Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfårnät till getter  (läst 1549 gånger)

gnets

• Småland
Elfårnät till getter
« skrivet: 13 apr-13 kl 22:41 »
Är det någon som far erfarenhet till getter och hur kvaliteten är på det?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elfårnät till getter
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 07:35 »
Om du menar "flexinät" så har jag olika erfarenheter, beroende på typ.  Flera dödsolyckor inträffade med det "sladdriga" nätet (som har vertikala trådar i ungefär samma material som eltrådarna), medan mina djur klarade sig mycket bättre med de något dyrare näten som hade plaststag vertikalt.  Ingen hos mig lyckades fastna med huvudet i den modellen.  Båda sorterna var lika väl eller illa sträckta; det berodde på typ av terräng där jag ställde upp stängslet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-13 kl 08:59 »
Som jag har skrivit i äldre trådar så använder jag (och har gjort sen 2010) elnät till de flyttbara hagarna här på gården. Har köpt den lite högre varianten (c:a 110 cm), men även allteftersom fyllt på med en eller annan lägre rulle (90 cm) ihop. Inga nämnvärda bekymmer med rymningar (en liten 5-månanders bockuschling som stack in till getterna ett par gånger i höstas, bara), inte ens när jag använt nätet utan ström när det varit snö på vintern. Har en bara ett väljordat aggregat med bra kräm i respekterar getterna nätet! Om en inte skulle ha gott klipp i elaggregatet kan det däremot hända att de trasslar in sig i nätet, skulle jag tro, men det är inget jag har haft problem med.
Exakt ett dödsoffer har det varit på den här tiden, och det var en hare. (Hargryta är gott, och de har fina pälsskinn, intet må förfaras!) Händer ibland om en råkar dra nätet genom ett viltstråk att älgar eller rådjur springer ner nätet, men mina duktiga getter och bockar respekterar nätet även när det råkar ligga på backen.
Det finns ett antal fabrikat och modeller på nät, så välj noga!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 10:07 »
Vilka märken/fabrikat är bra resp. dåliga?

Om man väljer bort de billigaste är det en bra början?
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 apr-13 kl 01:44 »
Jag har inte koll på vad som finns numera.  Det kunde vara intressant att få veta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-13 kl 08:14 »
Jättesvårt att säga vilka märken som är bäst! Jag har snarare tänkt så att elnät har en begränsad livslängd, så jag vill inte betala för mycket för en rulle.
Bra är att jämföra nätens höjd samt maskstorleken. En kanske har tänkt sig att hägna andra djur än getter oxå, och då är det bra om maskorna nertill inte är för stora, så exempelvis en liten höna lätt smiter emellan. Riktigt små killingar kanske oxå försöker ta sig ut om maskorna är för rymliga.
Jag har även använt elnätet till att skydda kycklingburar från rävangrepp, och det har fungerat bra, Mickelina har inte varit intresserad av att få en elpuss på nosen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser