Hej KatCam! Jag skulle prova att slå svart plast om stammen när skadan är färsk, tejpa runt på flera ställen så att det sitter tajt åt. Detta får sitta i några veckor, öppna sedan för att titta hur det ser ut. Sätt tillbaka plasten eller byt ut den till ny om du tycker den är mycket blöt. Gör om proceduren många gånger under sommaren.
Jag har provat detta själv flera gånger och det fungerar bra tycker jag. Jag kommer dock inte ihåg hur länge på säsongen jag håller på innan jag bestämmer mej för att ta bort plasten helt för det är olika varje gång

Hur skadan läker beror ju på hur stor skadan är och hur livskraftigt trädet är från början.
Det bildas alltså kallus i denna fuktiga värme, alltså sårved i kanten på all bark och även där det till synes inte finns bark men där finns om man har tur den tunna hinna som heter kambium kvar. Ju yngre trädet är desto bättre funkar det.
Har trädet fått torksprickor i stammen så är loppet kört men titta noga längst ned där ympningen är gjord, har du tur så sitter skadan ovanför den och du kan då låta ett nytt skott få bli huvudstam om du kapar trädet en bit ovanför den. Det skottet måste passas noga med stöd och gnagskydd i ett par år. Hör av dej och skriv gärna hur det blev.