Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon ras med dessa egenskaper?  (läst 5277 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Finns det någon ras med dessa egenskaper?
« skrivet: 26 mar-13 kl 17:16 »
Nu är jag igång med mitt tankeexperiment med att skaffa en framtida flock igen. Den här gången letar jag efter någon hönsras som passar in på följande:

VIKTIGA EGENSKAPER
- De ska inte ruva. Jag vill slippa bygga ut hönshuset, och jag vill slippa nacka höns. Och tuppar.
- De ska vara motståndskraftiga mot sjukdomar. En av de värsta baksidorna med att ha djur är att de blir sjuka ibland.
- De ska vara tama. Helst så tama att de flyger upp och sätter sig på ens axel... Men jag antar att det är extremt ovanligt. Det skulle iallafall vara trevligt att kunna gå en meter ifrån dem innan de springer iväg. Blir väldigt jobbigt att bota dem mot eventuella sjukdomar om de är alldeles för skygga.
- De ska vara aktiva. Jag vill inte ha höns som bara står och glor *host*Orpington*host*. De ska vara lite nyfikna och sociala.
- Tuppen ska vara snäll. Mot människor, iallafall.

HALVVIKTIG EGENSKAP
- Köldtålighet. Jag har inget emot att bygga ett stort hönshus med tillsatsvärme. Dock vore det trevligast för alla inblandade om de kunde gå ute mycket utan att lida av det.

ICKE VIKTIGA EGENSKAPER
- Utseendet. Eller, njaa... Höns som ser extrema ut tenderar att lida av det på något sätt. Och jag vill som sagt ha friska höns. Men det gör absolut inget om de ser "tråkiga" ut.
- Att lägga många ägg. Jag äter inte så mycket ägg. Faktum är att jag skulle vara helnöjd om hönsen så aldrig värpte ett endaste ägg överhuvudtaget. Jag vill ha höns för sällskapets skull.
- Att ge mycket kött. Som sagt vill jag ha hönsen för sällskapets skull. Och jag hatar att döda djur.
- Storleken. Bara jag vet hur stora de är innan jag gör hönshuset, så att jag vet hur stort jag ska göra det, och dess sittpinnar och reden.

Kan norska järhöns vara något? Eller är de för skygga, tro?
Sebright, kanske?
Eller kanske ett gäng bruna värphybrider + en Plymouth Rock-tupp?
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 17:20 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Finns det någon ras med dessa egenskaper?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-13 kl 17:24 »
Skaffa tuppar!

De ruvar inte, de lägger inga ägg, de kan säkert bli väldigt tama när de inte har höns att bry sig om. Manlig bonding så att säga  ;D Om ras är oviktig funkar nog vilken tupp som helst. Alternativt då en ras som är mer motståndskraftig mot sjukdomar och där har jag inga tips på rak arm.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 26 mar-13 kl 18:00 »
Skaffa tuppar!

De ruvar inte, de lägger inga ägg, de kan säkert bli väldigt tama när de inte har höns att bry sig om. Manlig bonding så att säga  ;D Om ras är oviktig funkar nog vilken tupp som helst. Alternativt då en ras som är mer motståndskraftig mot sjukdomar och där har jag inga tips på rak arm.

Haha, kan man ha det? Eller... Kan kan man, har jag sett tidigare. Men jag har alltid antagit att sådana flockar är tänkt att vara tillfälliga. Kommer de må bra i det långa loppet?

Vore ju en superkul idé! :D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-13 kl 18:26 »
som sagt tuppar är typ bara dom som stämmer och dom är ju nästan alltid finare än hönorna

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 26 mar-13 kl 18:38 »
som sagt tuppar är typ bara dom som stämmer och dom är ju nästan alltid finare än hönorna

Men blir de inte sexuellt frustrerade?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-13 kl 18:44 »
Tja jo de försöker nog para varandra.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 26 mar-13 kl 18:55 »
Tja jo de försöker nog para varandra.

I Sverige räknas inte homosexuellt beteende som något negativt
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 26 mar-13 kl 19:10 »
I Sverige räknas inte homosexuellt beteende som något negativt

Jag tänkte mest att det kunde vara negativt för själva tupparna. Hos de flesta djur är väl majoriteten heterosexuella...

Jag kanske ska sätta ut en annons för homo- och bisexuella tuppar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 26 mar-13 kl 19:20 »
Dals pärlhönorna stämmer bra på din beskrivning. De blir mycket tama och trevliga om man håller på med dem från att de är små. Nyfikna och aktiva. Ruvar inte om du plockar undan äggen dagligen. Varierar i färg. Värper hyfsat bra, små vackert avlånga ägg i vitt-ljusrosa. Ovanliga och behöver fler som bevarar dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-13 kl 19:56 »
Dom kommer inte bli det om det inte finns hönor i närheten. Klart dom inte ruvar om dom inte har några ägg :P

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 26 mar-13 kl 20:01 »
australorps har jag haft och de stämmer på din önskan.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-13 kl 20:16 »
Som tidigare skrivits så om någon skulle ruva är det lätt att motverka ganom att plocka bort ägg kontinuerligt..

Om du vill ha friska och tåliga djur, skulle jag rekomendera blandraser.. Av raser som passar in på dina andra kriterier..

Brun Lohman har jag läst skall vara ganska pigga och väldigt tama/sociala...

Det finns ganska många raser och hybrider som inte ruvar, är pigga utan att vara flaxiga..: Blomme, Cream Legbar, hybrider är några förslag som jag fastnat för..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 26 mar-13 kl 20:18 »
Klart dom inte ruvar om dom inte har några ägg :P
Har du haft dvärgkochin eller silkeshöns någon gång? De ruvar ofta utan att det finns några ägg. Vissa raser/individer är sådana, det kvittar att man samlar in alla ägg flera gånger om dagen. Dals pärlhönor kan ruva, men bara om man lämnar kvar många ägg i flera dagar, vilket jag tycker är de bästa egenskaperna hos en höna. Dvs samlar man in äggen så fortsätter de att värpa, lämnar man en bunke ägg, så börjar de ruva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #13 skrivet: 26 mar-13 kl 20:27 »
stämmer bra med mina kopparmaraner. kommer flaxande och landar på mig, stryker sig mot benen som en katt. värper bra och ruvar inte om man snor äggen, tåliga. himla trevliga överhuvudtaget. rymmer gärna men går inte undan så man kan ta dem utan problem.

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 26 mar-13 kl 20:43 »
Jag tänkte också på Maran. Jag har bara en Maran tupp, så jag vet inte hur hönorna är, men han är en gulletuppe. Lite sen i utvecklingen men mycket rar o tålig med ett förlåtande humör. Sen har jag Orpington och dom vet du ju hur de är  :) Då är maranen mycket mer aktiv, men utan att vara jobbig och flaxig. Eller som orparna sega och tankfulla.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 26 mar-13 kl 20:45 »
Inte skulle jag påstå att mina Maraner är aktiva och sociala.. Ok, kanske lite nyfikna men de hör ju lätt till raser som är lugna till sättet.. Lite återhållsamma..
Orpington har jag inte haft, så de kan jag inte jämföra med..

skogsbonne

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 26 mar-13 kl 20:45 »
Klart jag vet att dom ruvar ändå, tänkte lite logiskt där :P

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 26 mar-13 kl 21:07 »
Har du haft dvärgkochin eller silkeshöns någon gång?

Varför skulle man vilja införa parasiteter i hönsgården? Dv. kochin äter maten som borde gå till de andra hönsen samtidigt som de värper dåligt och överskottstupparna ger inget kött
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 26 mar-13 kl 21:41 »
Tack för svaren!

Brun Lohmann har jag haft! =) Läs det jag skrev i första inlägget om bruna värphybrider. ;) Det jag möjligen kan ha emot dem är att de värper så himla mycket att de ofta får äggledarinflammation... Väl?

Maranerna låter ju klockrena! Får jag bara fråga; tror ni björkfärgad maran har samma personlighet som kopparmaraner? För visserligen sa jag att utseendet inte spelade någon roll, men jag råkar tycka att björkfärgad maran hör till de absolut snyggaste hönsen...  :-[

För övrigt, här hittade jag en härlig liten bildtråd med en maranhöna.  ;D http://www.backyardchickens.com/t/627385/maran-out-for-a-stroll
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 21:46 av Henrik Penrik Filivilivenrik »

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 26 mar-13 kl 22:03 »
Idén med enbart tuppar var väl inte så dum kan jag tycka.

Annars kan du ju skaffa en höna av varje sort, med lite blandade äggfärger? Eftersom du inte vill döda några djur så föreslår jag att du köper livdjur och inte avelsägg. Med avelsägg och egen kläckning kommer du ju få en massa överskottsdjur som du antingen måste sälja, ge bort eller slakta. Fördelen med att kläcka själv är ju annars att du har möjlighet att tämja hönsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser