Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Normalt beteende?  (läst 3567 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Normalt beteende?
« skrivet: 18 apr-13 kl 18:45 »
Har ett litet bekymmer som jag tänkte ni andra kanske har erfarenhet av...

Min kära get Sally har blivit väldigt, väldigt, v ä l d i g t stygg mot hennes äldsta dotter nu när hon fått en ny liten flicka. Fröken, som är den äldre dottern är plötsligt jätteutstött och blir stångad när hon tex försöker komma åt mat eller vatten...eller ibland bara gå förbi. Är detta ett helt normalt beteende undrar jag? Stöter hon bort den äldsta dottern nu när hon nu fått en liten?

Fröken som blir bortstött är högdräktig och jag blir aningen orolig över horn som hon hela tiden får i magen... :(

Känner ni igen er? Behöver jag vara bekymrad?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Normalt beteende?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 21:22 »
Inte ska Fröken behöva stå ut med det!  Att hålla äldre barn på "hornlängds avstånd" när det finns en ny liten som behöver mjölk och vård, det är normalt.  Att inte låta andra äta är inte egentligen normalt, men ...  kanske förklarligt.  Hormoner som rinner över.

Har du möjlighet att ge någon av damerna eget rum ett tag?  Så fort de kan beta borde hela problemet försvinna av sig självt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 21:39 »
Nej jag har nog tyvärr inte plats att dela på dom...om jag inte tar in den ena i huset :/

Antar att jag får avvakta och hoppas att Sally lugnar sig, men jag är lite nervös över hur hon kommer att bete sig när Fröken själv får smått. Att hon stångas även på killingen/arna... Vi får väl se.

Tack för ditt svar :)

Janne på Näset

• -
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 06:52 »
Fröken som blir bortstött är högdräktig och jag blir aningen orolig över horn som hon hela tiden får i magen... :(

Känner ni igen er? Behöver jag vara bekymrad?

Det är inte ovanligt att getter uppför sig så. Men det är inte alls bra att en högdräktig get blir stångad på det viset. Mycket troligt att den äldre geten kommer att stånga också Frökens nyfödda killingar eftersom hon nu bär sig åt så här. Du måste dela av deras utrymme på något sätt. En lammgrind, staket, kraftigt nät?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 07:31 »
Försök skilj dom åt. Hon kommer ju kanske behöva lite lugn och ro med nya killingen så det funkar med mat mm. Det är inte så att du kan ha gammelgeten ute på dagarna och sen dela av på natten. Snabblösningen på husproblem 5 obs skivor (eller vad de heter ). Att ge mat på fler ställen kan behövas om lillgeten ska få äta. 1 murarbalja på golvet är en snabblösning.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 apr-13 kl 07:42 »
Tack...ja jag tror jag ska försöka göra en tillfällig avdelning under dagen idag. Det känns bäst. Jag vill inte att Fröken förlorar sina kommande bebisar.

Ute fungerar det bra för där finns ju ordentligt med plats. Inne är värre...Så - tillsammans dagtid, isär nattetid får det bli

Tack :)

Janne på Näset

• -
« Svar #6 skrivet: 19 apr-13 kl 09:09 »
Ännu ett förslag på getbostad utomhus. Skaffa dig en stooor IBC-tank och ställ ut i hagen. Skär upp en rejäl öppning på ena sidan och lägg halm på golvet. Då kan Sally och hennes killing vara i hagen dygnet runt och Fröken få vara ifred där hon nu är. 

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 apr-13 kl 10:08 »
Ännu ett förslag på getbostad utomhus. Skaffa dig en stooor IBC-tank och ställ ut i hagen. Skär upp en rejäl öppning på ena sidan och lägg halm på golvet. Då kan Sally och hennes killing vara i hagen dygnet runt och Fröken få vara ifred där hon nu är.

S m a r t !

:)

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 19 apr-13 kl 12:17 »
Vi tycks vara överens om att de inte bör vara tillsammans nu.  Tag upp en liten öppning först, så kan du förstora den om det behövs.  Det kan dra in annars, på den födande mamman och på hennes lilla.  De små är ömtåliga för drag, brukar kunna bli diarré.

Janne på Näset

• -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-13 kl 13:32 »
Trollmor, tanken var att den äldre geten som redan har fött en killing kan bo i hagen med en IBC som bostad. Den  högdräktiga geten kan vara kvar i det bo de nu har och föda där i lugn och ro  :).

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 19 apr-13 kl 14:13 »
Ja, det kan man ju anpassa efter omständigheterna.  Ett annat år kan det vara andra individer.  En sån där tank kan användas hela året, enligt Skräptanten.  Min poäng var att det är lätt att överskatta getternas behov av utrymme just i dörrhålet, och det är lättare att göra öppningen större efteråt, än mindre.

Janne på Näset

• -
« Svar #11 skrivet: 19 apr-13 kl 16:37 »
Absolut! Så kan man också borra några dräningshål i golvet så det inte blir så blött men då blir det mer fråga om en sommarbostad.
« Senast ändrad: 19 apr-13 kl 16:46 av Janne på Näset »

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-13 kl 18:32 »
 Det regnar inte in så lätt om hålet är mindre men man ska ju mocka också.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 19 apr-13 kl 21:45 »
De där tankarna är inte så tunga.  Det borde gå att mocka ur dem genom att vicka dem på sidan och ruska i dem.  Det är nog viktigare att de fungerar för getterna, och då får det varken regna eller dra in där, då blir djuren sjuka.

Janne på Näset

• -
« Svar #14 skrivet: 19 apr-13 kl 22:37 »
Det är mycket enkelt att fästa ett vind/regnskydd framför öppningen  ;).

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 20 apr-13 kl 09:39 »
Det ska man helst ha ändå.

Rossbo

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 20 apr-13 kl 10:51 »
Har inga getter själv så jag har ingen egen erfarenhet. Min gamla farmor brukade tjudra elaka djur som stångades och hindrade andra att äta och gav de egen hink med foder. De brukade då lugna ner sig efter ett par dagar. Det kanske kommer inte på frågan på 2000 talet...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 20 apr-13 kl 13:21 »
Det är faktiskt inte förbjudet att ha getter uppbundna i lagården, ens 2013. Men sen om det är lämpligt, är en annan fråga...

Kul att mina IBC:er kommer till heders igen :) ! Ingångshålet behöver inte vara så stort, 40 x 50 cm räcker gott*, en får tänka på att öppningen ska vara någon decimeter upp från nederkanten, så att getterna inte spekar ut allt ströet. För dränering kan en gott ha tappkranen öppen, eller ta bort den helt och hållet. En ställer förstås IBC:n så att ingångshålet är i lä från den dominerande vindriktningen, då kommer det inte heller att regna in på geten och killingen. Mocka gör en mycket riktigt genom att välta upp tanken så det mesta ströet åker ut genom ingångshålet.

*även åt Den störste bocken i sockna´, han vet precis hur han ska göra för att tråckla igenom huvudet med 80 centimeters-hornen, för att komma in i den torra, gosiga IBC:n :-*
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 21 apr-13 kl 22:13 »
Det är faktiskt inte förbjudet att ha getter uppbundna i lagården, ens 2013. Men sen om det är lämpligt, är en annan fråga...

På Jamtli historieland har de getter uppbundna med kedjor i lagården. Jag var där för några dagar sedan (lagårn är öppen för besökare varje dag kl 15) och det såg inte kul ut. Hur de kommer åt att gnaga på grenar osv förstår jag inte när de är installade som kor brukar vara.

rosej

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 23 maj-13 kl 17:58 »
Jag har haft samma problem och löst det genom att tjudra de elaka getterna utmed väggarna.
Det fungerar fint och ger killingarna möjlighet att umgås och leka utan att de blir stångade.
Det blir lite extraarbete men det tar jag gärna eftersom det blir lugnt, och alla får den mat dom behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser