Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utan vatten 2013 - upp med en hand  (läst 1156 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Utan vatten 2013 - upp med en hand
« skrivet: 08 apr-13 kl 17:50 »
Här är det kruttorrt. Vi hämtar vatten i tjärnen för att spola toaletten och diska. Kör med dunkar från samhället för att dricka. Jag misstänker att här finns fler.

Någon som har en aning hur länge det kommer vara?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Huggorm

• Gäst
SV: Utan vatten 2013 - upp med en hand
« Svar #1 skrivet: 08 apr-13 kl 18:06 »
Det kommer snö och regn och mildväder i västsverige från fredag och framåt, så snart är det slut på den här torkan. Jag har fortfarande vatten i brunnen, men nu bottnar snart hinken när jag skall hämta. Nivån är omkring två meter under marknivå nu, det är det lägsta jag upplevt hittills. Men jag väntar fortfarande på att se hur det blir under en riktig sommartorka...

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 22:36 »
kanske läge att kolla brunnen?enda gången det varit kris var min första sommar i huset,3 mån utan regn.det tog aldrig slut i brunnen men man såg botten,normalt ligger grundvattnet här på 50 cm under marknivå.
skall kolla imorgon,det har ju varit torrt o tjäle sedan december,smältvattnet nu rinner bara iväg eller dunstar. ulf

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 apr-13 kl 23:02 »
För min del hjälper det inte att kolla brunnen, jag bor nästan högst upp på ett berg och jordmånen är sandig och väldränerande. Hade det inte varit så regnigt i den här delen av landet hade jag kunnat glömma den brunnen helt men nu funkar den utom vid de få längre torrperioder som blir. Och torrare än det varit den här våren har det inte varit på flera år. Därtill djup tjäle som inte släpper ner eventuellt regn och någon snösmältning att hoppas på finns inte heller, här har varit barmark sedan i mars

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser