Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 27918 gånger)

Trasselnystan

• Uppland
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #100 skrivet: 06 apr-13 kl 08:45 »
 Minifom används till får med trumsjuka, borde absolut fungera till get. Receptfritt på apotek, blandas med vatten. Lättare att få i dom än diskmedel/såpa, då ska man väl helst slanga och det ska man inte testa om man inte kan.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #101 skrivet: 06 apr-13 kl 09:17 »
Nej, denna getägare är ju nybörjare på allt vad idisslare heter.  Hästar "idisslar" ju i sin blindtarm, blir en helt annan sak.  Men vi hoppas att massagen har gjort jobbet; hon skriver ju faktiskt inte att han verkat ha ont.'

Ibland kan det vara bättre att snabbt ta det man har hemma än att åka iväg till ett apotek.  Men visst ska det i så fall vara jäst också?  Och jag har totalt glömt proportionerna; mina rapade snällt när jag lyfte upp frambenen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trasselnystan

• Uppland
« Svar #102 skrivet: 06 apr-13 kl 09:52 »
Ska poängtera att jag inte har mycket erfarenhet av getter. Vet inte alls hur lätt det är att få i dom "medicin". Ibland är det lättare med det man har hemma och ibland känns det lättare att köpa ett färdigt preparat. Har inte hört att man behöver ge mer än bara minifom, men har som sagt bara erfarenhet av får.
Till kor kan man också blanda mjölk och olja, ingen aning om hur det är till get.
Till korna är det inte heller petnoga med proportioner, det funkar att höfta.

Men hoppas såklart också det räcker med massage och rapning:)

Trollmor

• -
« Svar #103 skrivet: 06 apr-13 kl 10:57 »
Ja, är de sjuka så brukar de inte ha så mycket avvikande uppfattningar.  Om det är någon skillnad mellan getters och andra idisslares våmmar så borde getternas vara något ömtåligare, eftersom de lär ska vara effektivare.

Den här killingen är ju skygg också, en av de tre som "darrade i hela kroppen" så fort Matte visade sig, hela första veckan.  Det försvårar såklart all behandling.  Men han hade ju fått massage i natt, så han lät henne gör det i alla fall.

Välkommen till gettavlan, förresten!  Även om du inte har getter!  :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #104 skrivet: 06 apr-13 kl 13:45 »
Har inte magen minskat?  :o Om inte måste Du få i honom såpa eller diskmedel ca 1-2 mat skedar samt 2-4 matskedar tunn matolja exv rapsolja. Det är nog svårt att få honom att svälja!
Du bör INTE vänta med att kontakta Veterinär!
Fungerar inte detta med diskmedel och olja för Dig, bör Du omgående söka jourhavande distriktsveterinär!
Är det detta ett allvarligt fall av trumsjuka, är det "lite brottom", vommen kan stanna!
Stannar vommen - dör geten i plågor. OM Du har ett stetoskop, bör Du kunna höra vommens arbete. Har Du inte ett stetosop, kan Du till nöds lägga handen på getens uppblåsta sida, och känna ev. rörelser från vommen, men det är svårt.
Åter igen kontakta juorhavande distriktsveterinär snarast! 
En veterinär kan (kanske) lägga en sond, ner genom munnen och in i vommen.  På så sätt läpps gaserna ut.  Detta utan att göra hål på bukvägg och vommens vägg, men snälla spill ingen onödig tid!

Hoppas allt går vägen!/Tt
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 13:54 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #105 skrivet: 06 apr-13 kl 15:21 »
Men hur har det GÅTT ???  :o

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #106 skrivet: 06 apr-13 kl 18:07 »
Tack alla ni som svarat.  :-[
Han har nu fått i sig rapsolja och mjölk ca 500 ml enligt TORPTOMTENS recept gick bra att ge med spruta. Masserat magen och det bubblar och känns. Han äter det torra och gula gräset på gräsmattan men fick bara äta några tuggor och dricker.

Vi har promenerat och han går fint tillbaka men måste lyfta han hemifrån för då vill han inte gå han vet precis var han bor. Han är inte rädd längre för mig, magen har blivit enormt mindre men fortfarande på högersidan finns en "mindre boll"
men som sagt blivit mindre tack och lov. Han bajsade när han kom ut om det nu kan vara till någon tröst. Bajset är kulor som sitter ihop inte som de andra friska som kulsprutar ut lösa pluttar. Han ruskar sig lite halvdant först kroppen sedan huvudet. När jag bär han bort för att han inte vill gå hemmifrån så vänder han huvudet och tittar på mig biter i min dragkedja. Så på hemvägen så traskar han och pinnar på. Min man har haft getter som liten och satt ofta och pratade med dem då han var fosterbarn så han kan deras språk och sa att jag måste gå med han om det så ska vara hela natten.
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 20:57 av Mimmis »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #107 skrivet: 06 apr-13 kl 18:51 »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #108 skrivet: 06 apr-13 kl 20:55 »
Lillgeten verkar piggare då han snusar och biter lite lätt i fingret, då får han tyvärr en knäpp på näsan av mig ??? ::)
Nu äter han är det ett tecken på att allt är ok? Gud mina timmar per dygn går åt tilll dessa sötnoser, vackta och vaka..som värsta fåraherde är jag ute och vallar dem ;)

Trollmor

• -
« Svar #109 skrivet: 07 apr-13 kl 08:00 »
På HÖGER sida?  Då är det inte våmmen, försåvitt han inte är spegelvänd.  Men det har jag hittills inte hört talas om på get.  Men att gå med honom om det är trumsjuka förvärrar bara saken, enligt nutida rön (Hammamberg).  Om gödseln kladdar ihop så är det något fel, ganska ofta för lite grovfoder.  Kul text du hade hittat!

Att lite lätt bita i ett öra (kan ersättas av finger) är getspråk för "jag tycker om dig".  Att bita hårt betyder ungefär "Ge fan i det där!!!"  Att nafsa i kläder innebär också någon form av kommunikation, troligen lätt missnöje "Varför gör du så här, jag gillar inte det" eller "Jag är hungrig".  Båda delarna är försök att göra sig förstådd, och båda är tecken på att han börjar tycka att det kan vara värt försöket att utbyta tankar och känslor med dig.  Något sådant försöker man ju inte med den som tänker äta upp en!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #110 skrivet: 07 apr-13 kl 10:05 »
Eftersom oljan kan kladda ihop tarminnehålllet, så är det extra viktigt just nu att bocken får gott hö.  Undvik helt kraftfoder, knäckebröd och lucernprodukter.  Bocken har redan berättat detta för dig genom att själv försöka äta förna.  Detta gör han för att återställa strukturen på maginnehålet, och därmed åtgärda störningen i födointaget som ledde till den överdrivna gasbildningen.

En sak jag inte förstår:  Var bocken uppsvullen i magen på ett liksidigt sätt, eller vilken sida av magen var som störst?  Behandlingen är inte beroende av svaret på denna fråga.  Du har gjort rätt.  Men svaret på den här frågan kan ge en fingervisning om vad som ledde till störningen i magens arbete.  (Jag menar hela matsmältningskanalen.)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #111 skrivet: 07 apr-13 kl 16:26 »
Eftersom oljan kan kladda ihop tarminnehålllet, så är det extra viktigt just nu att bocken får gott hö.
Torptomten:
Lillgeten var mest uppsvullen på den högra sidan som nu har gått ner något otroligt. Lite svullnad är kvar men inte alls som i förrgår, han är piggare och äter endast hö.

Jag undrar om de kan ha varit den hela havren som de fått lite av...?

Trollmor: Ja jag undrade just hur mycket en get behöver i grovfoder per dag?
Tack för språköversättningen, ja det lär väl ta lite tid att först vad de menar.  ;) mig läser de säkert redan av.

Trollmor

• -
« Svar #112 skrivet: 07 apr-13 kl 19:35 »
Våmmen sitter på vänster sida.  Språket lär dom dej, oroa dig inte!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #113 skrivet: 07 apr-13 kl 23:56 »
Ja det har varit en trevlig dag med mina nya vänner, de är ju inte direkt livrädda för mig utom en av bockarna som jag får lägga lite mer tid på framöver, Lilleman som han nu fått heta har fått diskmedel och ljummet vatten och jag lyfte upp honom fram. Och härliga rapningar kunde höras. Magen är BETYDLIGT mindre.

Min tanke om honom är att han kastar i sig maten då han antagligen inte fått tillräckligt tidigare. Man känner hans ryggrad tydligt.

Funderar om de skall ha fri tillgång på grovfoder eller givor under hela dagen. Som det är nu så får de 4 ggr per dag. Och då ser han ut som en spärrbalong (mer än de andra) när jag kommer med nästa giva hö.
Halmen verkar de tugga i sig hela tiden.

Jag är er evigt tacksamma för all hjälp och stöttning som jag hitintills fått.

;)

Skall försöka ta lite mer bilder på dem.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #114 skrivet: 08 apr-13 kl 02:26 »
Älskar dem så mycket redan så det gör ont i mitt hjärta att inte kunna göra det absolut bästa för dem i sina liv. Att ge dem de bästa.
Blev orolig att det var mitt fel att han blev dålig. ???
Och att kunna föda dem på att bra vis så att de mår prima och får njuta av sina liv... ;)

Men det är ju trots allt på väg åt rätt håll och det är tack vare Er.
« Senast ändrad: 08 apr-13 kl 10:31 av Mimmis »

Trollmor

• -
« Svar #115 skrivet: 08 apr-13 kl 14:14 »
Ryggraden ska kännas.  Se om du kan hitta bilder av genomskärning på FiasCo Farm, hur man hullbedömer.  Annars var det någon annanstans, jag vet att *enskild medlem* kan det där, men henne kan vi inte fråga.

Alla foderbyten kan vara svåra för magen, du har ju hästar och vet det.  Men jag har faktiskt inte hört talas om direkta förätningar på grovfoder.  Har någon hört om sådant?  Alltså att det har blivit för mycket av hö och halm?

Om han har lärt sig från tidig barndom att mat är något tillfälligt, så lär han fortsätta att äta tills det inte går längre, hur du än gör.  Det lilla livet, nu gäller det att få hans mag-tarmflora i balans.  Har han fått i sig mera förna?  Jag har inga belägg, men jag har länge misstänkt att den innehåller något som djurren behöver på våren.  Även hästar är ju som tokiga efter förna när snön har smält.  Gammal fjolårsförna borde ju kunna räknas till grovfoder och inte kraftfoder!  ;)

Och dessa små djur har alltså redan hittat vägen in i ditt hjärta.  Som vi förutspådde!   :-*

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #116 skrivet: 08 apr-13 kl 14:34 »
Men jag har faktiskt inte hört talas om direkta förätningar på grovfoder.  Har någon hört om sådant?  Alltså att det har blivit för mycket av hö och halm?

Nöt kan föräta sig på grovfoder, speciellt proteinfattigt grovfoder (eller sandigt grovfoder).
I svåra fall leder det till döden.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #117 skrivet: 08 apr-13 kl 14:46 »
Aha, minsann.  Men då är det högproducerande kor?

Vad ska vi gissa att Lilleman drabbats av?  Det borde ju inte vara våmstörning eftersom svullnaden satt på höger sida.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #118 skrivet: 08 apr-13 kl 14:49 »
Aha, minsann.  Men då är det högproducerande kor?

Nej. Det är på köttrasdjur som går ute året runt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #119 skrivet: 08 apr-13 kl 18:57 »
Här kommer lite bilder... ;) På bockarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser