Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra repsäng själv?  (läst 3551 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Göra repsäng själv?
« skrivet: 31 mar-13 kl 12:01 »
Jag kan inte hitta en madrass som jag tycker är ok. Den ska vara hygienisk och enkel att hålla ren och fri från ohyra, inte innehålla syntet, plast, latex, etc, skön att ligga på (vilket jag efter 1,5 månader i mongoliet och 2 månader i japan kan konstatera att futonliknande madrasser inte är.)

Men... i afrika, indien och på medeltiden i europa gjorde man sängbottnar av rep, och många gånger sover man direkt på repväven. Verkar enkelt att göra själv av material som man accepterar, lätt att flytta på, ger lite svikt utan att ha massa stoppning som väger, tar plats, dammar eller är gjord av plats.

Här är en som skriver lite om det: http://howtomakeacharpoy.blogspot.no/

Någon som har provat att göra/sova i en sån? Hur var det? Några tips?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
SV: Göra repsäng själv?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-13 kl 20:30 »
Hej Midvinter!
Hur går det med sängplanerna? Jag har aldrig haft någon egen repsäng men under mina år i div. medeltidsföreningar har jag stött på flera olika modeller. Av alla olika fältlösningar verkar alla vara överrens om att repsängen är den bästa. Ju tätare mellan repen, destå bekvämare att ligga i, men också jobbigare att sätta upp. De jag testat har känts helt ok, mycket bättre än "bårmodellerna." Jag tror säkert att det kan vara en bra, permanent lösning för dig. Men ha riktigt tätt mellan repen!

/Martina

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 16:37 »
Hejsan, tack för svar!
Det går sisådär. Det jag har problem med är att lista ut hur man gör själva väven, rutmönster, ok. Men om man gör ett bildsök på "charpoy" så ser det ut som att dom flesta är flätade på diagonalen. Envis och kräsen som jag är vill jag också ha så, men hur...? La in en fråga på forumet indien.nu, men ingen som vet som har svarat än. Kanske det är en yrkeshemlighet...

Tätare mellan repen säger du. I Indien har dom ju allt från "rep-nät" till helt täta vävar av ganska smala trådar. Hade tänkt mig en med ganska små hål, men inte helt tät för jag inbillar mig att den blir mer oelastisk då. Men jag kanske har fel? Har ju aldrig provluggit en sån.

Martina, har du någon länk eller tips om en bok/film med instruktioner till såna repsängar som du har använt?

Jag inser att det kommer ta lång tid att göra den här väven, men det är ok. för det är ett engångsarbete (förhoppningsvis) det här är ju inte snack om en fältsäng som ska flyttas runt.

Här är en länk till en blogg av en kille som har gjort en rutig säng (men jag ville ju ha flätningen på snedden *envis*)
http://thelongtriphome.wordpress.com/2012/07/19/72/

Och här är den film jag har hittat som syns tydligast hur dom gör när dom flätar, men det är ändå inte så lätt. (och nej, jag förväntar mig inte att göra något som ser lika proffsigt ut som den där, men jag vill ha en som funkar.)
The Charpoy on Vimeo
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 23:09 »
Hej! Tyvärr har jag aldrig varit någon frekvent användare av repsängar, mitt tält när det begav sig hade formen av en tipi med en pinne i mitten så man fick snällt ligga på marken. Men jag vet att många använt sig av Max' beskrivning här: http://maxlu179.livejournal.com/1661.html?thread=1149
Jag lyckas inte titta på ditt filmklipp men jag tycker att man kan lista ut ganska bra hur man går tillväga på den här bilden:

Jag hittade lite kurser Västmanlands hemslöjd hade i diagonalflätning i ram när jag sökte på diagonalflätning, dock inga instruktioner.

Lycka till och gör som Max, börja med en liten modell!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 08:25 »
Tack! Ja, jag får ta och sätta i gång och pova på miniatyrer tills det lyckas.

lige

• Ångermanland
    • Liberumia
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 12:46 »
tack för inspiration! Jag har inlett ett boykot på plast och har nu lagt till repsäng på listen över saker att göra så jag kan bli av med resterande plast i hemmet.

fastfrusen

• -
« Svar #6 skrivet: 11 sep-13 kl 22:27 »
det här såg ju spännande ut! funkar det också som dubbelsäng? Eller rullar man bara in i mitten då??
Vi sover ju jag + sambon + bebis. Sängen vi har nu är helt världelös, och en repsäng som man kan hissa upp i taket hade ju varit helt magiskt bra!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 sep-13 kl 13:12 »
Den blir ju djupast där man ligger, så man rullar nog in mot mitten. Kan vara positivt eller negativt, beroende på hur man ser det... Men de har ju såna dubbelsängar i Indien. Ett alternativ skulle kunna vara att sätta två enkelsängar brevid varandra. Fast inte lika romantiskt förståss...

fastfrusen

• -
« Svar #8 skrivet: 13 sep-13 kl 09:32 »
Den blir ju djupast där man ligger, så man rullar nog in mot mitten. Kan vara positivt eller negativt, beroende på hur man ser det... Men de har ju såna dubbelsängar i Indien. Ett alternativ skulle kunna vara att sätta två enkelsängar brevid varandra. Fast inte lika romantiskt förståss...

Kanske måste provligga innan man ger sig på att köpa /göra själv då....
Två enkelsängar är inte ett alternativ, stackars småfrusen är visserligen van att ligga i "skarven" men på träplankor känns ju lite väl hårt mot det arma barnet ;)
Största problemet nu är faktiskt att småfrusen rullar hit och dit eftersom sängen är så fasligt mjuk...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Midvinter

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 13 sep-13 kl 14:57 »
Kallar du h*n för småfrusen, haha :-)

Ja, du slipper ju i alla fall tull och moms och sånt om du skulle få för dig att köpa en, för det lär man ju bli tvungen att göra från utlandet, eller vet du om nån i Norge? Tror man måste till USA eller Indien eller nåt... J*la dyr porto lär det bli...

Min plan är att börja litet med en "soffadel" för att se hur det funkar, sen evt. något större om jag diggar det, men det lär dröja innan jag kommer så långt, för jag har inte så mycket överskottsenergi för tillfället, orkar inte ens åka och hälsa på människor ju!   ;) :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

1701 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, skräptanten, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser