Som jag har skrivit i äldre trådar så använder jag (och har gjort sen 2010) elnät till de flyttbara hagarna här på gården. Har köpt den lite högre varianten (c:a 110 cm), men även allteftersom fyllt på med en eller annan lägre rulle (90 cm) ihop. Inga nämnvärda bekymmer med rymningar (en liten 5-månanders bockuschling som stack in till getterna ett par gånger i höstas, bara), inte ens när jag använt nätet utan ström när det varit snö på vintern. Har en bara ett väljordat aggregat med bra kräm i respekterar getterna nätet! Om en inte skulle ha gott klipp i elaggregatet kan det däremot hända att de trasslar in sig i nätet, skulle jag tro, men det är inget jag har haft problem med.
Exakt ett dödsoffer har det varit på den här tiden, och det var en hare. (Hargryta är gott, och de har fina pälsskinn, intet må förfaras!) Händer ibland om en råkar dra nätet genom ett viltstråk att älgar eller rådjur springer ner nätet, men mina duktiga getter och bockar respekterar nätet även när det råkar ligga på backen.
Det finns ett antal fabrikat och modeller på nät, så välj noga!