full effekt mot denna allvarliga parasit, finns ett stort behov av att
etablera alternativ diagnostik såväl för att kunna påvisa denna mask som att mäta
resistens. Slutsatsen av denna undersökning är dock att resistensläget hos betesburna
magtarmmaskar fortfarande är gott i Sverige."

sarbe453

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 07 maj-13 kl 20:12 »
Nåja, även om stora nagmasken är en otäck parasit som kan ge plötsliga dödsfall så överlever den inte på betet vintertid. Det är därför lätt att bli av med den. Det är de som överlever på bete som blir kniviga att få bukt ned.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser