Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel och utedrift  (läst 2735 gånger)

ManiacDarling

• Västergötland
Stängsel och utedrift
« skrivet: 30 jan-07 kl 11:44 »
Jag vet att det krävs uppfinninsrikedom för att stänga in sina getter, och de flesta här har nog provat både det ena och det andra. Därför vill jag veta era erfarenheter!
Jag har hört t.ex att ett enkelt fårstängsel knappast fungerar om man inte har två eltrådar på insidan med STARK ström. Någon annan har fårstängsel, med en eltråd på toppen, men har klätt med hönsnät på insidan ner mot backen för att förhindra getterna att krypa igenom maskorna.
En fråga till er som provat fårstängsel i olika former: Fastnar inte getternas horn i maskorna ideligen när de sticker igenom huvudet? (För jag antar att getterna bara måste prova att sticka in sitt huvud i allt?) Jag har fått hjälpa fastnade getter ur fårstängselmaskor när de stuckit in huvudet sedan hornen har hakat sig fast..

Det finns ju mer eller mindre ordentliga och pålitliga stängsel till getter, där hundgårdsnät, säkert är det mest effektiva och stressfria(för getägaren) alternativet. Men vilken stängsling är enklast att sätta upp, och ta ner, och funkar för året-runt-bruk samtidigt som det är hyffsat pålitligt? Vilket stängsel lämpar sig bäst för plånboken och för stora ytor?

Sen en annan fråga till er som har sina getter på lösdrift året runt: Vad har ni för byggnad till djuren? Isolerat/oisolerat, storlek per individ, hur kallt klimat klarar era getter, har ni uppvärming. Ger ni maten inne eller ute? Hur gör ni med fryst vatten?`
Berätta allt nu!  ;D

Balbina

• -
Re:Stängsel och utedrift
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 13:42 »
Jag använder just fårnät med två eltrådar på insidan. Har du en eltråd lågt så kör de aldrig igenom huvudet genom maskorna. Annars brukar de faktiskt reda ut att få ut huvudet själv.
Till sommaren byter vi till enbart el i sommarhagen.
Starkt aggregat och trådar med bra ledningsförmåga är a och o när man använder el.
Jag hade tänkt ha mina getter ute i vinter men de stog och frös och tittade så bedjande på mig så jag har tagit in dem. Vilket de tackar för.
Vattnet löser du antingen genom att byta vattenhink två gånger om dagen. (de lär sig snart att dricka när du kommer med en ny vattenhink) eller så köper du någon av alla nya finurliga lösningar med eluppvärmda tunnor.
Fast då el är dyrt och jag aldrig riktigt litar på el, så byter jag vattenhink två gånger om dagen.
När getterna fortfarande gick ute i höstas så fick de maten ute när det var uppehåll och inne vid nederbörd eller blåst.
Jag har ett jättestort torp som mina getetr kan gå in i.
Ska göra iordning det ordentligt någon sommar.

Christel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-07 kl 18:13 »
Hur gör ni med fryst vatten?`

Jag har ingen som helst erfarenhet av getter på lösdrift året om, så det får andra som vet mer ge tips om! Men jag vet ett bra sätt att hålla vattenbaljan i hagen isfri ett bra tag; Fyll ett par,tre PET-flaskor med riktigt hett vatten, skruva på korken och lägg i baljan. Vattnet ska såklart vara isfritt från början ;), annars fungerar det inte... Jag har sk murarbaljor i mina hagar, på 60-90liter styck och slår man i nytt vatten på morgonen, i med varmvattenflaskor, så håller vattnet sig isfritt ganska länge. Upprepar man proceduren igen senare på dagen så bör ju djuren ha fått vatten vad de behöver.

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 31 jan-07 kl 20:20 »
Christel: det knepet har jag inte tänkt på innan. Bra om djuren kanske inte är på plats just när man vattnar.
Fast mina djur brukar komma och dricka när jag fyller hinken.

hustigern

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-07 kl 21:22 »
Min getter har isolerat och djupströbädd av halm och hö. Mest hö om jag ska vara ärlig, det är en hel del som inte hamnar i magarna. Getternas alltså.
Jag har illans dåligt ögonmått men maken svarade "en åtta kvadrat eller nåt" när jag frågade hur stort de har.
Där bor två jämtgetter med tjock vinterpäls och går ut och in som de vill. Det är bara när det är kallare än 5 minus på kvällen som jag går och stänger om dem för natten. Under deras protester men har man nu en larvig matte så får man stå ut.

Vattenhinken står inne, delvis nedsänkt i halmen. Det är inte ofta det är fruset. Men tipset med petflaskor ska absolut testas på hästarnas vattenhinkar. Och gässens.

Stängslet består av 90 cm högt fårnät på trästolp (permanent alltså) med en eltråd i knähöjd och en tråd en bit över staketet. Det är inte idiotsäkert året runt men i ärlighetens namn är inte elen på större delen av året. Den finns där så jag kan använda den på senvintern när hagen är urtrist och på sensommaren när de vill ha omväxling. När de tar sig ut så är det helt enkelt mellan fårnätet och den övre tråden. Vi pratar 15-20 cm mellanrum. Ingen match för en get.

Jag verkar ha ganska beskedliga getter om man får döma av mer eller mindre galghumoristiska gettrådar här på forumet. Hur stora hagar de har vågar jag mig inte på att gissa, men en stor trivselfaktor är alla tallgrenar jag släpar dit under hösten, vintern och våren från grannbondens skogsgallring. Dessutom blir det en skogspromenad då och då. Grannarna flinar när jag kommer med dem i koppel längs vägen men det bjuder jag på. I skogen går de lösa.

Förr om åren har vi haft rätt mycket get i trädgården på vintern, men det gick över när fåglarnas matplats hamnade i gethagen. Högt upp. Och så får man smyga in när man ska fylla på. Fast det hjälper oftast inte...

Sen hoppar de ju alltid ut till trädgården när rosorna blommar. Det är helt enkelt bara FÖR oemotståndligt. Och när de ändå är ute i trädgården passar de på att gå ett varv och se om det finns nåt annat godis. Fast jag tycker om dem ändå. En tendens jag märkte i somras är att de inte verkade intresserade av pumpaplantorna. Jag ska inte svära på att de inte tar dem och det skiljer säkert från get till get men i sommar ska testas klättrande pumpa på fårnätet. Pumpafrön är billiga, det får bära eller brista.

Idag var bocken på inomhusbesök för första gången. Maken bar in lite virke (jag ska få en klädkammare!) och då blev getterna lite för uppspelta och ville vara med. Så jag hörde knack på dörren och utanför stod en make med virke på axeln och en getabock som var ursnabb in. Han såg ut som om han tänkte flytta in. Stöddiga hanhunden sprang och gömde sig. Getterna är de enda han går undan för. Och så hundflickor förstås, dem larvar han bara med.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 31 jan-07 kl 23:42 »
Hej!
Gällande lösdrift har jag lärt mig på kurs att getter inte bryr sig om kyla, det spelar ingen roll om det är kallt. Däremot gillar de inte sol och blåst. Alltså, vindtätt en bit upp på väggen men helt ok med oisolerat och att de kan välja att gå in och ut t ex genom en köldridå. Bara de har tillgång till liggplats i lä under tak. Tre väggar är ok.

Om man har lösdrift med djupströbädd skall det vara 1,2 kvm/vuxen get. På spaltgolv räcker det med 1 kvm och således mindre yta för yngre djur.

Utfodring kan ske både inne och ute.

De proffsgetgårdar jag tittat på har vattnet ordnat med elvärme i ledningar och koppar. Många har cirkulerande, tempererat vatten. Själv har jag svårt att lita på denna lilla eltråd som ska ligga i vattenslangen/röret om det blir -25! Är det nå'n som vet om det funkar? Just nu har jag bara 8 djur så bära hink går bra så länge. Ska prova varmvatten flaskorna.

Stängsel har jag ingen erfarenhet ännu men de flesta i Jämtland/Härjedalen har 120 cm fårstängsel med 1-2 trådar över, en låg på insidan och en låg på utsidan. Inga getter ut och inga rovdjur in.
Är det stor yta du ska stängsla kan det löna sig att kolla med länsstyrelsen om du kan få bidrag till rovdjursstängel.

Hälsningar
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 01 feb-07 kl 00:27 »
Gällande lösdrift har jag lärt mig på kurs att getter inte bryr sig om kyla, det spelar ingen roll om det är kallt. Däremot gillar de inte sol och blåst. Alltså, vindtätt en bit upp på väggen

hehe, säg det till mina dvärgar. De stog och huttrade redan innan vi var nere på nollan  ;)  Fast de svenska lantraserna kanske inte bryr sig det har jag ännu ingen erfarenhet av.
har läst någonstans att den vindtäta höjden ska vara 130 cm.

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-07 kl 09:56 »
Det är lite lustigt att man har större minimimått till tackor än vad man har till getter. Visserligen är geten mindre än tackorna men geter har ett större behov att ett privat område och samsas långt ifrån med alla. Får kan ligga tätt, tätt tillsamman, getter kryper ihop med bästa kompisen eller med dotter/mamman. Så glöm minimimåttet på 1.2 m2. som väl dessutom reduceras med 30% om dom går i utedrift. Det är alldeles för trångt för getter. Förresten så går dom inte ut om det är kallt, regnigt eller blåser. På sommaren ligger dom gärna i skuggan. Men som någon annan skrev här innan. Tätt nertill och luftigt upptill är bra.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 01 feb-07 kl 12:35 »
kollade lite på hur stort mina utrymmen är. Personligen tycker jag det fungerar bäst om det är fyra getter på 9 kvm. inne. Och då de håller sig mest inne på lösdrift om det regnar så har mina ungefär samma utrymme där. Sedan har jag färre getter ihop i boxarna när de har små killingar för att undvika de ska hamna i kläm.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-07 kl 21:13 »
Det där med varmvattensflaskorna har jag inte prövat men skall göra till vintern!
För att försena tillfrysningen så har jag tagigit en 20 l murarhink och klätt den invändigt med liggunderlags plast -litet tjockare i botten än på sidorna och sedan satt en 12 liters spann inuti detta. Till sist har jag lagt en pingisboll i vattnet!
Den rörs omkring av vinden och hindrar tillfrysning av ytan en extra stund.
Jag hade tidigare en ledarget som då och då gick till spannen och rörde runt med mulen i vattenytan, ofta utan att dricka, om det var väldigt kallt.
Jag vet inte om det var så, men jag tror, att hon gjorde det för att spannen inte skulle frysa till uppifrån.
Kanniner och sälar ( med andningshålen) gör så så varför inte en klok getmatriark?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

godegården

« Svar #10 skrivet: 20 apr-07 kl 19:04 »

De proffsgetgårdar jag tittat på har vattnet ordnat med elvärme i ledningar och koppar. Många har cirkulerande, tempererat vatten. Själv har jag svårt att lita på denna lilla eltråd som ska ligga i vattenslangen/röret om det blir -25! Är det nå'n som vet om det funkar? Just nu har jag bara 8 djur så bära hink går bra så länge. Ska prova varmvatten flaskorna.Hälsningar
Maria

Den gröna värme tråden funkar utmärkt även om den bara tejpas på utsidan.
DEt är ju det enklaste sättet.
Annars tar men en PEM slang med en trädgårdsslang i och tråden jämte eller stoppar i tråden i pem slangen om man har permanet.

Pappa kör med att brara ha tråden lite sporadiskt hängande runt Pem slangen och det har inte frusit än på 4år

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 20 apr-07 kl 21:35 »
Värmeflaskor i vattnet, och pingisboll på ytan, och isolerad hink, varför kom jag aldrig att tänka på det?  Alla tre tillsammans måste ju göra skillnad!  Men deformeras inte PET-flaskorna av värmen?  (Ååå, jag kan se Dig för min inre syn, smygandes med fågelmat i handen, och getterna säger till varandra:  Titta! Där är Matte med godis åt oss!  Och sen hoppar de upp på Dig och Du ligger strax underst i högen!)  Även min erfarenhet är att det funkar bäst med mellan en och två kvadratmeter per get.  Och enligt vad jag lärt mig ska människor och höns må bäst vid cirka 18 - 20 grader, häst vid 11, samt får och get runt 5 grader.  Reservation för minnesfel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser