Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosenkam på unga kycklingar, hur ser den ut?  (läst 3560 gånger)

Väderhatt

• Södermanland
Rosenkam på unga kycklingar, hur ser den ut?
« skrivet: 19 apr-13 kl 12:28 »
Är det någon som har bild, beskrivning, länk eller lite vadsomhelst på hur kamutvecklingen ser ut hos tuppkycklingar som ska få rosenkam? Lyckas inte skaka fram något svar från varken Alternativ eller internätet, är det så svårt att se alltså eller söker jag bara som en kratta?

sonja på slätten

• Halland
SV: Rosenkam på unga kycklingar, hur ser den ut?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-13 kl 13:12 »
Kammen är inget bra tecken att gå efter, i alla fall inte till en början.  Den blir så småningom lite större och lite rödare, men skillnaden är inte stor.  Man ser det lättast om man håller  en hög kycklingar i famnen och ser kammarna rakt ovanifrån.
Lyckligtvis har mina roskammade könsvisande fjäderdräkt,  det gör saken mycket lättare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 19 apr-13 kl 13:27 »
Lyckligtvis har mina roskammade könsvisande fjäderdräkt,  det gör saken mycket lättare.
Vilken färg är det, och hur ser man skillnad?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 14:03 »
Misstänkte nästan något sånt när det var helt tomt på info! Får se om de avslöjar sig på något annat sätt, då, för här hjälper inte fjädrarna. :)

Har ni någon känsla för hur gamla dom är när man faktiskt kan se just kammarna?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 14:53 »
Svar 1.  Guld  svartbandade.  Obs,  det syns på fjädrarna,  inte på dundräkten.

Svar 2.  Bortåt 2 månader,  men mina är dvärg.  Troligen senare på stora raser.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 19 apr-13 kl 17:54 »
Hur ser man skillnad, har du någon bild?
« Senast ändrad: 19 apr-13 kl 18:21 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-13 kl 18:19 »

Svar 2.  Bortåt 2 månader,  men mina är dvärg.  Troligen senare på stora raser.

Dvärgwyandotter är vad jag har kläckt! Guld- svartrandade, desvärre, som inte verkar vara könsvisande, trots att det bara skiljer en ynka bokstav. ;) Tack ändå!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 19 apr-13 kl 18:55 »
Nej,  ingen bild på kycklingar i den åldern (de är inte alls gulliga då)
Men jag kan säga att tupparna är mer spräckliga och de bruna inslagen är kastanjebruna. Hönornas första fjädrar är ofta tvärrandiga och den bruna färgen mer diskret  brun.
De första fjädrarna på vingarna  som kommer efter bara några dagar är inget att gå efter. Men bröstfjädrarna går bra.

Randade verkar vara väldigt svåra att könsbestämma.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-13 kl 15:09 »
Hm, så här vid knappt en månads ålder tycker jag ändå man kan se varthän det barkar. Om det inte finns någon annan anledning till att färgen kan skifta så olika så måste väl nästan vänster vara en ung tuppkam, höger en ung hönkam?

...vilket tyvärr skulle innebära att 4, kanske 5, av 6 kycklingar är tuppar. Äsch!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-13 kl 06:49 »
Fina foton  ;)
Det har med erfarenhet att göra , man lär sig med tiden.
Jag har gjort som Sonja tittat på dem uppifrån , tycker att det
har syns bäst då.
Har haft både bandat och randat .
Lycka till
Ta ngn som kan annrs och be att de tittar på dem åt dig.
Ibland har man otur och får övervägande tuppar.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser