Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att så gurka, melon, och tomat för tidigt.  (läst 10766 gånger)

Bujaka80

• Finland
Att så gurka, melon, och tomat för tidigt.
« skrivet: 03 apr-13 kl 17:30 »
Hej.
Tror jag har gjort det klassiska misstaget att så gurka, melon och tomat för tidigt. Dom står nu i halv liters krukor och verkar ha det bra. Problemet är att det är två månader tills jag kan flytta dom till växthuset.  Vad kan jag göra? Klippa ner dom som jag kommer att göra med mina chilis som står i fönstret går väl inte, eller?
Måste jag helt enkelt flytta dom i 3 liters krukor om nån vecka eller finns det något enklare sätt, typ att ge mindre ljus till dem så att tillväxten stannar..?
Har försökt googla och hitta nån tråd om ämnet men har inte hittat något.
Tacksam för svar.

Lite bilder:
[img=http://s11.postimg.org/v8yqg4c4v/IMG_1288.jpg]
[img=http://s23.postimg.org/le96nwy07/IMG_1290.jpg]

/Rickard

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att så gurka, melon, och tomat för tidigt.
« Svar #1 skrivet: 03 apr-13 kl 17:58 »
Mindre ljus funkar inte, och du får inte klippa ner dem hårt, de måste ha åtminstone några bladpar utöver hjärtbladen, annars skjuter de inte nya skott. Du kan försöka placera dem svalt men ljust, ca 10 grader bör de klara, då växer de riktigt långsamt.

Annars får du bita i det sura äpplet och då nya frön, så att plantorna är lagom stora när det är dags för utplantering. Jag brukar så ca 3-4 veckor innan utplantering, dvs i början av maj... Och då bor jag i växtzon 3. Lagom tid för utplantering på friland brukar vara andra veckan i juni, i växthus någon vecka tidigare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 apr-13 kl 18:48 »
Gud så fina plantor, jag är grön av avund :P
Själv har jag min förkultivering i hundpensionatet och där är det 16 grader så de växer jättelångsamt där, har tillskottsljus.
Lycka till.

sommarlängtan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 apr-13 kl 18:57 »
Har samma bekymmer med mina tomater, en sort har redan börjat få knopp ;D men dom är mörkt gröna och kraftiga och står så svalt som jag kan ha dom här hemma, verkar trivas bra. Våren är ju äntligen på framfart så jag tror det blir bra till slut :)

Bujaka80

• Finland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 07:48 »
Tack för era svar. Ett väldigt surt äpple att bita i men det hjälps inte. Får väl så om allting. Fy vad tråkigt.
Physalisen däremot växer super långsamt. DEn ser ut så här nu:
[img=http://s24.postimg.org/qur7cs475/IMG_1292.jpg]

djeen

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 07:54 »
Måste jag helt enkelt flytta dom i 3 liters krukor om nån vecka eller finns det något enklare sätt, typ att ge mindre ljus till dem så att tillväxten stannar..?

Vilka jättefina plantor! :)
Mindre ljus gör bara att de växer ännu mer. Som det skrivits tidigare här, ge dem istället massor med ljus och att de får stå så svalt (inte kallt) som möjligt. En omplantering gör att de skjuter iväg så om det inte är helt nödvändigt kan du ju låta dem stå i samma krukor ett bra tag till.

Mina egna tomatplantor är större och jag har inte ens vett att vara bekymrad för det utan går och nyper i dem varje dag och är så nöjd med hur de ser ut! Jag bor i zon 6 så även jag har lång tid kvar innan de skall ut i växthus/hinkar.

Melon och gurka däremot känns väldigt tidigt. Mina melonfröer satte jag igår. Gurkfröerna sår jag inte förrän om en månad ungefär. Så där kan det faktiskt vara idé att börja om från början.

Om du inte vill köra inomhusodling? Jag har två gurkplantor som jag frösådde i höstas, de står i stora krukor inne och jag skördar små gurkor då och då. Inga mängder men i alla fall så jag inte längre köper gurka i affären.

Bujaka80

• Finland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-13 kl 15:25 »
Odla gurkor i fönstret! Vilken super ide, det ska ja göra. Tror du en 5 liters kruka räcker till? Tror inte något större får plats på fönsterbrädet.

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-13 kl 15:37 »
Odla gurkor i fönstret! Vilken super ide, det ska ja göra. Tror du en 5 liters kruka räcker till? Tror inte något större får plats på fönsterbrädet.

5 liter räcker fint till dom flesta grönsaker.  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

djeen

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-13 kl 16:56 »
Precis, jag har mina gurkplantor i femliters krukor. Gödselvattna ofta bara! :)

Jag har en squashplanta i fönstret också men den har jag givit en 10-litershink, och nu har den börjat pruducera squash åt mig. Härligt.

Tjoffex

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-13 kl 18:44 »
Tjuvåker lite på den här tråden då jag har samma problem men med pumpa. Sådde dem bara för skojs skull och trodde inte att de skulle ta sig just alls eftersom de vll ha det mycket varmare än allt annat de står med, men alla fröna fick fart direkt och växer så det knakar:P Försöka ha dem svalare och klippa lite blad?
Göteborgsbo med rötterna i den jämtländska myllan. Försöker hinna med att matodla i såväl odlingslott som fönster och balkong.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 05 apr-13 kl 11:54 »
Jag har en period varje vår när jag bär ut div växter på förmiddagen och bär in dem när kvällen närmar sig. Tex mina änglatrumpeter som är gigantiska.
Och pelargonerna. Och div saker på tillväxt som gärna är ute när det är en 7-8 plusgrader men som hatar minusgrader.  Önskar jag hare ett uterum med isolerglas och lagom värme på och med en STOR dörr och hård altan utanför samt en stor kärra på hjul- där allting kunde stå och så rullade man in på kvällen och ut på morgonen.

Det hade tagit max 5 minuter varje dag i stället för typ 50 minuter. ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Maria C S

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 apr-13 kl 12:11 »
Pumpor,gurkor och squash mm växer ju enormt, jag brukar så dom tidigast 15 april för dom tar ju plats och behöver snabbt större kruka men alla större kärl fungerar, jag brukar återanvända 5 liters gräddfils hinkar som man kan få från exempelvis skolkök där dom tillagar mat.

Hål i botten måste finnas.

Man kan bromsa dom med svalare ställe men  ;D dom vill ju bli stora.

Efter några veckor så behöver dom vanligen  tilläggs näring.
Man kan binda upp dom på typ spalje/ pinnar el liknande det kan vara till hjälp när det börjar bli trångt.

Glöm inte att vänja dom sakta vid sol sen innan dom får komma ut för gott.

Lycka till

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Bujaka80

• Finland
« Svar #12 skrivet: 12 apr-13 kl 09:47 »
Hej igen. Såhär ser det ut nu i ett av våra rum:

[img=http://s24.postimg.org/717c2at35/IMG_1308.jpg]

Det är altså melon, physalis och tomat. Dom verkar trivas jätte bra. Melonplantan växer så snabbt att man nästan ser hur den växer. Nu till en liten fråga. Alla blommor på melonplantan ser ut såhär:

[img=http://s7.postimg.org/l5c9fm6qf/IMG_1312.jpg]

Är det han eller honblommor? Tycker inte det kommer något pollen ur dom, och knölen som honblommor ska ha tycker jag saknas. Vad säger ni med erfarenhet?

Gurkplantan i köksfönstret har lite vita fläckar på bladen. Är det brännskador eller någon sjukdom?

[img=http://s22.postimg.org/jl723s6nh/IMG_1317.jpg]

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser