Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 27897 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #40 skrivet: 26 mar-13 kl 16:59 »
Nåja, Bergsblomman, du har även skaffat dig massor av kunskaper som vi alla har nytta av!  Mimmis, läs gärna Bergsblommans långa kärlekstråd om Vera, som inte hade matlust.  Den slutar sorgligt, men sug i dig hur mycket kärlek det kan finnas mellan en get och en människa.

Jag hoppas verkligen att du har utrymme för dessa asylsökande flyktingar, dessa vinddrivna varelser.  De lär ju inte kunna dela bostad med hästarna på direkten.

>>> De människor som agerar som Du gjorde med getterna, får mig att känna det som om världen vore - en lite mer uthärdlig plats att leva på!<<<
Jag instämmer, Torptomten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 26 mar-13 kl 19:42 »
Men tack snälla Torptomten det här hade jag inte väntat mig ;D ;) :-[

Jag skall anama det du skriver och följa dina råd.  ;)

Idag har jag varit i kontakt med Jordbruksverket och det blev en lång diskussion, -ja sa jag, vad gör jag nu då de inte är märkta och vad kan eller skall hända. Talade med en trevlig människa som förstod mitt dilemma. Förklarade att jag fått getterna och frågade om jag då nu måste avliva dem för att just jag inte kan märka dem pga regelverket. Nej naturligtvis skall du inte behöva de sa människan. -Men om de då kommer en kontrollant vad gör jag och vad händer? ja det visste hon ju inte då det dock inte går att märka dem????? Moment 22 blev det.

Ja nu skall här byggas så snabbt som möjligt ett kryp in och stängsel till dem för i transporten kan de ju inte ligga länge till, men de har fått promenera varje dag och i kväll blev det äpplegrenar mineraler och lite vitaminer dock från hästarnas. Kära hjärtans så gulliga de är....fick havregryn idag från min hand så det tar sig... :D

Jag hinner ju inte svara alla men läser era inlägg och tar till mig. Försöker förstå hur jag skall göra på denna sida... ??? ;)
« Senast ändrad: 26 mar-13 kl 20:13 av Mimmis »

Trollmor

• -
« Svar #42 skrivet: 27 mar-13 kl 04:56 »
Av Torptomten kan man vänta sig liknande!  :)

Av Jordbruksverket hade jag inte väntat mig medkännande.  Men väl Moment 22.  :(

Mimmis. menar du att alla fem vågade äta ur din hand?  :D  Då kan man hoppas att deras erfarenheter av människor inte är alltför negativa.  (Som till exempel att bli märkt i öronen ... ::) :o :'()  Se nu bara upp så att de inte råkar äta upp själva handen också, alla kan begå misstag. ;)  Javisst är de gulliga, du ska se att du kommer att bli mycket förtjust i var och en av dem.

Men vad betyder det här? 
Försöker förstå hur jag skall göra på denna sida... ??? ;)
Är problemen tekniska, eller gäller det reglerna?

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #43 skrivet: 27 mar-13 kl 08:09 »

Av Jordbruksverket hade jag inte väntat mig medkännande.  Men väl Moment 22.  :(

Mimmis. menar du att alla fem vågade äta ur din hand?  :D  Då kan man hoppas att deras erfarenheter av människor inte är alltför negativa.  (Som till exempel att bli märkt i öronen ... ::) :o :'()  Se nu bara upp så att de inte råkar äta upp själva handen också, alla kan begå misstag. ;)  Javisst är de gulliga, du ska se att du kommer att bli mycket förtjust i var och en av dem.

Men vad betyder det här?  Är problemen tekniska, eller gäller det reglerna?

Nu har jag listat ut... ;) hur jag kan svara på vart och en av kommentarerna. Nej det är bara två som går att mata från handen och då får jag verkligen sträcka på den då att den blir jääääättelång :P

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #44 skrivet: 27 mar-13 kl 19:36 »
Nåja, Bergsblomman, du har även skaffat dig massor av kunskaper som vi alla har nytta av!  Mimmis, läs gärna Bergsblommans långa kärlekstråd om Vera, som inte hade matlust.  Den slutar sorgligt, men sug i dig hur mycket kärlek det kan finnas mellan en get och en människa.

Jag hoppas verkligen att du har utrymme för dessa asylsökande flyktingar, dessa vinddrivna varelser.  De lär ju inte kunna dela bostad med hästarna på direkten.
Jag instämmer, Torptomten!

Jag blir ju nästan tårögd av hur fint ni skriver.  :-[ :-*

Nej de kommer inte gå med hästarna på ett tag då jag väntar föl vilken dag som helst.  ;)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 27 mar-13 kl 20:12 »
Här kommer lite mer bilder, och idag har det förstått att det är jag som kommer med maten så nu har de blivit lite vågligare  :-*. Från att totalt bli livrädda och skaka och darra i hela kroppen är de nu mer harmoniska och nästan lite nyfikna när jag kommer.  :).

Jag blir så glad, idag kom den skygga honan tom fram till mig och luktade på min hand men jag får inte klappa henne.
Den andra honan är nu helt lugn och jag kan ta henne på hela kroppen.

Bockarna är oxå mer avslappnade, men är fortfarande rädda men mer nyfikna, de gömmer sig inte längre som de gjort innan längst ner i hörnet och bara stack huvudena ner i halmen och skakade i hela kroppen.

Undrar vad de varit med om innan eller kanske ingen mänsklig kontakt över huvud taget. ???

Har varit och köpt plåt idag till deras tak, de kommer att få just nu först 9 kvm som jag delar på mitten till bockarna och resten till getterna.

Vill att de skall vara där ett tag innan jag släpper ut dem så att de vet var de hör hemma.

Köpte en slicksten till dem med koppar i och den var de på som galningar.

Ikväll kan jag sova gott.  ;)

Tack snälla ni för all hjälp så här långt och allt peppande. Tck för att ni finns... o:)

Trollmor

• -
« Svar #46 skrivet: 27 mar-13 kl 20:34 »
Har de alltså varit ungefär 2 år hos den förra ägaren?  Dessförinnan fick de tydligen bättre mat.  Och de ser ut att ha slappnat av lite.  Givetvis måste de få lite tid på sig!  Du gör ett bra jobb!  :D

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #47 skrivet: 27 mar-13 kl 21:18 »
Har de alltså varit ungefär 2 år hos den förra ägaren?  Dessförinnan fick de tydligen bättre mat.  Och de ser ut att ha slappnat av lite.  Givetvis måste de få lite tid på sig!  Du gör ett bra jobb!  :D

Nä det har nog inte varit hos förra ägaren i två år då småbockarna är väldigt unga.
Nu förstod jag inte vad du menade med att de fick bättre mat innan?

Visst har de slappnat av de skakar inte längre då jag kommer och är nyfikna... ;D

Tack Trollmor... ;)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #48 skrivet: 27 mar-13 kl 22:00 »

Men vad betyder det här?  Är problemen tekniska, eller gäller det reglerna?

Älskar dem redan och saknar dem när jag inte är hos dem jag somnar med ett härligt smile på läpparna varje kväll. :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 28 mar-13 kl 06:46 »
Heja på Mimmis, du gör det bra  :)! Förstår att getterna gillade slickstenen! På dina foton ser det ut som ett par av getterna har "glasögon", vita ringar i pälsen runt ögonen som inte tillhör deras teckning. Det är ett tecken på kopparbrist, liksom litet risig päls och s.k. fiskstjärt, dvs täckhåren på svansen är glesa eller obefintliga på svanstippen så den ser ut som en fiskstjärt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #50 skrivet: 28 mar-13 kl 12:04 »
Skulle Du kunna fotografera den geten med långa klövar, så att man ser klöven?
Lycka till! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #51 skrivet: 28 mar-13 kl 15:13 »
Skulle Du kunna fotografera den geten med långa klövar, så att man ser klöven?
Lycka till! /Tt

Skall försöka göra det så fort jag kan.

Idag är takplåt hämtad men blåsten gör att det inte är lämpligt att pyssla med de. (Blåshålet Skåne) även hämtat halm.
Nu börjar jag få lite dåligt samvete :-\ att de bor inne i transporten, men i det stora hela försöker jag göra deras dag så dräglig som möjligt, plockar äpplegrenar från mitt träd, lite gran, morötter, hösilage, vitaminer och lite havre + knäckebröd. :)

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 28 mar-13 kl 15:33 »
Strunta i det dåliga samvetet, det förbättrar ingenting!  Bara fortsätt att älska dem, så kommer resten av egen kraft!  :)  Även jag har funderat på om det kunde gå att få se de där klövarna.  Men jag antar att det kan vara knepigt att få en vettig kameravinkel; det syns ju på bakgrunden hur du måste ha snott dig omkring inredningen som en ormmänniska för att ta de bilder som vi redan har fått se!

Jag tyckte det var en färgförändring på hornen på den ena geten, som motsvarade ungefär 2 års tillväxt.  Jag ser fram emot flera bilder som visar hornen.  Det är praktiskt med horn, bland annat är de som en liten personhistorik för den individen.  Kanske jag har sett miste även på bockarna, att de haft en bra barndom, men från cirka sex månaders ålder har de lidit brist.

Men att de ser mycket lugnare ut på de senare bilderna än på de tidigaste, det är alldeles tydligt.  Gott betyg, alltså, Mimmis, inte från mig, utan från getterna!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #53 skrivet: 28 mar-13 kl 15:34 »
Du skall inte ha dåligt samvete för hästtransporten, inte allas.  Den är liten och de är trygga där!!!  En bra, ja utmärkt inskolning första veckan, på en ny plats!!!
Helt rätt med så rädda och felnärda djur! Kan Du kopmletera hästtransporten med en rasthage på 10-15 kvadrat nästa vecka så är det jättebra!
Tyvärr verkar det som getterna, i synnerhet bockarna, har väldigt dåliga erfarenheter av människor, så Du har lyckats att lugna dem på ett oväntat bra sätt!
Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #54 skrivet: 28 mar-13 kl 16:18 »
Jag blev så rörd när jag läste vad ni skrivit, Trollmor och Torptomten att jag nästan fick en tår i ögat :-\

Nu känns det mycket bättre. ::)
Intressant de ni ser och hur ni kan läsa av dem trots lite halvdåliga bildet från min Iphone...här kommer några fler bilder.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #55 skrivet: 28 mar-13 kl 16:22 »
Lite mer bilder.

Nu börjar bockarna vara lite mer nyfikna och vågar sig fram man jag får inte ta på dem, Den grå geten börjar också ta sig fram men henne får jag inte heller röra.

Den bruna har jag fått klappa på hela kroppen känns bra att de börjar piggna till lite, och vara mer nyfikna.

Ja det är nog som ni säger att det kan vara bra med ett litet utrymme till att börja med.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #56 skrivet: 28 mar-13 kl 16:43 »
Getter har ett fnysande läte som de använder som varningsljud sins emellan. Kan det vara det som du har hört?  :) Mina getter har alltid varit tokiga i knäckebröd som jag använde som lockgodis. Prova att vänj dem vid ljudet av krasande knäckebröd och låt dem få smak på det  :).

Tre av dem var intresserad av knäckebrödet och kom fram de andra avaktar med bestämdhet. Men de har slutat att skaka i hela kroppen nu när jag kommer. ;D

Och det lustiga är att bockarna håller sig på sin sida och getterna på sin. Kanke inget konstigt då getterna bara stångar bockarna?
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 16:45 av Mimmis »

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 28 mar-13 kl 16:51 »
Det är verkligen upplyftande :D att se hur nyfikenheten vaknar i deras blickar, för varje dag som du lägger ut bilder.  :D

slutat att skaka i hela kroppen ...  Man undrar verkligen vad de har varit med om ...  Men om det "bara" är bockarna som gör så, så kan det ju vara getterna som har lärt dem att akta sig för alla som närmar sig?

Men jag saknar en bild av Getbruns högra öga.  Hon har väl fullgod syn på det?  Huvudena ser ganska stora ut i förhållande till kropparna.  Då fattas det näring.  Så nog finns det jobb åt dig!

Om det nu inte skulle vara kopparbrist som vi tror, så kan det vara bra att härnäst erbjuda dem vanligt salt också.  Så att de inte slickar sig till en kopparförgiftning.  Jag antar att du kan komma åt att köpa presenter åt dem på tisdag nästa gång.

För dessa djur stundar goda tider.  :D
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 16:54 av Trollmor »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 28 mar-13 kl 16:55 »
Det är verkligen upplyftande :D att se hur nyfikenheten vaknar i deras blickar, för varje dag som du lägger ut bilder.  :D

slutat att skaka i hela kroppen ...  Man undrar verkligen vad de har varit med om ...  Men om det "bara" är bockarna som gör så, så kan det ju vara getterna som har lärt dem att akta sig för alla som närmar sig?

Härligt att ni följer mig och vad som händer, nja den grå honan vill inte riktigt kliva fram än men allt har väl sin tid... ??? :) Skall ja ta mer bilder på hornen?

Trollmor

• -
« Svar #59 skrivet: 28 mar-13 kl 17:03 »
Det var Getbrun ("Titta vad snygg jag är!") som fick mig fundersam.  I mitt trötta tillstånd såg jag först en höna.  Och kom att tänka på att dessa djur vänder på hela huvudet för att se ordentligt. De har ju ögonen på sidorna av huvudet.  Men getter brukar titta med båda ögonen.  Därför undrar jag hur hon ser på det andra ögat.  När de blir tamare, kan du kolla synen genom att vifta med handen framför bara det ena ögat och se om hon blinkar, men det skulle nog mest skrämma henne ännu så länge.

För min del är jag mycket nyfiken på hur de där förvuxna klövarna ser ut.  Om du har någonstans där du kan fotografera det, utan att varken skrämma dem eller riskera vild flykt.

Vilka foton du ska ta, bestämmer du själv.  Snart kan du se själv på hornen att det är förändringar, som visar individens historia.  Jag spår att alla hornen snart kommer att bli både mörkare och bredare, allteftersom du lyckas erbjuda dem bättre näring.

Vill du hitta på namnen själv, eller ska vi hjälpas åt?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1603 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser