Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drängskjorta.  (läst 13147 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Drängskjorta.
« skrivet: 30 jan-07 kl 03:17 »
Är det någon som har tips på ett traditionellt mönster på vad jag kallar en drängskjorta? Kraglös med sprund som man drar över huvudet, ärmkilar och med ganska "generös" vidd?

manna

• -
Re:Drängskjorta.
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 06:26 »
Det där klarar du utan mönster! Om du inte "behöver" ok, så är det ju bara dubbla skjortlängden vikt på mitten, urklipp för huvud och sprund, ärmarna rakt isydda + ärmkilarna, smala manschetter samt en del fållning. För mer vidd lägger du smala veck över axlarna, "mitt upp" på ärmarna och så rynkveck runt handlederna. Simpelt!

För extra snits gör du bakstycket en anings längre än framditot samt syr små trekanter vid sidsprunden.

... men om du tvunget ska ha mönster, så brukar det finnas på biblioteken. Har sett ganska många böcker om "gamla kläder". Har en del själv, både i bokform och som lösa mönster. Kan gräva om du vill.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skånetösen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 10:09 »
Får man haka på? Har precis skaffat mig en symaskin igen och är ursugen på att sy skjortor i "gammal" stil. Tar gärna emot mönster eftersom jag inte är så duktig på att sy.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

mirakel

• Närke
« Svar #3 skrivet: 30 jan-07 kl 11:16 »
Hej!
Här finns jättebra ENKELT mönster på en skjorta som kan varieras i det oändliga! (Det fiffiga är att det är uträknat efter den gamla självhushållarprincipen Mesta Möjliga Skjorta med Minsta Möjliga Materialförlust)
http://www.folkdrakt.se/text/skjorta/skjorta.htm

Hälsningar Gabriella

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jan-07 kl 11:18 »
Har rotat lite och hittat Sy kläder av raka stycken som man gjorde förr *pusta* av Anita Gunnars. Där finns bl a beskrivningar, inte mönster, på den typ av skjorta som Gruff efterlyser. De olika delarna är utritade och mått för storlek 40 är angivna, men det finns oxå info om hur egna mått ska tas.

Vet att jag har mönster oxå, men har inte lyckats lokalisera dessa än. De kan finnas kvar i mitt förra hem. Återkommer.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jan-07 kl 12:21 »
Totalt OT men måste bara säga: Mirakel heter du Gabriella?!
Det är ett underbart och sällan använt namn...

Olor de clavo, color canela,
vengo de lejos a ver a Gabriela

fritt översatt: doft av kryddnejlika, färg av kanel, jag kommer långtbortifrån för att träffa Gabriella...

Från Jorge Amados underbara bok Gabriela,  clavo y canela
<end OT>

snyggt o enkelt skjortmönster Gabriella!
ska gräva i mina gamla arkiv, jag har samlat på mig gammeldax mönster, ifall jag nån gång skulle bli sysugen..
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 13:16 av Eulalia »

kakel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jan-07 kl 12:51 »
Sydde det mesta en gång. När jag inte köpte på Myrorna. Vilket jag har fortsatt med, även om där nu är mer likt vanliga, glassiga butiker.. (fastän jag knappast vet hur de ser ut nuförtiden).  

Di där fina skjortorna sydde jag med vändsöm i mjuk, oblekt bommull med flanell på baksidan och i olika storlekar. Raka stycken såsom redan nämnts.  Veck vid halskant och där ärmarna möter handled samt vid skuldror. Kilar, klippta på snedden för axlar och under armarna.  Raka bitar till manschetter och till krage, som kunde vara både vikbar och som tunn ståkrage . Sprund framtill, kantade med klippta snedband. Knapp om man vill. Jätteroliga att sy !  En har jag kvar - i fyraårsstorlek. Den slets väl inte ut kantänka.

Tog en bild – lägger in senare..

Hälsar kakel.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #7 skrivet: 30 jan-07 kl 14:10 »
Jag letade oxå efter "Sy kläder av raka stycken som man gjorde förr", men utan att hitta den. (Har inte packat upp allt ännu eftersom det inte var meningen att vi skulle stanna kvar på detta ställe.)
Tänkte vi kunde utövat lite byteshandel Gruff ;)

Men jag hittade det här gamla fotot (som jag skannade) på en skjorta som jag nog använde mönster från den boken till.
Bomullstyget hade jag oxå vävt själv o kolla spetssömmen och korsstyngsbroderiet.
Så duktig jag har varit en gång i tiden  ;)
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 14:17 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jan-07 kl 14:39 »
wow  :o  snyggt snitt..var tyget tjockvävt?
Det syns att han bär skjortan med andakt..och försöker att inte spilla öl på den..

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #9 skrivet: 30 jan-07 kl 14:45 »
Nej tyget var ganska tunt.

Och så är det glögg han inte spiller ;D ;D ;D
www.tvaleriet.se

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 30 jan-07 kl 15:40 »
I Kläder och grejer som du kan sy själv av Kerstin Lokrantz och Christina Björk ( en klassiker från 70-talet - tack, mamse!  :-*), finns det oxå recept på enkla skjortor av den typ som efterfrågas här. Barnen som syr kläderna och grejerna är 7-13 år gamla. Kan de, så kan vi!  ;D

Inledningen är go´och gla´:
Kläder kan du sy hur invecklat som helst. Eller hur enkelt som helst. I den här boken har vi försökt göra det senare. För vi tycker att enkla kläder är minst lika bra och klädsamma som invecklade mode-kläder. Vad tycker du?

Jag sydde som sjuåring mitt livs första plagg med hjälp av den här boken. Det blev ett J-Ä-T-T-E-S-T-O-R-T nattlinne i grönrandig flanell. Jag råkade klippa sönder en del av tyget för att det låg dubbelt, men mamse räddade situationen genom att introducera finessen "sy till en extra bit och gör likadant på andra sidan, så ser det rätt ut fast det blev fel". Använde nattlinnet tills jag var 27 år. Då var tyget så slitet att jag valde en stillsam kremering för nattlinnet i kaminen. Åh, minnen! Lilla jag i stora nattlinnet. Jag kunde krypa ihop inuti det. Jag släpade det i golvet. Ärmarna var på tok för långa, men gummiband vid handlederna löste krisen. Och sedan långa jag i ett nattlinne som slutade vid knäna. *suckar djupt* Ett sånt nattlinne kommer jag aldrig mer att ha. Det var fanimej magiskt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 30 jan-07 kl 20:21 »
Lokrantz, var inte det hon med röda pagen?  :) Eller var det en annan av dom där "gör det själv oraklen"?

Bo Skräddare hittade jag till själv igår. Och boken med raka stycken kikade jag efter igår med.

Att göra mönster själv är både kul och ganska enkelt. Fast......eh....jag var inställd på att åka snålskjuts denna gången. Man får ju sy upp några stycken innan mönstret blir så där bra liksom. "Min" skjorta ska ha halssprundet lite mer i omlott och sytt sprund vid manshetten alltså inte latvarianten i ärmsömmen. Och så ska jag knyta såna där knappar i tråd. Fast, det är skjortan jag har i huvudet det :)

alternaiv, jag byter gärna sen. Som Manna redan sagt. Den är en klassiker!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-07 kl 12:28 »
Manna: Den boken fick jag också som barn! Men det blev aldrig några plagg sydda, men jag gjorde en liten nalle i alla fall.... Häromveckan tog jag faktiskt fram boken och bläddrade i - det fanns ju en del som jag kan tänka mig att sy idag...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 31 jan-07 kl 12:35 »
Ja visst, Nettus! Det är ju det coola med den boken, att det bara är att köra på - oavsett storlek!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 31 jan-07 kl 22:54 »
Låter ju betryggande  ;)

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 01 feb-07 kl 08:20 »
Låter ju betryggande  ;)

Hmmm...

Sitt nu inte här och ge kufiska kommentarer! Sy dig en skjorta i stället! *sjasar*  :-*

kakel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 feb-07 kl 13:00 »
Jättefin skjorta Alternaiv !!  Snygga broderier. Verkligen.. Egenvävt också… Skoj !  (kaklet gick på vävskola som artonåring – men sen bjöd Lifvet in till andra kalas.)

Nu: kommer mina bilder som jag plåtade häromdagen. Min kvarvarande fyraårs-skjorta. Sydd omkring 1974. Någonstans ifrån kom inspirationen i de där spelmansstämmornas tid. Troligen från böckerna som nämnts.. Lånade från biblioteket.
En grej vill jag korrigera i min text från den 30 januari – Om kilarna.. Jag klippte dem inte på snedden.. Utan – jag vek dem på snedden..  Liten viktig detalj.

..och Manna.. ditt nattlinne blev en underbar liten ”bild” !!

Gruff:  LYCKA TILL med skjortsyeriet !!!!

Önskar kakel

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 01 feb-07 kl 14:20 »
Vilken fin skjorta, kakel! Det där med kil på axlarna var helt nytt för mig...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 02 feb-07 kl 02:59 »
Ja, skulle säga det samma. Ser följsamt ut. Kläder ska inte märkas, bara liksom finnas där på kroppen utan att störa. Det där kopierar jag glatt! :-)

Manna, ska ut och leta linnelakan och gammalt bolstertyg först. *pip i gravidmagen*

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #19 skrivet: 12 feb-07 kl 10:37 »
Gruff hur går det med skjortan?

Hittade denna mycket enkla bussarong som jag sytt för 100 år sedan av möbeltyg. Det är ingen skjorta utan ett ytterplagg, men ett exempel på hur enkelt man kan lösa det med sprundet om man gör en avskärning.
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser