Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel - antal?  (läst 1608 gånger)

Sommarianne

• Gäst
Avel - antal?
« skrivet: 04 feb-07 kl 11:09 »
Jag har tänkt börja avla så smått på mina gotlandskaniner. Har numera fyra honor och två hanar. Tanken är att jag ska ha dom till husbehov. Är det ett lagom antal eller borde jag skaffa fler?
Jag lånade ett par böcker på biblioteket men skulle gärna vilja ha fler tips och råd från folk med egen erfarenhet. Är nybörjare  ???
*hoppas på många svar*

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Avel - antal?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-07 kl 11:18 »
Beroende på hur många ni är i hushållet, men rimligtvis borde ni klara er mycket väl på 4 honor.

tänk 8 ungar per hona
slakt efter 16 veckor
på en gotlandskanin blir de ca 7-900gram kött
200 gram per person och måltid

enkel formel för att räkna ut hur mycket kött det blir

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 06 feb-07 kl 22:37 »
Jag har precis lagt in 7 stycken i frysen.... de vägde 1450 gr styck ungefär. Det blir några fina middagar....
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 07 feb-07 kl 00:10 »
Kimma, en upgift saknas  :) Antalet kullar per hona och år.

Dom tre senaste kaninerna jag stoppade i frysen vägde 1567 g, 1759 g och 1419 g slaktade. Dom två första var belgisk (mamma)/gotland (pappa) och den sista enbart gotland. Kullarna var lika gamla.

Jag hittar inte almanackan där jag skriver upp allt från förra året. Men om jag minns rätt så fick jag 38 ungar efter två honor.

Eufemia, vilket vackert kaninhus du har!
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 00:20 av Gruff »

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #4 skrivet: 07 feb-07 kl 09:39 »
Tack.... :-[
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 08 feb-07 kl 09:35 »
Kimma, en upgift saknas  :) Antalet kullar per hona och år.

Ops, glömde  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommarianne

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 mar-07 kl 19:43 »
Tack för de fina svaren!

Jag är sällan ute på Internet nuförtiden har så hemskt mycket att göra här i lilla stugan (har inte bott här så länge och mycket behövs rustas upp!). Men jag glömmer INTE av att gå in här på alternativ.nu för här finns alltid massor intressant att läsa och lära sig... ;D

Men nu har jag kommit på en sak efter att ha bjudit några till en början tveksamma vänner på en makalöst god kaningryta... Efter att ha ätit den sa de att de absolut kunde tänka sig att köpa kaninkött av mig när tiden är mogen.

Jag har försökt kolla på runt på Internet och även fråga folk jag känner som har erfarenhet, hur många kaniner jag skulle behöva för att liksom... göra en förtjänst och inte bara sälja till vänner och bekanta? Finns det något sätt att räkna ut det? Finns det någon marknad? Jag har hört att intresset faktiskt växer i Sverige för kaninkött och kaninpäls, kan det stämma?

Förlåt för de många frågorna!   ??? jag är så nyfiken av mig. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser