Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  örthö till häst  (läst 3832 gånger)

rimfrost

• Småland
örthö till häst
« skrivet: 24 apr-13 kl 12:00 »
Har funderingar på att så bara örter på en plätt för att göra örthö till mina hästar. Vilka örter är enkla att så, få tag i i större frömängder och vilka örter bör ingå? Har redan tänkt mig pepparmynta, kamomill och ringblomma.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: örthö till häst
« Svar #1 skrivet: 24 apr-13 kl 12:47 »
Ursäkta Rimfrost, men  är det du eller hästarna som har behov för örthö ???
Om det är till lam för att få extra smak på köttet innan slakt, kunde jag förstå det, men farför till hästar???
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-13 kl 14:22 »
Hästar är av naturen gräsätare och har sällan behov av örter OM de har ngn brist som kan täckas via ngn ört så bör de ges dem uppdelade så de själva kan välja om de vill ha dem. Hästar kan bli sjuka om man "lurar" i dem örter som de inte behöver. Forskning har gjorts där man gett hästar möjlighet att äta olika växter genom provytor, i samtliga fall har hästarna själva valt de rena gräsytorna.

Finns ingen anledning att ge hästar örter eller annat "bara för att"  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 16:38 »
I vår hövall finns det mycket örter. Detta ser jag som possitivt eftersom jag då kan ge hästarna en större volym grovfoder (mer fibrer) utan att de får så hög energihalt. När höet serveras är alltså inte örterna nermalda, utan hästarna kan välja att pilla bort saker de inte vill ha.

För mig är det ganska självklart att djuren (liksom vi) alltid väljer det mest energirika fodret i första hand, så jag ser det inte som något konstigt alls att hästarna gick till gräsbetet ;) Det innebär för mig inte att vi och hästarna mår bra av även andra saker.

I vårt hö ingår bla. nässlor, älgört, daggkåpa, maskrosor,tistel, mfl.

Förutom detta torkar jag nässlor i ruskor hängande från taket på logen som jag ger alla djur under vintern. Slänger liksom till dem en ruska då och då :) Jag ger dem dessutom tillgång till olika sorters sly-bark under vintern.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 24 apr-13 kl 18:13 »
Hej!

Gräs är också en ört.....
mvh/ bosse

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-13 kl 18:17 »
Det är så sant Bosse! :)

Då menar jag nog mer att jag trivs med att ge ett artrikt hö ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-13 kl 09:27 »
Helt rätt Jennyt  :) det jag menade var att om man tar bort gräset för att ge dem enbart örter och då tänker jag på nässlor, rölleka, ängsyra mm så "tvingar"/lurar man hästen att äta sådant den kanske inte skulle välja rent naturligt. Ett gräshö näringsinnehåll kan man styra genom olika sorters gräsarter, rödklöver, lusern, gödsling och skördetid. Många örter är även de näringsrika så vill man åt foder som ren sysselsättning till en lättfödd häst skulle jag ändock rekomendera havrehalm, sly och liknande istället  :) det finns en hel del att läsa hos SLU mfl om olika fodermedel, växter och deras näringsämnen och eventuella påverkan. Av nässlor bildas en syra i tarmen under nedbrytning som i för stor mängd ger förgiftning, fång, kolik mm misstänks häröra till vissa örter i stor mängd, forskning är igång. Vitlök ger blodbrist redan vid relativt små mänder osv...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-13 kl 11:41 »
Då förstår jag bättre vad du pratar om Vilkhyttan ;)

Jag eftersträvar och pratar för en mångfald.... inte överkonsumtion av något :)

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-13 kl 14:35 »
Precis :) ;D

rimfrost

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 apr-13 kl 16:14 »
Intressanta svar. :-) jag är inte ute efter att byta ut mitt gräshö, tänkte mer komplettera med en liten kaka rent örthö nu och då för att ge hästarna möjlighet att själva tillgodogöra sig ämnen/växter som de tycker sig behöva. :-) medveten om att överskott inte är bra, lagom är bäst. :-)
det där med vitlök är ett kluvet ämne. Vissa säger att det är skadligt för levern, vissa säger att det att det främjar matsmältningen. Nån som läst nån forskning kring detta?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 25 apr-13 kl 18:07 »
Gällande vitlök så JA det finns forskning som visar att det redan efter två veckor på rekommenderad dos ger blodförlust dvs det minskar andelen röda blodkroppar. Enligt SLU, att det är kluvet beror väl snarare på att fodertillverkarna tjänar extra pengar på att lura i folk att de behöver en massa extra hit och dit och det är de som hävdar att vitlök inte är skadligt eller bara skadligt i större doser.

kopierat textavsnitt ur en rapport från SLU utgiven 2010

"Potentiella toxiska effekter hos häst
Få vetenskapliga studier har genomförts på häst för att säkerställa säkra och effektiva doser.
De flesta potentiella biverkningarna är därför enbart teoretiska misstankar som i vissa fall
grundar sig på studier på andra djurarter alternativt människa (Williams et al. 2007).
Potentiella negativa effekter av djävulsklo, som framförallt används för dess
antiinflammatoriska effekt, är magsår och ökad blödningsrisk (Pearson et al. 1999).
Echinacea, vilken är en ört som främst används för dess immunstimulerande effekt, har visats
kunna utlösa allergiska reaktioner hos människa (Mullins et al. 2002).
Potentiella negativa effekter av ingefära, som har en antiinflammatorisk effekt, är magsår
samt ökad blödningstendens (Williams et al. 2007). Vallört används oralt till häst för dess
antiinflammatoriska och slemlösande egenskap. Denna ört innehåller dock
pyrrolizidinalkaloider, vilket är en grupp oerhört giftiga alkaloider vilka framförallt ger
skador på levern (Harman 2002).
Loppfrön (Psyllium) används mot exempelvis förstoppning, men kan minska upptag av
läkemedel (Harman 2002). Arnika används ofta för dess antiinflammatoriska effekt, men kan
vara njur-, lever- samt hjärttoxiskt (Harman 2002). Vitlök har visats kunna orsaka anemi hos
häst (Pearson et al. 2005)."

Och länk till rapporten i sin helhet :) http://stud.epsilon.slu.se/791/2/larsson_j_100128.pdf

så kan var och en läsa och bilda sin egen uppfattning  ;) själv har jag ägnshö med viss naturlig inblandning av örter men det är så i sin struktur att de själva kan sortera ut det de vill äta  :)

rimfrost

• Småland
« Svar #11 skrivet: 25 apr-13 kl 21:50 »
Intressant! Alltid bättre med rena fakta än spekulationer. :-) kanske är bättre att blanda in örtfrön i mina vanliga vallar då?

Strajder

• Aspegården
« Svar #12 skrivet: 10 jul-13 kl 16:27 »
Den främsta anledningen till att vi odlar ett artrikt hö/ensilage på vår gård är inte för hästarnas skull. Många som odlar vall för slåtter vill ju ha maximalt skördeutbyte och högt proteininnehåll. Det innebär att man gödslar kraftigt och slår många gånger och får då ett foder som är perfekt för nöt och får. Ger vi ett sådant foder så äter nog hästarna ihjäl sig om man inte blandar ut med havrehalm! Vi har inte kravet på hög avkastning utan vill ha ett foder som är billigt, ekologiskt och smakligt. För att få det billigt vill vi undvika att gödsla med konstgödning/flytgödsel och köra så få gånger som möjligt med traktorn. För undvika kraftfoder så siktar vi på en protein/energikvot på 6-8.

Vi har en vallfröblandning som består av, om jag kommer ihåg rätt:

Olssons gräsfröblandning (standardblandning med timotej, ängsgröe...)
Kärringtand (kvävefixerare som trivs bra på vår lera, jättegott ensilerat eller som hö men ratas i färskt tillstånd av våra hästar)
Humlelusern
Pimpernell
Kummin (bara för att höet luktar gott!)
Svartkämpar (det visade sig att dessa plockar våra hästar noga bort)
Vitklöver

Bra tips och idéer kan du hämta ur katalogen från Olssons frö, den är mycket informativ och berättar om olika växter.

rimfrost

• Småland
« Svar #13 skrivet: 10 jul-13 kl 21:04 »
Tusen tack. Jag vill dra mig till minnes att svartkämpar brukar stå med på listor över växter som är giftiga för hästar.. kanske det är därför de rensar? Jätteintressant, ska gå in där och läsa! :-)

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 11 jul-13 kl 08:23 »
Kan börja med att läsa om Svartkämpar på SVA: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Foder/Giftiga-vaxter/Oonskade-vaxter/Svartkampar/. De är inte giftiga men kan ge diarré om de ges i större mängder (vi har bara någon procent svartämpar i vallen).

rimfrost

• Småland
« Svar #15 skrivet: 11 jul-13 kl 14:04 »
Ja precis, mindre lämpliga för hästar men inte dödliga. Var inte det jag menade. Av ren nyfikenhet, vad gör det för skillnad för vallen/höet att ha med svartkämpar?

Strajder

• Aspegården
« Svar #16 skrivet: 13 jul-13 kl 11:57 »
Främsta skälet var att få en varierad vall. Vi har experimenterat för att få fram långliggande vallar som ger bra skördar på våra lerjordar. Målet är att hitta stabil gräs/örtblandning över tiden med bra smaklighet och lagom näringsvärden för häst. Viktigt i det sammanhanget är att göra näringsanalyser för att inte bara gissa hur foderstaten för hästen ska se ut. Det går inte att se/lukta/känna om hö/ensilage har lämpligt näringsinnehåll. Analyser är trots allt billigare än att köpa tillsatser!!! Vi har numera eget grovfoder som ger full täckning av alla näringsämnen hästarna behöver med undantag för Selen.

rimfrost

• Småland
« Svar #17 skrivet: 14 jul-13 kl 08:42 »
Intressant! Det är ju det man strävar efter, att grovfodret faktiskt ska täcka allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser