Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda lamm - full av funderingar  (läst 7489 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Döda lamm - full av funderingar
« skrivet: 05 apr-13 kl 10:18 »
Det är min första vår med får, och därmed lamm för första gången. Hittills har det blivit 5 levande och 3 döda lamm. De levande lammen var de som föddes först.

Det första lammet som dog levde i lite drygt ett dygn. Det var en i ett tvillingpar, som var mindre än sin bror och tog lång tid på sig att komma upp på benen. Tackan hade stora och svåra spenar så jag mjölkade ur och gav honom i flaska en första slurk på kanske en halv deciliter. Senare var jag där och ledde lammet till spenen och stoppade in den i  munnen. Han bräkte högt och gällt under hela sin levnad. Dagen han dog så hade jag varit och tittat till dem vid 6-tiden på morgonen, då stod han upp och bräkte gällt, såg rätt pigg ut, bedömde jag. När jag kom tillbaka vid lunch så låg han död inklämd i ett hör bakom vattenhinken. Han vägde efter sin död 1,7 kilo. Brorsan (som fortfarande lever) vägde samtidigt 2,4

I morse när jag gick ut för att ge dem mat så möttes jag av ett dött lamm på ströbädden och en tacka som precis krystade fram sitt andra lamm. Det var tackans första lamm och jag tror att det kom ut baklänges. Jag såg till att nosen blev ren och bar in det i en lammbox och stängde in tackan med det. Hon började slicka det med en gång. Jag lämnade dem för sig själva ett tag för att inte störa dem i onödan, då det är en av mina mindre tama tackor. När jag kommer tillbaka är även det andra lammet dött. Jag har ännu inte vägt dem, men de var nog båda mindre än det första döda lammet. Klövarna var nästan helt vita, inte bara undersidan som det varit på de levande lammen. Kan de varit för tidigt födda?

Nu står tackan kvar i boxen med det sista lammet. Hon bräker förtvivlat, får inga svar. Vad ska man göra med henne? Ska man mjölka ur eller bara låta det vara?

Jag har tre tackor till som ska lamma, jag väntar med skräck! Ska de också få lamm som dör? Kan det vara Schmallenberg när tackorna betäckts kring den 10 november?

Hittills har det varit 6 baggar och 2 tackor. 
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #1 skrivet: 05 apr-13 kl 11:22 »
Hej Ylven,vilken tråkig start du fått :'(

Liknande hände mig förra veckan,ena tackan förlorade 2 lamm genom att de tynade bort två dar gamla. En annan tacka fick tvillingar på 3,8 & 3,6 kg. Den minsta tynade bort på andra dygnet. Jag tror inte att det var schmallenberg här hos mig,det är det nog inte hos dig heller. Vad jag hört så är det fler som fått små,slappa,icke-sugvilliga lamm denna vår...

Enligt expertis inom Fårhälsovården är det viktigt i vilket skick tackan är i under tredje dräktighetsmånaden för att moderkakan ska utvecklas normalt. Gör den inte det så kan det resultera i svaga lamm...nyss fått veta detta.
Det kan stämma på min tacka som förlorade sina båda lamm,hon är lägst i rang och väldigt tunn trots att jag fodrat henne extra. Hennes lamm vägde 2,8 & 2,9 kg och det är mindre än genomsnittet hos mig,de hade absolut ingen lust att suga. Det andra lammet hade suglust men började kröka rygg andra dagen - det ska visst vara ett tecken på selenbrist - vilket är konstigt då mina tackor fått selevitan enligt anvisningar ???

Jag hjälper mina tackor & lamm i minsta mån,kollar så att mjölken kommer ur spenar & att lammen får i sig råmjölken så snabbt som möjligt,kollar dom noga första dygnet. Men sen ska dom klara sig själv!! Jag säljer livdjur och kan inte tänka mig att hålla lamm vid liv genom att sondmata eller ha dom som flasklamm. Köparen vill ha livskraftiga,sunda livdjur..inget annat.

Din tacka som förlorat sina lamm bräker nog nån dag till. Släpp ut henne ur boxen så att hon får röra på sig,ge inget kraftfoder & låt henne sina. Om du mjölkar henne producerar hon mer mjölk. Kontrollera att hon inte får feber inom 2-3 dygn,det kan betyda juverinflammation,i regel går det bra att låta dom sina.

Håller tummarna för att det går bättre med resten av dina tackor :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

djeen

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-13 kl 11:44 »
Det första lammet som dog levde i lite drygt ett dygn. Det var en i ett tvillingpar, som var mindre än sin bror och tog lång tid på sig att komma upp på benen. Tackan hade stora och svåra spenar så jag mjölkade ur och gav honom i flaska en första slurk på kanske en halv deciliter. Senare var jag där och ledde lammet till spenen och stoppade in den i  munnen. Han bräkte högt och gällt under hela sin levnad. Dagen han dog så hade jag varit och tittat till dem vid 6-tiden på morgonen, då stod han upp och bräkte gällt, såg rätt pigg ut, bedömde jag. När jag kom tillbaka vid lunch så låg han död inklämd i ett hör bakom vattenhinken. Han vägde efter sin död 1,7 kilo. Brorsan (som fortfarande lever) vägde samtidigt 2,4

Om lammet står och skriker gällt och tackan inte reagerar genom att "humma" eller att visa sitt engagemang med en bussig nosning/puff eller en liten slick, så kan det tyvärr vara så att hon inte accepterar lammet. Hon kan ändå låta det vara och ignorera det, men om det kommer för nära - eller om det försöker dia - då stångar hon bara iväg det. Eftersom han låg död inklämd i ett hörn låter det som han fått sig en tjong in dit, och det i kombination med att han inte fått i sig mat på ett tag räcker ju för att ta kål på ett lamm.

Att han bräkte högt under hela sin levnad kan vara ett tecken på att han aldrig fick någon respons av sin mamma.

Jag är inget lamningsproffs men har precis haft två tackor som lammat trillingar och båda har stött bort det minsta av sina lamm, så det är i alla fall färska observationer.

Lycka till med de andra lamningarna!

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 12:27 »
Han som bräkte högt blev inte stångad av tackan. Jag har mer funderingar på hjärnskada. Men han kanske var för liten för att kunna suga ordentligt.

Jag ger extra havre, några deciliter per tacka och dag, de har fått mycket tallgrenar att gnaga på och dessutom ensilage. Det är dock svårt för mig att avgöra hull då det är mitt första år och jag inte har mycket att jämföra med.

asjoh108

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-13 kl 13:37 »
då stod han upp och bräkte gällt, såg rätt pigg ut, bedömde jag. När jag kom tillbaka vid lunch så låg han död inklämd i ett hör bakom vattenhinken.

Det kan vara han inte fått i sig någon mat. Att de skriker kan vara ett tecken på hunger. Vi hade en tacka som inte hade ordentligt med mjölk första dygnet. Hennes lamm skrek hela tiden och försökte suga på spenarna. Vi löste det genom att mjölka ur en annan nylammad tacka och flaskmata de två första dygnen, sen började det komma mjölk och lammet blev nöjt.

LeLynx

• Alltid påväg... Alltid skåning..
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-13 kl 17:47 »
Vad tråkigt att höra att ditt första år med får ska börja så tråkigt!

När mina får har lammat så mjölkar jag oftast ut en skvätt råmjölk, som jag sen suger upp i en spruta och ger lammet. Sen ger jag 1ml E selen och ser till att tackan vill bli diad på.
Efter 3 år med 5 tackor så har jag bara haft ett dött tvilling lamm och det var inte full gånget.. Jag ger även tackorna E selen innan lamningen.
Denna gången fick min ena tacka 3 lamm och det ena är lite mera ängsligt än dom andra, den brukar jag kolla lite extra och ev hjälpa så den helt säkert får dia ett par gånger om dagen.

Vikten på tvillingar kan ju vara lite olika och den ena brukar ju normalt vara mindre än den andra. Det är allmän tillståndet och livs gnistan jag tittar på  :-*

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 18:15 »
Det kom ytterligare två lamm under eftermiddagen, det första friskt och fint, det andra hade varit dött ett tag, fostersäcken var hel, lammet hade inga ögon och var brunt på det som skulle varit vitt. Tungt idag.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 05 apr-13 kl 18:39 »
Men usch vad tråkigt, jag har ingen erfarenhet av får men det låter för trist för dig med din första lammningssäsong! Hoppas några överlever och att det inte kommer fler dödfödda!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

stina j

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-13 kl 20:48 »
tråkigt! kan det vara intressant med obduktion? man kan väl få det gratis genom fårhälsovården, om man är medlem.

asjoh108

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-13 kl 20:54 »
Det låter inte alls bra. Det verkar ju tyvärr som att det är något som inte står helt rätt till med tackorna. Hur är det med fodret? I de flesta delar av landet var det ganska blött förra året. Vårt hö är inte alls vad det borde varit. Även om proverna visade på att det var tjänligt, så blir jag lite ledsen varje gång jag kommer ner i botten på en bal.  Och mögel i fodret kan vara en anledning till abort/dödfödda/svaga lamm. Eller listeria om du har ensilage.  Toxoplasmos är nog inte heller så ovanligt. Mängden energi/protein kan också påverka. Vi ger hö (med lågt energi och protein innehåll) och ca 1 kg kraftfoder per tacka (drygt 1/3 ärtor, resten korn och lite betfor). Och sen ganska mycket mineraler (enligt anvisningen på påsen). Om du inte redan har köpt Erik Sjödins bok, så gör det. Där står nästan allt man behöve veta! Vi är också nyblivna fårägare, och det känns jättenervöst så här vid lammningen. Känner du tackornas förra ägare, så kanske du kan fråga om det vara några problem förra året?

LeLynx

• Småland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-13 kl 21:47 »
Ett kilo kraftfoder per tacka  :o Är inte det väldigt mycket?? Så mycket får inte mina.. Och de är aldrig magra.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 05 apr-13 kl 21:54 »
Jag har ensilage och det har varit väldigt fint. I de första balarna i höstas var det enstaka jordkokor, men sedan har det varit bara fint. Möjligen har det varit lite mycket rödklöver i det, men jag tycker att man borde ha sett effekterna tidigare om de mådde dåligt av det. Sedan någon månad ger vi ensilage från en annan åker där det är mycket timotej i. De äter ju inte det grova, men de får oftare och mer istället. Timotejfröna ser för roliga ut i pälsen på halsen ;-) men nästa år måste det bli tidigare skördat ensilage...

I vintras var det ingen risk att katterna hade gått i ensilaget, då de inte öht gick ut. Det har de börjat med de senaste veckorna. Har dock inte sett någon kattskit i ensilaget, och jag handlastar allt. De har också haft fri tillgång till saltsten och mineralbalja.

Selen har de fått enligt anvisningar.

Jag har Åsenfår och jag tvivlar starkt på att någon rekommenderar att de ska ha 1 kilo kraftfoder per dag...

Förra ägaren tyckte att Åsenfåren var problemfria jämfört med Gotlandsfåren som hon skaffade sedan...

asjoh108

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-13 kl 22:03 »
Vi har finull. De äldre tackorna får 3 lamm och ungtackorna ofta 2 samtidigt som de växer fortfarande. Så kanske det är mer än andra raser får. Jag följer riktlinjer för får i produktion. Öka långsamt till 1 kg vid lammning och sen egentligen 0.5 kg per lamm. Däremot tänker vi inte gruppindela så det blir samma mängd på alla tackor. Lammen ska öka mycket i vikt och 1 kg foder ger energi för 250 g tillväxt. Dessutom förbrukar dräktiga tackor inte sina fettreserver, så underutfodring leder till små lamm. Nu är ju visserligen jag nybliven fåfängare, men det verkar funka på mina får. Sevärd i varje fall inte för tjocka. Dessutom har vi hö med lågt energi och proteininnehåll.

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-13 kl 22:33 »
Ylven; du verkar ha bra koll över ditt foder & dina tackor. Beklagar senaste döda lammet... Ifall du har möjlighet,låt obducera något dött lamm så kanske du får svar på varför det blivit så här i år.
Var försiktig med rödklöver i hösilaget,den kan ställa till bekymmer. Även jag rekommenderar Erik Sjödins bok "FÅR" :)

Jag kan bara trösta dig med att under de 15 år jag fött upp gutefår så har jag inte förlorat ett enda lamm förrän i år.
För tre år sen fick jag ett lamm med vattenskalle,han var förvirrad och skrek 1 dygn tills han blev avlivad av veterinär. Så det har oftast gått bra.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 05 apr-13 kl 22:50 »
Tack för alla goda råd! Jag har Erik Sjödins "får" och läser den både framlänges och baklänges. Men ibland är det ju så att vissa saker inte fastnar förrän det är försent.

Jag har pratat med vet och vi ska höras av på måndag. Blir det fler döda lamm så måste jag nog skicka på undersökning, annars väljer jag nog att se det som otur.

Att även en ungtacka fick tvillingar tolkar jag som att de hade för bra foder i höstas, när de betäcktes. Om mina tackor bara hade fått ett lamm så hade flera av de döda "inte blivit av". Något att jobba för till nästa år.

LeLynx

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-13 kl 17:39 »
Ja  ::)  Jag skrev innan jag tänkte  :-[ Så klart de raserna som får många lamm ska ha mer kraftfoder   ;D

skogaliten

• -
« Svar #16 skrivet: 07 apr-13 kl 03:13 »
Han som bräkte högt blev inte stångad av tackan. Jag har mer funderingar på hjärnskada. Men han kanske var för liten för att kunna suga ordentligt.

Jag ger extra havre, några deciliter per tacka och dag, de har fått mycket tallgrenar att gnaga på och dessutom ensilage. Det är dock svårt för mig att avgöra hull då det är mitt första år och jag inte har mycket att jämföra med.

Tallgrenar är inte "mat", utan extragodis...Jag räknar inte in lövruskor eller grenar som en del i foderstaten, utan som ett trevligt tidsfördriv för fåren, som dessutom har att litet näringsinnehåll eller nyttiga ämnen.

Har du analys på ensilaget? Har de fått fri tllgång? Har de verkligen kunnat äta av fodret? Har grovfodret haft en för får lämplig struktur och sammansättning?
För det låter onekligen som om tackorna inte fått tillräckligt med högvärdigt foder. De behöver rejält med protein och havre är inte bästa valet om man ska ge spannmål, korn är betydligt bättre till får. Annu bättre är ärtor eller åkerböna.
Allra bäst och enklast när man är ny med får, är att ge färdigfoder ("fårpellets"), då får man även en del mineraler på köpet.

Personligen så vill jag att mina tackor är tämligen trinda, alltså i lite överhull, när de går ur lågdräktigheten. En välfödd tacka (inte tjock och fet utan välnärd) är det som gör det allra enklast och som minimerar problemen med lamm och lamning. Tackan ska ju ha krafter för att ge lammen di.

Om det är Åsenfår du har, så har jag en annan allmogeras, med ungefär lika stora djur.

Normalvikt på lammen är ungefär 3,5 kilo nyfödda vid tvåfödda. Trillingar strax under 3 kg och enfödda nära 4 kg.

queer

« Svar #17 skrivet: 07 apr-13 kl 07:18 »
Det där var väl ändå onödiga kommentarer ...

Men det är ju skönt för Dig ... Skogaliten ... att alltid veta bäst ...

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #18 skrivet: 07 apr-13 kl 09:35 »
Om jag har förstått det rätt med Schmallenberg viruset så skulle den även kunna ge mindre diffusa ska på lamm. Få tackorna viruset under högdräktigheten så bli det dem omtalade missbildningarna. Men få dem viruset under lågdräktigheten så kan dem antigen abortera eller få även mindre skador.

Men nu kan det ju vara annat också som händer, behöver ju absolut inte vara det nya viruset.

Jag har också Åsenfår och 3kg är normal genomsnitt för lammen hos många jag har träffat men även 2kg är helt normalt om dem är 2 eller 3 st.
Jag ger dem fårfor från lantmännen / Granngården hela dräktigheten då jag oftast har lite för dålig med näring i höet jag får tag på. Jag börja med bara ca 50g tills dem får ca 450g innan lammningen sen ev vissa tackor mer efter (hadde en med trillingar i år, men annas brukar det vara hälvten med ett och hälvten med 2 lamm) En del "familjer" (mammor och döttrar) får ofta två redan från första föddseln och en del oftast en.

Sen är mina välldigt olika i storlek vilket gör utfodringen lite svårt. Men att även storleken och fretiliteten skiftar mycket i samma ras hör ju Allmogefåren till det är lite som att ha blandrasfår nästan, so olika är dem.

Jag har hört att små raser kan vara mera känslig mot kyla. Och många som har flera raser berätter att dem "små" raserna fryser mer efter klippning etc. Lammen har ju inte samma reserv som en med 4-5kg även om dem är som dem ska vara.

Kan det vara kylan som har ställt till det i år att tackorna / lammen inte hinner med inom dem 2första timmarna att få torr och första måltid, som är så avgörande?
Den av mina trillingar som föddes först kom ju lite i klämm då han inte fick dia förens alla syskon var född och då hade det ju gått minst 2 timmar. Jag borde ha mjölkad ur eller hämtat råmjölk ur frysen med en gång (fast mjölka var ju svårt när hon klämmer ut nästa) han hadde svårast att komma igång med att suga sen. Medans 2 och 3an som jag hjälpte få sin råhmjölk direkt efter föddsel hadde välldigt bra sug. Nr ett hade säkert också haft det om han inte hadde varit tvungen att börja använder reserverna. Hade jag desutom inte haft frostfritt samt värmelampa so tro jag inte han hade klarat 3 timmar utan mat. Nu mår han lika bra som dem andra.

Svårt men du får fundera på alla möjligheter vad det kan vara hos dig. Och gärna lämna in till obduktion om ett lamm dör so att du får veta om det är ett sjukdom eller annat.

Hoppas det ordnar sig och du lyckas lösa problemet.

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 07 apr-13 kl 12:32 »
Det där var väl ändå onödiga kommentarer ...

Håller med qeer !!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
jeno0038

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser