(Till myrkott:) Grundformen trädet vill ha är snarare grenar som pekar snett uppåt, i sisådär 20-40 graders vinkel mot markplanet tror jag man kan säga. Detta blir också starkare mot frukt- och snöbelastning.
(Till flindra) När det gäller sådana små träd som på dina foton finns det två alternativ, om man vill ha en rak central stam:
1) Låt trädet sköta sig självt.
2) Toppa som det är gjort på flindras första foto. Senare toppa den översta grenen över en uppåtpekande knopp, för att sytra den vidare tillväxten uppåt. Syftet är att få en kortare tjockare stam än man får i alt. 1.
Jag tror det beror på det individuella trädet och sorten vad som fungerar bäst. Det får man lära sig att se och pröva sig fram med.
En fundering hur det kan hänga ihop: Träd från plantskola är ofta hårt drivna i liten jordvolym. Antagligen driver det dem att skjuta överdrivet kraftiga skott som lätt blir för tunna och svaga. Metod 2 kan då behövas som en kompensation.
(Anm. jag skrev detta parallellt med Peppiga Pias inlägg, såg det först efteråt. De bör dock gå bra att kombinera.)