Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus av gammal hundgård  (läst 5419 gånger)

Wanima

• Hälsingland
Hönshus av gammal hundgård
« skrivet: 13 apr-13 kl 22:07 »
Vågar man hoppas på lite vår och värme framöver?
Ska så fort den värsta snön försvunnit börja projekt Hönshus. Skall omvandla en gammal hundkojja som stått orörd i ca 10år till ett mindre "året runt" boende för höns. Helt ny på höns men har läst och läst och läst det senaste året(!) allt jag kommit över om höns, så jag hoppas att det ska bli bra. Om intresse finns tänker jag lägga upp bilder löpande på mitt bygge.
Kojjan är ca 3x2m och minus förrum så blir golvytan för hönsen ca 4m2

Börjar med en skiss gjord i Google SketchUp. Synpunkter mottages tacksamt!!
ung tant med handarbete, trädgård och djur som stora intressen.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Hönshus av gammal hundgård
« Svar #1 skrivet: 13 apr-13 kl 23:06 »
Jag tycker att det ser jättebra ut!  :)

Har mina små höns i vårt gamla hundhus o det funkar riktigt bra men ditt är bättre disponerat än vad mitt är just nu. Kan bli lite ändringar i sommar, provar mig fram.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-13 kl 23:13 »
Ser jättefint ut! :)

Inredningen ser väldigt praktisk ut från dag-till-dag skötsel. Vad jag tänker på nu (när jag precis fått mina första kycklingar och ska bygga om inne i hönsens sommarhus) är att om du vill kläcka kycklingar i framtiden kan det vara smidigt redan nu att tänka på hur du vill dela av för ev. ruvhöna och/eller kycklingar.

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 13 apr-13 kl 23:23 »
Ja precis, du kan ju sno min variant med att ha möjlighet till en bur under gödselbrädan:

När det inte bor mammor och kycklingar i buren kan jag lyfta av dörrarna.

Wanima

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-13 kl 20:54 »
Åh tack för respons! Har tänkt att det kanske går att ha ruvande höna och/eller kycklingar i en del av förrummet. Göra ngn form av grind för att få en yta på ca 1m2, räcker det? Vill helst inte minimera golvytan inne hos hönsen då den är i minsta laget ändå. Räcker det med två reden till en mindre flock? Kommer ha maximalt 12 djur varav minst en tupp.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #5 skrivet: 15 apr-13 kl 08:44 »
Det är bättre att bygga ett samligsrede än två små.. hönsen brukar gilla att värpa tillsammans.

Gör det lite bredare än två reden och med två in/utgångar..
Det rymms då fler hönor per "redes-kvadrat" (kan man säga så.. eller blev det ett påhittesord  ::)   )
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Wanima

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-13 kl 20:49 »
Då kanske jag satsar på ett samlingsrede då :) Finns det några nackdelar med ett sånt rede?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-13 kl 21:03 »
Då kanske jag satsar på ett samlingsrede då :) Finns det några nackdelar med ett sånt rede?
ja, det kan bli rätt rörigt om dom bestämmer sig för att ruva. Det är inte alltid så lätt att flytta en ruvande höna nämligen - egen erfarenhet

Wanima

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 16 apr-13 kl 21:20 »
Gårdagens sol och vind gjorde verkligen underverk, idag tog jag mig fram till det blivande hönshuset utan att behöva pulsa med snö upp till knäna :)

Passade på att ta lite bilder, här är framsidan där det skall tas upp för ett fönster.

Här ser man de gamla hundöppningarna, en av dessa kommer jag troligen sätta igen helt, den andra ska få en lucka och sluss.

Invändigt är det allmänt kaos för tillfället :)

Baksidan med det pyttelilla fönstret. Här ser man även att "kojjan" står uppe på en höjd, men den skall flyttas ner till gräsmattan så att bygget av rastgård blir lite smidigare. Då ska vi även passa på att fixa en bättre grund än de halvruttna stockar som den ligger på idag.

Annat som måste göras är att byta hela taket, samt fixa en ordentlig ventilation.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #9 skrivet: 19 apr-13 kl 15:35 »
Åååå .. - är det bara jag som inte kan se bilderna  ???
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 19 apr-13 kl 19:41 »
ser inte heller nåt
 ???

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-13 kl 19:55 »
Nix. Och försöker öppna filerna direkt i webbläsaren får man meddelandet "— 403: Access Denied — This file requires authorization: You must be logged in and a member of this blog. Log in to proceed."

Wanima

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-13 kl 21:04 »
Trodde det skulle gå att ta bilderna via den lilla "infoga bild" knappen om jag la ut dem på en bloggsajt först men det gick visst inte. Får göra så här istället då. då ser ni va? Inte för att det är så mycket att se än...

Wanima

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 19 apr-13 kl 21:10 »
glömde sista bilden.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-13 kl 23:01 »
Där ser det ju ut att vara rejält med plats + en bra grundplanering redan! Vilken lyx att kunna utgå från.  :)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #15 skrivet: 20 apr-13 kl 09:04 »

NU gick det bra..  det där ser ju lovande ut   :D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 23 apr-13 kl 11:45 »
Åh det där kommer nog bli toppen :)

Wanima

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 25 apr-13 kl 23:24 »
Det går lite segt, men i dag har jag iallafall fått ur all lös bråte, med undantag från den gamla kaminen som åker ut i helgen tillsammans med den fasta hundinredningen. Men redan nu känns det så mycket luftigare. Men jag funderar på det här med väggarna, har förstått att det är bra om jag kan täta springorna mellan spånskivorna, men hur?

Syns bilden nu?

krikav

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 14 okt-13 kl 12:54 »
Uppskattades hönshuset av höns? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser