Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop eller inte - hur göra?  (läst 2378 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Släppa ihop eller inte - hur göra?
« skrivet: 11 apr-13 kl 07:07 »
Vi har tre tackor varav en tacka är en avkomma till en av de äldre. De äldre tackorna har nu lammat och lammen är 4 resp 2 dygn gamla. Tackan som lammade för 4 dygn sedan är avskild från de övriga, men i samma box så att de ser varandra, och tackan med det yngsta lammet går tillsammans med sitt lamm och sin avkomma som nu snart ska lamma, på andra sidan så att säga.

Problemet vi har nu är att denna avkomma (som ej lammat) är ganska nervös av sig och svår att hantera, vill inte gärna bli klappad osv. Kan vi släppa ihop alla fåren igen och låta denna yngsta tackan lamma i gruppen eller ska vi skilja av henne från de andra och låta tackorna med lammen gå tillsammans? Hon har börjat släppa bäckenbanden men juvret ser inte riktigt färdigt ut än.. men man vet ju aldrig. Samtidigt kanske det är bäst för henne om det är som nu och att det får vara så tills hon lammat klart och SEN släppa ihop hela gruppen igen... ??? Hon verkar ok med tackan och lammet hon går med nu, låter det vara mest bara och är mest nervös när vi kommer in i boxen.

Hur skulle ni ha gjort?

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Släppa ihop eller inte - hur göra?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 08:47 »
Hej, jag skulle släppa ihop dom, de andra tackoran har ju redan lamm och har fullt upp med dom. När hon ska till att lamma så går hon undan för att få vara för sig själv. När första lammet väl kommit är det lätt att få in henne i egen box genom att bära lammet framför nosen på henne och backa in i boxen, är hon normal fårmamma så vill hon vara där lammet är!  :)

lantisen

« Svar #2 skrivet: 11 apr-13 kl 10:00 »
Tackar för svar!
Då ska jag göra det ikväll. Kändes som det var dags. Hoppas nu att den yngre tackan tar till sig lammen när hon får dem, hon är själv en väldigt skvättig och nervös sak som visserligen är född hos oss men som aldrig varit "tam". Hoppas också att lammningen går bra för henne för jag ser inte fram emot att behöva jaga runt henne om något strular.. :-\

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 11 apr-13 kl 10:42 »
Det spelar nog ingen stor roll hur man gör men jag skulle nog hellre låta den nervösa tackan gå kvar med sin mamma och hennes lamm tills hon också lammat eftersom hon är lite skvättig och nervös. Ju färre individer det är desto lättare tycker jag att det brukar vara. Hon verkar ju trygg med sin mamma också. Jag har också haft någon sådan där nervös tacka, som jag blivit tvungen att "jaga", minns en som lammet kommit ut med huvudet och tackan sprang omkring. Där blev jag tvungen att få tag på henne snabbt innan lammet for illa. När hon sedan kommit igång med diandet kan man släppa ihop alla.
Åsenfår, hundar och katter

mosesmia

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 11:16 »
Hej
Jag hade också släppt ut henne och sedan stängt in henne med lammen igen.

Jag har faktiskt upplevt med några nervösa djur att efter deras första lamning blir de bättre. De blir lugnare och bättre att hantera. Undra om de inser när man är där och hjälper dem och kollar att lammen får dia, att vi inte är så farliga.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 11:19 »
Jag skulle också låta henne vara kvar där hon är nu med sitt sällskap...

Ifall du släpper ihop alla kan dom andra lammen vara väldigt nyfikna på henne när hon ska till att börja lamma,det kan bli störande. Jag har haft lamm som gillat klättra på liggande tackor när de krystar...de flesta går undan men lamm har inte det förståndet,i alla fall inte busiga gutelamm ;)

Är hon nervös när ni går in i boxen så försök gå dit så lite som möjligt. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

lantisen

« Svar #6 skrivet: 11 apr-13 kl 13:43 »
Oj, vad roligt med så många svar!  :)

Jo, hon verkar ok där hon är nu.  Får hoppas att hon lammar snart, vill gärna vara lite social med lammet som är i samma box också, men jag antar att vi hinner det  ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 11 apr-13 kl 18:43 »
Jag tror att om ni går in en i taget, väldigt lugnt och tyst, och gullar med lammet men ignorerar den blyga tackan, så blir hon inte så rädd. Kanske tvärt om att hon vänjer sig vid att ni kommer in och börjar förstå att hon kan lita på er. Titta inte ens på henne om ni går in, snegla bara lite så ni ser om hon blir rädd.
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 18:51 av MonaW »

lantisen

« Svar #8 skrivet: 23 apr-13 kl 11:04 »
Nu har alla lammat och det har gått bra! Den skygga tackan fick till slut gå in i en egen liten box då lammen hoppade hej vilt in till varandra och det blev bara kaos  :D

Snart ska de få gå tillsammans allihop. Fick hem tre tackor och nu har vi en liten flock på sex tackor och en liten bagge  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 23 apr-13 kl 18:37 »
Det var nog bra att hon fick vara för sig själv och få möjlighet att knyta an till sitt lamm. Ni har ju ordnat det bra hela tiden. Lycka till i fortsättningen.

morellen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 apr-13 kl 19:32 »
Nu är det ju klart redan men jag ville bara tipsa om hur jag gjorde med min hysteriskt skygga tacka. Från en o en halv månad innan beräknad lamning har jag lagt en kvart om dagen på att vara inne hos fåren under kvällens kraftfoderrace så att hon fått vänja sig vid att jag kan vara trevlig o även matat henne ur hink så jag kunde vänja henne vid att bli klappad. Nu fixade hon lamningen utan min inblandning och är fortfarande sjåpig men jag kan röra mig bland fåren utan att hon får panik o om hon tror att jag kan ha mat med mig kommer hon fram o hälsar med de andra. Jaghar till o med fått kolla könen på hennes lamm utan att hon fick spel.

lantisen

« Svar #11 skrivet: 29 apr-13 kl 10:38 »
Tack Mona W och morellen!  :)

Vi fick hem fåren ca 1 mån innan lammningen och då gjorde jag som du morellen, la ner massor av tid på just denna tackan. Var alltid inne hos dem vid fodergivor och matade även lite ur handen med sånt de gillar. Det skygga fåret blev bättre och bättre. Tam är hon inte men hon kommer fram nu och kan vara social även om hon inte vill bli klappad! Nu lägger vi ner massor med tid på lammen också  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1333 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser