Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur säljer man ädelträ?  (läst 7234 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Hur säljer man ädelträ?
« skrivet: 30 jan-07 kl 13:54 »
En av mina lärkar har fallit i stormen. På samma lilla kulle står 6-7 lärkar till. Lätta att ta ner och lätta att få fram till vägen. Fast frågan är vem som skulle köpa dem? Lärkvirke är ju fint, men få sågverk kan ta tillvara dem. Vi har även en del stora aspar som behöver gallras bort och som ett sågverk för ädelträ borde kunna vara intresserade av.

Finns det någon som känner till sågverk för ädelträ som köper in mindre partier? I älvsborgs län. Mina lärkar är höga, men i tjocklek är det nog mest kubb-storlek. Kanske att den nedre delen kan bli timmer, men annars är de inte så kraftiga.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 14:25 »
Asp är inte ädelträ. Däremot tror jag Södra köper in asp-kubb till tändstickor. Fast du bör nog få ihop 10 m3fub först. Utan röta.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 15:59 »
Ring till Norrby Trä i Borås och kolla.. Dom har snickeravdelning där man iallafall kan köpa ädelträ/ovanligare träsorter.. Tror dom sågar själva, så dom kan mycket väl vara intresserade av enstaka träd med..

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-07 kl 16:18 »
Problemet är bara kvantiteten och om det är sk "gårdsträd".
10m3 f brukar vara min för leverans, och gårdsträd vill de helst inte köpa till sågtimmer pga av risken med spiksågning.

Skulle du bara få ett dåligt massapris så är ju ved inget dåligt alt om du har vedeldning.


asta

  • Inlägg: 332
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-07 kl 19:29 »
Problemet är bara kvantiteten och om det är sk "gårdsträd".
10m3 f brukar vara min för leverans, och gårdsträd vill de helst inte köpa till sågtimmer pga av risken med spiksågning.

Skulle du bara få ett dåligt massapris så är ju ved inget dåligt alt om du har vedeldning.



Det är inga gårdsträd, men de växer i närheten av gården och huset. Vi har ganska nyss avverkat en bit bakom gården och sparat allt som inte var barr. Kvar står lärken och ganska många lövträd. Ekarna ska sparas och mindre dungar och större solitärträd. Resten har vi tänkt gallra bort. Men några 10 kubik skulle det inte bli utan ska vi kunna sälja så bör det nog vara någon mindre såg i närheten. Här verkar dock jättarna ha köpt upp alla de mindre sågverken  :-\

Ved har vi så det räcker och blir över. Vill inte ta ved i större skala för försäljning eftersom folk vill ha veden kapad, kluven, hemkörd och de är i stort sett inte beredda att betala något alls. Säljer björkved (snyggved som är vit och slät och utan bôs) till två kunder i stan med tjusiga kakelugnar som myseldas i. Annars är det inte värt besväret.
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 19:35 av asta »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #5 skrivet: 30 jan-07 kl 21:23 »
Jag har sålt en del "Black Cherry" på rot från skogen till fanér/möbelindustrin.

Sålde senast 35 st träd för drygt 90.000 Sek.

När jag först flyttade hit hade jag ingen aning om trädets värde....tyckte mest att det var ett skitträd som skräpa ner och var jobbigt att klyva.
Hann elda upp många tusenlappar innan jag fick värdet klart för mig :P.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

asta

  • Inlägg: 332
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #6 skrivet: 31 jan-07 kl 13:19 »
Jag har sålt en del "Black Cherry" på rot från skogen till fanér/möbelindustrin.

Sålde senast 35 st träd för drygt 90.000 Sek.

När jag först flyttade hit hade jag ingen aning om trädets värde....tyckte mest att det var ett skitträd som skräpa ner och var jobbigt att klyva.
Hann elda upp många tusenlappar innan jag fick värdet klart för mig :P.



Såg att du bor i USA, men du kanske ändå vet hur man hittar köpare till träden. Räknade mina lärkar invid huset i dag och de är nog 10-12. Ibland är det svårt att se på kronorna på vintern när de står huller om buller med löv och tall. Det är fina och raka träd utan en massa kvistar så de hade ju gått att använda och pengar är jag alltid i behov av.  ;)
Har kollat eniro på sågverk, men det är ju hopplöst att veta vilka som sågar vad.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #7 skrivet: 31 jan-07 kl 13:25 »
Ring och fråga hos sågverken om de är intresserade av att ta dina träd ?, Asta.
Eller så lägger du helt enkelt ut det på www.blocket.se.
Det kan ju finnas någon privatist som har ett litet sågverk (typ solosågen) som är sugen på att köpa?.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #8 skrivet: 05 feb-07 kl 10:43 »
finns det inga solosågare i trakten??? detta är åter ett skäl att skafa en solosåg.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur säljer man ädelträ?
« Svar #9 skrivet: 05 feb-07 kl 15:25 »
Såg att du bor i USA, men du kanske ändå vet hur man hittar köpare till träden. Räknade mina lärkar invid huset i dag och de är nog 10-12. Ibland är det svårt att se på kronorna på vintern när de står huller om buller med löv och tall. Det är fina och raka träd utan en massa kvistar så de hade ju gått att använda och pengar är jag alltid i behov av.  ;)
Har kollat eniro på sågverk, men det är ju hopplöst att veta vilka som sågar vad.
Nej vet inte vart man hittar dem i dina trakter. Häröver kommer de och knackar på dörren eller sätter upp efterfrågningsannonser på mackar eller i lokaltidningen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser