Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tennslöjd  (läst 2482 gånger)

sanfor77

• Vill lära mig
    • Västergötland
Tennslöjd
« skrivet: 14 apr-13 kl 19:21 »
Nu vet jag inte om detta hamnat på rätt forum, men undrar om det är någon som håller på tennslöjd? Och som kanske är intresserad av att dela med sig av mönster och idéer?

Jag har gjort mitt första hundhalsband
(för tio år sedan gjorde jag ett människohalsband och ett armband..så jag är mkt nöjd med resultatet och att jag mindes hur man gör..)

Nyutflyttad från Göteborg till ett litet fd soldattorp

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
SV: Tennslöjd
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 22:17 »
Hej! Jag är supernybörjare; jag fick Mona Callenbergs bok samt tråd i present av pojkvännen och har hittills gjort ett halvt armband. Så jag har tyvärr inga tips att dela med mig av, däremot undrar jag hur du gör när du fäster fast tennflätan på skinnet. Det står inte direkt detaljerat i boken... Jag sydde med pyttesmå stygn, fram och tillbaka tre gånger. Tyckte det drog sig fult, men jag vill ju inte heller riskera att flätan trillar av. Kul var det i vilket fall!

/Martina

sanfor77

• Vill lära mig
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-13 kl 17:24 »
Jag använder en tunn genomskinlig tråd och syr fast det, det blir nästintill osynligt.

Vad kul att det är fler än jag som upptäckt hur kul det är :)
Nyutflyttad från Göteborg till ett litet fd soldattorp

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 22:11 »
Jag använder en tunn genomskinlig tråd och syr fast det, det blir nästintill osynligt.

Vad kul att det är fler än jag som upptäckt hur kul det är :)

Hm, jag menade mer att flätan drar sig av själva stygnen, när man drar åt tråden. Man ser alltså inte själva tråden, utan våldsverkan av den!
Jag har sytt en rad stygn i mitten av flätan samt en rad i varje kant. Det blir inte så jämnt och fint som jag skulle vilja ha det, men jag är osäker på hur mycket man behöver fästa för att flätan inte skall trilla av. Som det är nu har jag ett stygn i varje "båge" samt ett i mitten.  Svårt att förklara! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser