Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattsjukdom som smittar människor!?  (läst 2044 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Kattsjukdom som smittar människor!?
« skrivet: 25 apr-13 kl 22:42 »
Tittade på en dokumentär nyss, där de tog upp att många katter bar på någon sjukdom som även kan smitta människor, det sprids typ via möss, så att mössen får beteendeförändringar m.m
Vad heter sjukdomen/viruset/masken? Ska man oroa sig?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Rastell

SV: Kattsjukdom som smittar människor!?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-13 kl 22:49 »
Är de toxoplasmos du menar ??? Är väl mest gravida som löper risk att drabbas... men man kan nog få det när man  äter kött som ej är genom stekt :-\

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-13 kl 23:01 »
Toxoplasmos är allvarligt för gravida men risken att drabbas är klart överdriven. Man kan bli smittad när man rensar toalådor av avföring om man inte är noga med handhygien. Men jag är kattuppfödare och genomgått två graviditeter med flertal katter och kattlådor. Enligt skrämselpropaganda ska gravida helst inte ha katt alls! :(

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 25 apr-13 kl 23:05 »
Var något om att även människor förändras, att man stressar mer typ, och löper större risk att vara med i en bilolycka.
Samt att om man är deprimerad så är det vanligare att få självmordstankar om man är smittad med det?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-13 kl 23:07 »
 ??? ??? ???
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-13 kl 23:10 »
Vad var det för dokumentär? De måste väl ha berättat där vad det var för smitta? Var såg du den?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-13 kl 23:26 »
Den dokumentären skulle jag väldigt gärna vilja se.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Rastell

« Svar #7 skrivet: 26 apr-13 kl 09:13 »
Håller med Helena R, har oxå genom gått 2 graviditeter med 5 katter.... inga problem, lät dock gubben ta hand om kattlådan ;) men de låter ju som de var något annat dom pratade om... vilken kanal visade dokumentären?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-13 kl 09:21 »
Det var nog Toxoplasmos Daniel menade.

Som tur är är risken att bli smittad låg - du kan bara få det en gång och det är sällsynt att en kvinna smittas för första gången under graviditeten. Om du haft katt är sannolikheten ganska stor att att du smittats tidigare och utvecklat en livslång immunitet.  :)

SR P1 2012.07.03
Parasit kan öka risk för självmordsförsök.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5176563

Toxoplasmos är allvarligt för gravida men risken att drabbas är klart överdriven. Man kan bli smittad när man rensar toalådor av avföring om man inte är noga med handhygien. Enligt skrämselpropaganda ska gravida helst inte ha katt alls!

Man kan också bli smittad när man äter Grönsaker, bär och frukt liksom kött av Får, gris, fågel och vilt det får inte skrämselpropaganda gänget glömma  ;D
« Senast ändrad: 26 apr-13 kl 10:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #9 skrivet: 26 apr-13 kl 09:43 »
Det var Toxoplasma som det pratades om i den här filmen:

http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/article108855.svt

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 26 apr-13 kl 09:47 »
Det var nog Toxoplasmos Daniel menade.

SR P1 2012.07.03
Parasit kan öka risk för självmordsförsök.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5176563

Stämmer!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 26 apr-13 kl 11:53 »
Jag tömde alla kattlådor själv. Det jag retar mig på är att mödravården skrämmer ängsliga blivande mammor i onödan och det håller det mesta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser