Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 27940 gånger)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #60 skrivet: 28 mar-13 kl 18:55 »
Det var Getbrun ("Titta vad snygg jag är!") som fick mig fundersam.  I mitt trötta tillstånd såg jag först en höna.  Och kom att tänka på att dessa djur vänder på hela huvudet för att se ordentligt. De har ju ögonen på sidorna av huvudet.  Men getter brukar titta med båda ögonen.  Därför undrar jag hur hon ser på det andra ögat.  När de blir tamare, kan du kolla synen genom att vifta med handen framför bara det ena ögat och se om hon blinkar, men det skulle nog mest skrämma henne ännu så länge.

För min del är jag mycket nyfiken på hur de där förvuxna klövarna ser ut.  Om du har någonstans där du kan fotografera det, utan att varken skrämma dem eller riskera vild flykt.

Vilka foton du ska ta, bestämmer du själv.  Snart kan du se själv på hornen att det är förändringar, som visar individens historia.  Jag spår att alla hornen snart kommer att bli både mörkare och bredare, allteftersom du lyckas erbjuda dem bättre näring.

Vill du hitta på namnen själv, eller ska vi hjälpas åt?  ;)

Skall försöka ta bild, känner att jag vill lära känna dem bättre innan jag ger dem namn men välkomna med förslag: Här kommer några från vänner  ::) :-\ GETrud, JumboGet, Getlegg nåja hade nog tänk mig som mer Milda makter, Eld-udda, månstjärna, Bocken svart = Ecobar, Olivera ... :-[

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #61 skrivet: 28 mar-13 kl 19:09 »
Mina förslag:
Mörka bocken:                     Tor
Grå bocken med stora horn:  Oden
Lilla bocken:                        Frej
Grå geten:                           Idun
Bruna geten:                        Nanna
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 19:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #62 skrivet: 29 mar-13 kl 09:33 »
GLAD PÅSK PÅ ER! :)

Igårkväll fick jag då äntligen hjälp med att verka den grå getens klövar. :o

Vi la henne på rygg och då lågg hon helt stilla (lite som höns när de hamnar på rygg)  ???, Känner ni igen de beteendet?

Vi tog det värsta och får finputsa framöver.
Suck  :-\ snöar gör det idag och hoppas att det slutar då jag i morgon kommer att få hjälp med taket.
Deras box kommer att bli 9 m2 väggar är klara, så nu väntar vi bara på att taket (som blir 2.5 m högt) skall komma på.

Har ni förslag på hur jag skall inreda den?

Hur ser det ut hos er?
Har ni möjligt lite bilder, vore trevligt att se era djur med? ::) ;)
« Senast ändrad: 29 mar-13 kl 11:37 av Mimmis »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 29 mar-13 kl 09:33 »
Och så en till...

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #64 skrivet: 29 mar-13 kl 09:40 »
Mina förslag:
Mörka bocken:                     Tor
Grå bocken med stora horn:  Oden
Lilla bocken:                        Frej
Grå geten:                           Idun
Bruna geten:                        Nanna

Tack för förslagen Trollmor har skrivit upp dem och satt som lapp på kylen så jag kan suga på karamellen.  ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 29 mar-13 kl 09:50 »
Skönt att du kom åt att verka de där klövarna, Mimmis :)! Så förväxta klövar förändrar getens benställning och ger smärta. Fortsätt på din inslagna linje för dessa djur  :).

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #66 skrivet: 29 mar-13 kl 11:44 »
Bra gjort av dig att ta hand om djuren, men vilken situation du hamnat i  :o! Vad gäller anmälan till länsstyrelsen håller jag helt med skräptanten. Man får inte göra hur som helst med djur. Det är vanvård och djurplågeri att låta getter gå med 1 dm långa klövar och det kan finnas fler djur av olika slag kvar hos den djurägaren.

:D
Tack för länken den var behövlig ;)

Tösen

• Småland
« Svar #67 skrivet: 29 mar-13 kl 12:51 »
Av vissa kommer du aldrig få skymta en enda bild, inga egenplåtade åt minstonde, de är nämligen mystiskt anonyma! ;)
Jag delar gärna med mig hur vi gjort med inredning i box och hage.. Vi har inga stoora hagar med sten och sly som är optimalt för getter, och då får man jobba desto mer för att de ska få stimulans i vardagen.. Som du redan har provat lite grann så går vi promenader ibland så de får smaska i sig vad de vill från skogen :) När de är trygga med sitt hem och människor behövs inga koppel. Vad gäller inredning så tager man vad man haver helt enkelt! Förutom plats för vatten, hö, mineraler och salt så vill de kunna klättra runt lite.. Tänk robust och stabilt så de inte välter eller hoppar sönder inredningen det första som händer.. Titta på bilden från hagen, allt som är högre än markhöjd är skoj att hoppa på :) ..Och den som är högst i rang står högst och håller koll på omgivningen..

Huamej de där klövarna lär ha växt en lång tid.. :/
Det blir vad du gör det till!

Tösen

• Småland
« Svar #68 skrivet: 29 mar-13 kl 14:59 »
Heelt utom ämnet jag vet men varje gång jag läser "Tagit hand om 5 getter utan kunskap" så ser jag framför mig att det är getterna som inte har någon kunskap, typ att de stångas med rumpan och sover staplade på varandra.. Eller, det kanske är just det de gör? ;D

Trollmor

• -
« Svar #69 skrivet: 29 mar-13 kl 17:16 »
Ja, vad skulle de annars stångas med ???

Även den förvuxna klöven såg förvånansvärt ren ut.  Jag hoppas att det inte kommit in något röta-bildande.  Tänk ändå, att en getklöv kan bli så lång!  Vi var några stycken som trodde att ditt ögonmått hade spelat dig ett spratt.

Getter, liksom hästar och många andra djur, har en snedställd diafragma, och får svårt att andas om de ligger på rygg.  Men i tuffa kamplekar getter emellan, så händer det att de välter omkull varandra.  Detta betyder ungefär "Om du rör en fena, så slår jag in magen på dig!"  Alltså är det säkrast att ligga still tills kompisen känner att övertaget är stort nog.  Jag gissar, men vet ej, att det var det som hände.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #70 skrivet: 30 mar-13 kl 19:33 »
Skönt att du kom åt att verka de där klövarna, Mimmis :)! Så förväxta klövar förändrar getens benställning och ger smärta. Fortsätt på din inslagna linje för dessa djur  :).

Ja det var VERKligen skönt att få det gjort, de andra behöver oxå vekas men det tar vi senare. Tack för all peppning Sussilo. :)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #71 skrivet: 30 mar-13 kl 19:38 »
Det var ju superroligt att få ta del av dina bilder  :D, så fint ni har och getterna ser strålande ut. Menar du att vi kommer att kunna gå ut och gå utan att de sticker sin väg vi bor mitt i en by man har lite skog,park i närheten. Tack än en gång för att du delade med dig av dessa fina bilder. ;)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #72 skrivet: 30 mar-13 kl 19:45 »
Promenad idag med barn och getterna ...inte det lättaste ::).
Byggt stommen till GET-huset då vi inte har stall utan endast 2 tunnland mark, tänkte till nästa vinter klarar de att ligga "ute" i ett GEThus om det blir riktigt kallt?
Låter som om jag redan skall behålla alla ;)
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 19:55 av Mimmis »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #73 skrivet: 30 mar-13 kl 19:49 »
På promenad... ::)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #74 skrivet: 30 mar-13 kl 19:53 »
Promenad...  undrar om de är dräktiga? ::) ???
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 19:59 av Mimmis »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #75 skrivet: 30 mar-13 kl 20:13 »
Skulle Du kunna fotografera den geten med långa klövar, så att man ser klöven?
Lycka till! /Tt

Hej Torptomten hoppas du sett bilderna på klövarna är det inte för dj*vligt att folk kan behandla djur på detta sett man blir såååå ledsen. :-\

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #76 skrivet: 30 mar-13 kl 20:19 »
Välkommen!
 o:) Det var både rådigt handlat att ta hand om getterna, och rätt gjort att inte släppa samman dem på en gång!
Det skulle underlätta med foton på djuren.
Då vi inte vetså mycket om deras tidigare liv skulle jag, föreslå att Du kompleterar tallriset med grenar eller sly av asp, och om det går att få tag på al samt sälg.  Då får de i sig både mineraler och vitaminer samt ämnen som stärker deras immunförsvar.  Gran håller otäkt höga koncentrationer av mangan och bör bara ges som godis, i synnerhet om marken är försurad.

Ett avmaskningsmedl får i regel skrivas ut av Veterinär, och är samma som till får.

En positiv följd av att getterna betar samma hagar som hästarna är att parasittrycket minskar för båda arterna!

Du bör nog låta getter och hästar "titta på varandra" genom ett stängsel  några dagar, innan Du släpper samman dem.  Och så göra det på så sätt att Du kan vara hos dem under tiden, de första gångerna sängslet inte skiljer dem åt.

Att göra sig populär hos getter, är att ha goda saker att bjuda på: Äppelbitar, morot, kokt potatis, brukar vara både gott och relativt ofarligt för magarna.

Om Du inte har EU-bidrag (om vilket jag kan inget alls) så kan Du vänta med märkningen tills Du och getterna känner varandra.  Läs gärna trådar o  märkning av getter här på alternativ.nu!

Att klippa klövarna är ganska lätt, men det kan behövas att någon visar första gången.  Min erfarenhet är att en sekatör eller s k "allsax" med raka  skär är lättast att använda.  Det sista på klöven, kan man gott ta med en s k "SURFORMS-HYVEL", då ser man, för varje tag, hur djupt man kommit!  Det är kanske en god ide att avsluta klövvåderden, genom att stryka klövarna med hovtjära, men bara på hornet och på undersidan. Den yta de går på alltså.  Det stärker klöven och tar bort en del smittämnen. 

Än en gång: välkommen och tack för att Du bryr Dig!
/Tt

Torptomten: nu har de varit här 5 dagar och jag mår ju inte jättebra av att de fortfarande är kvar i transporten, men tids nog så....idag har jag byggt ett GEThus och om vädrets makter tillåter så skall de snart kunna gå ute på egen hand...då de idag endast får gå i koppel... :-\ Fortsättning följer tack för dina fina tips och jag får nog börja lära mig de olika trädens namn... ;)

Tack det samma för att du bryr dig att hjälpa mig.  ;) ;D
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 20:22 av Mimmis »

Tösen

• Småland
« Svar #77 skrivet: 30 mar-13 kl 20:36 »
Åh vilka härliga färger de har! :)
Jag kan ju såklart inte svara för hur just dina getter kommer att fungera ute.. efter allt de varit med om (eller inte varit med om?), men jag gissar att de kommer följa dig snällt för utanför hagen och hemmet blir det lite nytt och spännande och då håller de sig nära flockledaren.
Det borde åt minstonde fungera fint att bara ha en get kopplad för det sista de vill är att komma ifrån varandra det märker du säkert redan :D
Det här med gethusfrågan ska jag knappt uttala mig om jag lämnar det till experterna, men jag tror nog att de klarar kylan fint så länge de kommer ha en tjock bädd att ligga på och tillgång till hö att knapra på och hålla värmen av :) Det skulle möjligen vara om någon av dom tycker att det blir lite för trångt med fem getter där inne. Hur stort är gethuset det är lite svårt att se?

Trollmor

• -
« Svar #78 skrivet: 30 mar-13 kl 20:50 »
Inte är jag någon expert!  Men ändå:  Getboet ser fint ut; ni verkar ha tänkt på att de små kan behöva en extra utgång.  Inte kul att bli stångad in i väggen, då kan det vara mindre illa att sova ute ...

Getter på promenad leder du enklast med "godiskopplet".  Öva hemma först, så ser du hur de reagerar.

Jag tycker inte de ser så väldigt dräktiga ut.  Det ser inte ut att kunna bli snart i alla fall.  Men om de brunstar (dvärggetter brunstar året runt) så lär de söka upp "Tor" eller vad han ska heta, och berätta vad de vill att han ska göra.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #79 skrivet: 30 mar-13 kl 22:22 »
Åh vilka härliga färger de har! :)
Jag kan ju såklart inte svara för hur just dina getter kommer att fungera ute.. efter allt de varit med om (eller inte varit med om?), men jag gissar att de kommer följa dig snällt för utanför hagen och hemmet blir det lite nytt och spännande och då håller de sig nära flockledaren.
Det borde åt minstonde fungera fint att bara ha en get kopplad för det sista de vill är att komma ifrån varandra det märker du säkert redan :D
Det här med gethusfrågan ska jag knappt uttala mig om jag lämnar det till experterna, men jag tror nog att de klarar kylan fint så länge de kommer ha en tjock bädd att ligga på och tillgång till hö att knapra på och hålla värmen av :) Det skulle möjligen vara om någon av dom tycker att det blir lite för trångt med fem getter där inne. Hur stort är gethuset det är lite svårt att se?

3 meter ca.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1746 gäster, 3 användare (1 dolda)
Wairam66, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser