Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 27770 gånger)

hon på torpet

• Uppland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #160 skrivet: 13 apr-13 kl 08:29 »
(Getter äter inte heller däggdjur.  Oftast.)

Jag blev nog lite svårbegripligt där :-\
vad jag menade var att man kanske har en annan syn på djur när man håller dem för matens skull...
det är kanske bara hysteriska hund/hästägare som ringer till vet. hela tiden...
Tala ut människa!!!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #161 skrivet: 13 apr-13 kl 11:06 »
Man behöver inte låtsas att de är födda hos en själv och sätta dit egna märken .Som jag skrev tidigare men det verkar som det har ramlat ur tråden.
Man ringer SJV man säger sanningen ,då finns 2 alternativ antingen sätts egna märken dit eller får de komma dit och ta "hand" om djuren.
Då väljer de det enklaste och billigaste alternativet dvs egna märken.
Sjv är inte intresserade av att hyra hyrbil och åka ut och kolla på detta och ta hand om "problemet" ,de är mest intresserade av att titta om det finns lite veketåg på ett betesskifte.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tösen

• Småland
« Svar #162 skrivet: 13 apr-13 kl 12:12 »
"vad jag menade var att man kanske har en annan syn på djur när man håller dem för matens skull..." Nja alltså det ligger säkert något i det också fast många väljer att inte äta sina getter också, inte andras heller för den delen ;) De är ju otroligt sällskapliga, livliga och personliga vilket gör dem till den perfekta födelsedagspresenten! (ironi). Getter är troligtvis också det djurslag som jämförs och förväxlas mest med ett helt annat djurslag, fåret, och då kan det bli riktigt knas i magarna på dem.. det finns ju för sjutton till och med de som säljer sina getter som "tacka" och "bagge" här på nätet  :o ??? Det finns också mycket få veterinärer som är duktiga på djurslaget get. Därför kan det i vissa fall, som detta, vara kanske till och med bättre att söka kunskapen om vård på alternativ bland gamla get-veteraner, än att rådfråga med veterinär. Det är i alla fall min uppfattning
Det blir vad du gör det till!

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #163 skrivet: 13 apr-13 kl 15:34 »
Min tanke är att han borde obduceras för att se om det är något som man kan dra lärdom av.

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #164 skrivet: 18 apr-13 kl 13:49 »
Neeeej så tråkigt...  :o :( Stackars Lilleman. Men så skönt att han iaf blev ompysslad och väl behandlad den sista tiden, och att han fick ha det bra hos dig ett tag, han fick uppleva ett bra getliv ett litet tag.

Huruvida veterinär skulle tillkallats eller inte - tja, spelar det nån roll nu?? Mimmis har gjort allt hon kunnat och har verkligen varit engagerad, känns det verkligen nödvändigt att ge henne dåligt samvete för något som redan har hänt? Nej, låt det ligga.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #165 skrivet: 18 apr-13 kl 13:56 »

men innan när jag konfronterade henne så säger modern att dottern mår SÅ dåligt av detta vad skall jag göra?

Jag hade framhållit att dottern kommer må ännu dåligare om de INTE klämmer ut med varifrån getterna kommer. Dra fram en massa lagar om smittskydd, djurplågeri etc och släng det i ansiktet på dem.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #166 skrivet: 18 apr-13 kl 16:30 »
Får man fram sanningen på det sättet, tror du, Kung Tulle?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kaninohöns

• Skåne
« Svar #167 skrivet: 18 apr-13 kl 19:14 »
All heder o beröm till dig Mimmi :). Har följt dina sidor .. och hur du har kämpat med dina getter, oc du har lyckas fått dem tama o nyfikna som getter skall vara.
Har du fått svar ifrån de "förra ägararna " ??? ???
Tar de inte alls ansvar för sina handligar med så underbara djur, Vem skyddar de, ??
Men Moderns far hade också gett henne en get,när hon fyllade år , Vad är det för människor, jag bara undrar..
Heja Mimmi .. jag följer dina inlägg-
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #168 skrivet: 19 apr-13 kl 23:19 »
Ja vad skall jag säga, har varit i kontakt med förra ägaren igen med mycket krångel och FÖRST nu fick jag reda på att getterna...(vet faktist inte om jag skall vågar skriva här igen då det sist blev väldigt jobbigt) varit väldigt stygg mot den lilla, kanske inre skador. Hon sa att de stångade han hela tiden...vilket de inte gjorde hos mig.

Glömde fråga då hon jobbat med djur i 25 år varför hon då inte skillde dem åt....jädra människa..Ibland undrar jag om människor som jobbar med djur och varför, verkligen är lämpade. Man väljer väl att jobba med djur för man älskar dem?

Men nu är Lilleman borta och njuter på annan plats hoppas jag, då jag varje kväll tänker på han, damen i luren skriker och jag lugnar henne, hon berättar att djuren sattes ditt när ingen var hemma då dottern fylde 18 år, vilket jag föga tror på. Men jag lär ALDRIG få reda på var de kommer ifrån tyvärr, har kämpat med detta hur länge som helst och hon sa att hon skulle polisanmäla mig... nåja för vad ;)

Jag ringde polisen och berättade mitt "lilla" ärende...de såg inget brott...suck.

Geta och grågeta mår bra, bockarna är fortfarande matta i pälsen men hoppas att det kommer att bli bättre.

Suck vilken värld vi lever i och där skall stackars djuren finnas i bland oss ...

Trollmor

• -
« Svar #169 skrivet: 21 apr-13 kl 03:33 »
Stångade hela tiden?  Och hon skilde dem inte åt?  Stackars arma Lilleman!  :'(  Men det var ju ungefär det som småbockarna "sa", när de kom?  De var rädda för getterna, och darrade i hela kroppen?

Jobbat med djur i 25 år, och ändå inte bryr sig mera om dem?  Tja, en del bryr sig, andra inte.  Man kan tycka att det är "kul att ha djur" utan att kunna eller vilja göra det bra för djuren.  Tycka att det är "kul" att måla dem gröna och så ...  ::)

Om polisen inte såg något brott, så var hän dåligt påläst.  Men poliser i allmänhet vet inte så mycket om djurskydd.  Kanske inte så konstigt, de har ju massor av andra saker att hålla reda på.

Just de här djuren är ju hos dig nu, och du verkar ju älska dem, så dem är det inte så synd om.  Nu längre.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #170 skrivet: 13 maj-13 kl 20:59 »
Hej på er igen! Long time no see.

Alla mår bra och har mycket mark att gå på över vedtravar och dyligt och jag är så glad varje morgon jag kommer ut och säger hej till dem. Killarna kommer fram och äter ur handen men får fortfarande inte klappa dem. Hon som är mest blyg skriker mest när hon ser mig, försöker vid olika tillfällen att inte ge dem mat då de ser mig då de har att beta på omfattande. ::)
Nöjd att de nu njuter av sitt fria liv på stock och sten med bark och annat gott i tillvaron.

Så bra det kan bli för icke märkta getter...då de är mest "folk" här på sidan som stör sig av det.
Vill de komma och ta dem så vet jag att de har haft det gott sista tiden i sitt liv...men det är inget jag kan göra åt saken även om jag försökt i 190 att få fram fakta så nu är det som det är... ;)

Smajsan

• -
« Svar #171 skrivet: 13 maj-13 kl 22:24 »
Underbart att höra  :D
Jag tycker du har gjort helt rätt, jag skulle gjort detsamma.
Jag kan se dom framför mig hur de njuter av det goda livet  :D
Tack för att du har orkat bry dig om dessa stackars getter och att du har tagit dom till ditt hem. Det skulle behövas fler som du.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Frk i Falun

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 13 maj-13 kl 22:57 »
Så det kan gå här i livet - plötsligt en dag var du getaherde!  :)  Detta är första gången jag läst denna tråden och jag sträckläste.
Det svider lite att Lilleman inte fick lov att en dag bli en stor stark bock men hans sista tid blev iallafall fullt dräglig och han fick känna på en smula kärlek från en människa.
Nu funderar jag bara över något som skrevs i början av tråden, något om en annons - var det så du hittade dessa små liven? Och har du lyckats få några vettiga svar från de tidigare ägarna de här senaste veckorna?
Det är kanske oviktigt egentligen men man blir ju engagerad och undrar hur många fler djur som har det på det här viset.
Skickar ett stort lycka till i fortsättningen!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #173 skrivet: 13 maj-13 kl 23:56 »
Ja Den lilla stora mannen saknar jag med får tårar i ögonen när jag läser vad ni skriver......
Jag önskar så att jag hade klarat Lillemans propblem men just nu är det en historia som inte går att göra någåt åt.
har varit borta från sidan ett tag då jag tyckte det blev jobbigt...

Den förra ägaren var jag i kontakt med både dottern och modern, Jag fick till svar att dottern nu mådde så dåligt att hon inte kunde gå i skolan (jordbruksskola) ja la ner de och blev uttskälld från modern och det är nu historia.

Inget djur hos mig skall ätas. Men bockarna skall kastreras och troligtvis har de redan haft lite kul ::)
men kommer de fler är de välkomna då jag har mark till dem sedan får de vara nog med fler getter. Så de kan jag förhoppningsvis märka men ingen av dem skall lämna mig. Så här får de gå tills de trillar av pinnen.  ;) Dessa älskade små getter. ;)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #174 skrivet: 14 maj-13 kl 08:06 »
Låter härligt att höra, Mimmis :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #175 skrivet: 26 jun-13 kl 15:05 »
Så roligt att höra av dig, Mimmis!  :)

Vi gläds med dig över getter som skuttar över vedtravar och gnager bark, och busar.  Som getter ska göra!  :D  Om du lägger ut en bild på dem i deras nya tillvaro så får du nog rätt många visningar på den!  - Och vi sörjar med dig över Lilleman.  :-* :'(

Angående märkningen så finns det en hel del "folk" här som INTE tycker om den.  Ont gör det, och onödigt är det så länge som djuren ändå inte lämnar gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1703 gäster, 3 användare
skräptanten, Erik Forsman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser