Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skärbräda  (läst 21532 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: skärbräda
« Svar #20 skrivet: 31 mar-13 kl 20:57 »
Spännande med kilen. Det ska jag testa.

Om det är Al som blir sådär härligt orange så ska jag nog leta fram en al. är ju väldigt vackert.


henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: skärbräda
« Svar #21 skrivet: 31 mar-13 kl 21:00 »
The Wood Whisperer har ett avsnitt om att göra en snajdig "end grain" skärbräda. Kanske inte har så mycket med diskussionen att göra, men är iaf roligt att kolla på :)

http://www.thewoodwhisperer.com/videos/how-to-make-a-butcher-block-cutting-board/?category_name=sketchup-video%2Cmarcs-projects

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: skärbräda
« Svar #22 skrivet: 01 apr-13 kl 07:27 »
The Wood Whisperer har ett avsnitt om att göra en snajdig "end grain" skärbräda. Kanske inte har så mycket med diskussionen att göra, men är iaf roligt att kolla på :)

http://www.thewoodwhisperer.com/videos/how-to-make-a-butcher-block-cutting-board/?category_name=sketchup-video%2Cmarcs-projects



Tack för den! Det var inspirerande..

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: skärbräda
« Svar #23 skrivet: 18 okt-13 kl 17:36 »
Halaj!

Fick en meterlång limträskiva (bok) över, och inspirerad av the wood whisperer skar jag upp den till ett butcher block.

Och med bilden, ett tips: för detta projekt shoppade jag runt efter limträknektar i Gbg. 500 Kr för en schysst knekt. Hutlöst! tänkte jag. Måste ju gå att lösa billigare. Och jo: en gängstång på biltema kostar ca 40 Kr/st. och så lite brickor och muttrar på det. Och jag vågar påstå att min uppläggning ger en enormt mycket större klämkraft än vad limknektar kan åstadkomma.

//T

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: skärbräda
« Svar #24 skrivet: 18 okt-13 kl 21:04 »
Tapio nice! Här är en film där jag åtminstone fick några aha-upplevelser.
New Yankee Workshop 510 - Butcher BlockVideo9)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: skärbräda
« Svar #25 skrivet: 19 okt-13 kl 17:07 »
Halaj!

Tack!
Jo, såna där klipp kan man titta runt på youtube hur länge som helst!
Det är kul att gamla rävar visar upp sina trick och delar med sig av sina kunskaper.
Jag gjorde också en testvideo (för att testa vimeo) på min skärbräda:
https://vimeo.com/66747591

Det var inte meningen att den skulle bli så stor egentligen, men nu, efter att ha använt den ett tag inser jag hur bra det är. Man kan skära upp allt kött, och alla grönsaker på en och samma gång, på samma bräda. Suveränt, och kan rekommenderas!

Fast jag blir lite fundersam, efter att ha surfat runt lite på nätet: det visar sig att jag, helt ovetandes, ligger i den absoluta fronten vad gäller trender bland alla coola hipsters på södermalm! Surdegsbröd är helt ute, och korvstoppning är på väg ut. Det nuaste, heta är pulled pork och slaktarblock!

//T

Håning

  • Gäst
SV: skärbräda
« Svar #26 skrivet: 19 okt-13 kl 17:23 »
Halaj!

Tack!
Jo, såna där klipp kan man titta runt på youtube hur länge som helst!
Det är kul att gamla rävar visar upp sina trick och delar med sig av sina kunskaper.
Jag gjorde också en testvideo (för att testa vimeo) på min skärbräda:
https://vimeo.com/66747591

Det var inte meningen att den skulle bli så stor egentligen, men nu, efter att ha använt den ett tag inser jag hur bra det är. Man kan skära upp allt kött, och alla grönsaker på en och samma gång, på samma bräda. Suveränt, och kan rekommenderas!

Fast jag blir lite fundersam, efter att ha surfat runt lite på nätet: det visar sig att jag, helt ovetandes, ligger i den absoluta fronten vad gäller trender bland alla coola hipsters på södermalm! Surdegsbröd är helt ute, och korvstoppning är på väg ut. Det nuaste, heta är pulled pork och slaktarblock!

//T

Helt klart är större gedigna skär brädor att för dra .Så din gillas verkligen .

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: skärbräda
« Svar #27 skrivet: 19 okt-13 kl 19:04 »
Jädrar vilken redig skärbräda/slaktarblock. Mycket jobb att göra en sådan. Förstår att folk förr i tiden vände slaktarblocket bak och fram, upp och ner för att verkligen nyttja det maximalt. Innan elens tid måste det ha tagit extremt många arbetstimmar att göra ett stort slaktarblock.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: skärbräda
« Svar #28 skrivet: 19 okt-13 kl 19:56 »
Har stora hemmagjorda skärbrädor av al (sågade på längs av fibrerna). De är vackra och tål disk/blöta bättre än många andra trädslag. Ca 5 års användning hittills och har varken slagit sig eller spruckigt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: skärbräda
« Svar #29 skrivet: 19 okt-13 kl 21:12 »
Det är inga  som helst problem att göra skärbrädor av massivt trä, men som någon redan påpekat bör man välja en bit utan kärna. Bok använder man bla för att den är hård och fri från förorenande ämne som syror och kåda, därför lämpar sig inte ek eller fur lika bra.
Det är också anledningen till att husen som byggdes i ek och fur står kvar idag och att det är ytterst ovanligt med  bok som snabbt angrips av skadedjur.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: skärbräda
« Svar #30 skrivet: 24 jan-14 kl 19:17 »
Halaj!

Funderingar: jag har försökt att mätta mitt slaktarblock med paraffin. Den bara suger och suger utan att verka mättas! Nu, efter att ha gnidigt in 1,5 L känns den numera ”fet” på ytan, men den suger paraffin lika girigt som vid första påstrykningen!
Så nu börjar jag att bli nervös: kan blocket spricka av allt paraffin?
Och vart tar det vägen egentligen?? Jag menar, en och en halv liter!! Finns det så mycket luft mellan fibrerna i träet??

Och en annan konstig grej: jag ställde en glasbytta med kycklingbitar på den efter en vända i ugnen. Värmet från glasbyttan fick blocket att svettas ut paraffinet! Varför?

//T

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: skärbräda
« Svar #31 skrivet: 24 jan-14 kl 19:41 »
Du bör inte olja mera för jag tror det blir en disksvamp full med vatten. När du lägger an något så kommer nog olja sippra ut. Traditionellt så skrapades träskärbrädor, har väldigt svårt att tro att de dränkte brädorna i icke härdande olja.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: skärbräda
« Svar #32 skrivet: 24 jan-14 kl 19:56 »
Halaj!

Förstår inte din tankegång riktigt. Som jag ser det mättar man en skärbräda (med olja) i avsikten att den inte skall ta lukt/smak av det man hade på den tidigare.
Så din metafor med en svamp full med vatten är ju bra: är svampen full kan den inte suga i sig nåt mer. Och det är ju precis det man vill!

Men jag kanske missförstår dig?

//T

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: skärbräda
« Svar #33 skrivet: 25 jan-14 kl 00:09 »
Halaj!

Förstår inte din tankegång riktigt. Som jag ser det mättar man en skärbräda (med olja) i avsikten att den inte skall ta lukt/smak av det man hade på den tidigare.
Så din metafor med en svamp full med vatten är ju bra: är svampen full kan den inte suga i sig nåt mer. Och det är ju precis det man vill!

Men jag kanske missförstår dig?

//T

Metaforen med svampen är väl ganska bra, brädan kan till slut inte suga upp nåt mer... men den kan tyvär ge ifrån sig av oljan igen. Att den svettas av värme är ju ett bra exempel på det, när luften i träet expanderar pressas oljan ut. Om du placerar nåt sugande material på så kommer också olja att vandra ut.   

Oljade en bänkskiva som jag hade som skrivbord och allt man la på den sög upp av oljan, böcker, tidningar, papper, kläder. Allt blev oljigt. Nu efter många år har den slutat kladda av sig.

Nu kanske inte det är ett problem på en skärbräda men jag tror du kan lugna dig lite innan du häller på fler liter paraffin!  :)

Annars, väldigt inspirerande bilder. Har några rejäla bitar bänkskiva liggande som jag nog får sätta sågen i. Dina "knektar" var ju också eleganta.

Fast jag väljer nog en annan olja...

jr:son

  • Gäst
SV: skärbräda
« Svar #34 skrivet: 25 jan-14 kl 15:48 »

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: skärbräda
« Svar #35 skrivet: 25 jan-14 kl 18:37 »
Att den svettas av värme är ju ett bra exempel på det, när luften i träet expanderar pressas oljan ut.   

Fast jag väljer nog en annan olja...

Halaj!

Ja, det verkar ju logiskt att det är den expanderande luften som pressar ut paraffinet.

Oljan. Jo, jag har övervägt detta:
Matolja. Kan härskna och börja lukta f-n. Det ligger pengar, arbete och kärlek i brädan, och jag vill för allt i världen inte behöva slänga den för att den börjar lukta illa.

Linolja. Kan man vara säker på att den är ”food grade”, livsmedelsgodkänd eller vad det heter på svenska? Tveksamt.

Paraffin. Det är ju en petroleumprodukt och således fossil. Tjaa, jag har ju en bil också. Som jag tankar full nångång i månaden. Ska jag då låta bli att hälla på en skvätt paraffin på min skärbräda samtidigt som jag gör slut på kanske 70 liter bensin i månaden? Alla bäckar små, visst, men äschh, det blir ju bara löjligt sett i proportion. Skall man rädda världen finns det oändligt mycket bättre saker att fokusera på.

Tog nu en bild till, på undersidan. Blocket är så tungt och otympligt att lite urtag gör den lättare att handskas med. urtaget på kanten har jag gjort med överhandsfräs, och långhålet med Sajo metallfräs.

//T

Lockfågeln

  • Gäst
SV: skärbräda
« Svar #36 skrivet: 25 jan-14 kl 18:40 »
Finns linolja i matvarubutiken, tror det är Zetas , fast med priser där efter förstås.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: skärbräda
« Svar #37 skrivet: 25 jan-14 kl 19:21 »
Finns linolja i matvarubutiken, tror det är Zetas , fast med priser där efter förstås.

Halaj!

Det var ett gott tips, tack!
Fast då får man ju ta ställning till en annan tanke: linolja oxiderar, som det heter. Den blir hård, stelnar. Ju kallare pressad, desto längre tid tar det, men till slut oxiderar all linolja! Kommer att försegla brädan. Vill man det? Kanske. Men trä lever. Kan oxiderad linolja följa detta? Jag är tveksam (utan att ha en dj-la aning, egentligen).

//T

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: skärbräda
« Svar #38 skrivet: 25 jan-14 kl 21:50 »
[quote author=Tapio link=topic=151361.msg1546965#msg1546965
.....
Paraffin. Det är ju en petroleumprodukt och således fossil. Tjaa, jag har ju en bil också. Som jag tankar full nångång i månaden. Ska jag då låta bli att hälla på en skvätt paraffin på min skärbräda samtidigt som jag gör slut på kanske 70 liter bensin i månaden?
......
[/quote]

Det var inte det som var mitt argument emot paraffinoljan utan att brädan kladdar ner allt man ställer på eller ställer den på.

Är man bara medveten om det så är det säkert inget större problem.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: skärbräda
« Svar #39 skrivet: 25 jan-14 kl 22:08 »
Finns linolja i matvarubutiken, tror det är Zetas , fast med priser där efter förstås.
Jag mailade företaget Zeta ang. skillnaden mellan deras linolja och den man köper för trä (om den va pressad annorlunda etc). Kom aldrig fram till något slutgiltigt klart svar men deras ätbara linolja luktar mera än den man oljar in trä med.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser