Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duktig get-veterinär i västsverige?  (läst 2057 gånger)

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
Duktig get-veterinär i västsverige?
« skrivet: 02 apr-13 kl 18:33 »
Jag har från lappgetskoordinatorn fått rådet att kastrera min lilla bock-killing och behålla honom som sällskap åt bocken (då jag antar att det är ett överskott på bockkillingar i år, och jag skrivit att jag gärna behåller antingen bock- och/eller getkillingen). Nu undrar jag därför om någon har erfarenhet av en bra veterinär i västsverige som kan utföra ingreppet? Jag har förstått att getter är känsliga för sedering och vill därför ha någon veterinär med erfarenhet av getter. Jag förstod på min distriktsvet när jag ringde i ett annat ärende att hon inte var så erfaren inom get.
Solmalin

trassla

• Gäst
SV: Duktig get-veterinär i västsverige?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 15:49 »
Distriktsveterinären här där jag bor, är inte heller så vana vid getter. Men de kom hem och kastrerade min lilla bock, och det gick jättebra.

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 18:51 »
Ja, det ska nog gå bra. Tänkte bara att någon kanske kände till någon :-)
Funderar dock på att låta honom förbli bock, om det inte ställer till för stora problem. Far och son borde ju få en rätt naturlig rangordning... det gäller bara att hindra sonen från att para sig med sina mammor och systrar.
Vet inte hur galna de blir om de inte får komma till någon get i brunsttider...
Solmalin

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 apr-13 kl 12:56 »
Galna blir de, men det brukar inte hjälpa så mycket om det är en rejäl storleksskillnad.  Och du kan ju hjälpa Far lite, med ett förklä på Son, plus lite annan passning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 09 apr-13 kl 14:25 »

Hej!

Jag vill bara flika in att "brunsttider" varade i nästan på dagen 2 månader i min flock, från 18 september till 18 november. Det kan alltså röra sig om rätt lång tid att kämpa med en alternativ lösning.

Du har säkert redan gjort det men säger det ändå, tänk på att du måste vara 100% säker på vem som är pappa till killingarna för att de skall kunna föras in i stamboken som genbanksdjur!

Hoppas din plan går väl, oavsett om du väljer att kastrera eller ej! :)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-13 kl 16:51 »
Jag vill också gärna veta om det finns nån bra "getveterinär" i västsverige! Ibland kan det behövs!
Tycker också att getkunskapen hos veterinärer är generellt låg.

När det gäller kastrering så är min erfarenhet att det mest riskfria sättet att göra det på är sterilisering av bocken. Det tar inte bort hans bock-beteende alls, eller hormonutsöndring, men det gör honom steril så att han inte kan få några avkommor. Det veterinären gjorde med vår bock för länge sedan var att ge honom lugnande så att han blev trött och lade sig ner, och blev väldigt dåsig. Tror inte det var sövning han gav bocken. Sedan tog han en rejäl tång och klämde sönder sädesledarna utifrån. Det blev alltså inget blodigt ingrepp. Men bocken hade ju ont någon vecka efteråt så vi fick med oss sprutor med smärtlindring hem för att ge honom.

Kastrering är när man opererar bort testiklarna på bocken. Då försvinner hormonutsöndringen och mycket av bock-beteendet. Det blir ointresserade av brunst, precis som en valack.
Är det någon här som har erfarenhet av sövning av bock och operation där man plockat ut testiklarna? har det gått bra? Får de stelkrampsvaccination i samband?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 25 apr-13 kl 11:32 »
Kastrering är när man opererar bort testiklarna på bocken. Då försvinner hormonutsöndringen och mycket av bock-beteendet. Det blir ointresserade av brunst, precis som en valack.
Är det någon här som har erfarenhet av sövning av bock och operation där man plockat ut testiklarna? har det gått bra? Får de stelkrampsvaccination i samband?

Jag kastrerade en 5 månader gammal bock i oktober. Narkosen och operationen gick bra, två veterinärer och en assistent närvarade och de gjorde allt (kastration samt bortklippning av öronmärken och rengöring av sår) så snabbt de bara kunde och väckte honom direkt. Jag tror han var borta någon minut. Den ena veterinären hade utfört en kastration av bock tidigare men de rådgjorde ändå med Kalle Hammarberg igen inför denna. Bocken hade sådana problem med sina öronmärken att han ändå var tvungen att gå på en antibiotikakur så någon stelkramps-vaccination behövdes inte i hans fall men normalt så gör man det, om jag minns rätt ca en vecka före.

"Mina" veterinärer är inte heller så erfarna på getter som sagt, däremot är de ödmjukt öppna med detta och söker kunskap och erfarenhet där den finns. Jag såg nyligen till att det anordnades en kurs i länet för Kalle Hammarberg i getsjukdomar och vård och att distriktsveterinärerna här och i de två angränsande länen bjöds in att närvara. Vi blev ca 60 personer varav nästan hälften nog antingen var distriktsveterinärer eller jobbade inom djurskyddet. Jag uppmuntrar fler att göra detta så hans värdefulla erfarenhet i slutändan kan nå fler getter, tips för hur du kan gå tillväga erbjudes villigt i PM. (Och nej, jag får ingen provision. :D)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser