Dom kanske inte kände till skillnaden mellan kokt och rå linolja. Det finns litet skillnader som kan vara värt att fundera över. Den sk råa linoljan är den som är intressant för impregnering av trä, särskilt för utomhusbruk. Den tränger in i träet bra. Det är detsamma som "kallpressad" som finns i matvaruaffären, men också varmpressad har samma användningsområden. Sen så finns det sk "kokt" linolja, som är upphettad till nånstans hundra till tvåhundra grader C. Den kan man också impregnera trä med, men den är segare och mera trögflytande. Det tar längre tid att få den att tränga in i träet. Den används ofta för impregnering inomhus men den torkar också snabbare och används ofta till att blanda linoljefärg mm med. Den är filmbildande i motsats till den råa linoljan, och utvidgar sig i torrt skick (och täpper till porer bra på så vis). För målning blandar man noga enligt vilken egenskap man vill ha - filmbildande för stark opak färg eller bara inträngande och med mindre, mera lasyrliknande färg och justerar sen med terpentin.
I princip kan du använda vilken du vill till din skärbräda. Personligen skulle jag kanske använda den råa. Dålig rå linolja luktar iofs väldigt illa men risken är väldigt liten att du får obehag av detta. Jag har använt rå linolja på massor av grejor som har använts i flera decennier utan att det uppstått lukt på själva grejen. Jag har bara upplevt dålig lukt i flaskor. Tycker också att det passar bättre på en slitagegrej med den råa. Det är lätt att sätta på mer vid behov och den är ju helt ofarlig att äta osv. Om du väljer den kokta så var noga med trasor som du använder, de kan självantända. Torka inte heller skärbrädan i solljus, den torkar under egen värmeutveckling efter påföringen. Det finns ytterligare linoljor som upphettas ännu mera. Dom är starkt filmbildande och krackelerar lätt och kanske inte nåt bra alternativ på en slitgrej som en skärbräda är. Tänk "fernissa" så förstår du. Man vill kanske helst ha en mera levande träyta på en skärbräda.
MvH
Christina G