Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätt att freda sin gård?  (läst 12277 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Sätt att freda sin gård?
« skrivet: 28 jan-07 kl 21:38 »
Kanske ett passande ämne för Kunskapsbanken, men där var det ingen som skrivit på länge.

Vi har haft vår gård i snart 7 år och tycker att vi har haft en hel del bekymmer med grannar mm. För framtiden (och för nu) vill vi gardera oss och på ett bättre sätt freda vår gård oc vår mark.

I nuläget är det största bekymret att vägen går rakt igenom vår gård. Om vi öht får bidrag från VV att bygga om vägen (som räknas som farlig av VV kontrollanter) så kan det dröja bortåt 8 år. Utan bidrag finns det inte en chans att vi har råd då det är bortåt en miljon det kommer att gå på.
Just nu har vi bekymmer med grannar som kör för fort. trots att de kör rakt mellan bostadshus och stall, mitt över gården. Både med bil, men framförallt med fyrhjulingar och motorcyklar. Vissa grannar, inte alla och även folk som bara är ute och kör rally för skoj skull. Vi har djur och barn som vi gärna vill ha kvar i livet  >:(
Väggupp får vi inte sätta upp för föreningen och inte heller andra sorters hinder. Vägen är för smal och kurvig för att tillåta sådant.
Kan vi sätta upp grindar? Såna som man hade förr över vägen? Som förbipasserande får öppna och stänga efter sig pga lösa djur?
Eller kan vi göra något annat som inte måste gå genom vägföreningen? Gubbarna där ser bara till skogsmaskinernas bästa och struntar blankt i våra liv.

Ett annat stort bekymmer är grannar som knappar in på vår mark. Skogen gränsar till deras hus och det sätts upp gungor, komposter, hönsgårdar osv. på vår sida om marken. Vi har ganska många hektar och de har bara små trädgårdstomter. Det är inte vårt fel och vill de köpa mark kan vi tänka oss att sälja en liten bit, för skäligt pris. Men ingen vill köpa utan de tycker att marken är till för alla. Vi kan väl inte hägna in all vår mark med staket för att få ha den i fred? Och sätter vi staket där utan ström i så nog är det ungar där och klättrar sönder staketen för oss. Staket och stolp är dyrt och att hänga 13 hektar är inte speciellt realistiskt.
Visst kan vi anmäla för markstöld om de börjar hägna in med staket, men vi vill ju bo här och inte behöva anmäla våra grannar. Det är en sak om de hade frågat först, men nu känner jag mig som en polis som patrullerar. Får skriva arrenden för mark som de tycker "är som deras egen" och måste peka på mätmärkena i marken (för stolpen plockas gärna bort).
Har även haft jägare som går med vapen över vår mark och låter sina hundar söka av den. Bara för att vårt hus ligger för långt bort för att vi ska ha uppsyn över hela området.
Känner mig kränkt!!! Och det är ju inte roligt när man vill kunna ha en bra relation till sina grannar.

Ge mig, snälla, era bästa och mest effektiva sätt att freda gården, marken, djuren och familjen. Jag är så trött och så ledsen!  :'(

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-07 kl 22:26 »
Det kan jag mycket väl förstå!

Sicka problem... :( Det är inte lätt att råda dig. Vad gäller genomfarten genom gården kan jag tänka mig att ni redan satt upp varningsskyltar med "varning lekande barn" som inte hjälper ett dugg... :-\

Att sätta upp en grind räknas väl också som ett hinder och kan också vara farlig om det är dåligt sikt på vägen. Men du borde väl få göra det om marken efter din gård är betesmark (och om det inte finns befintligt stängsel eller gärdsgårdar utmed vägen). Då borde du vara i din fulla rätt att släppa kossor, får eller hästar på din mark så att grannarna blir tvungna att köra sakta pga djuren.
Det har jag sett på en del ställen. Ibland används grindar, men oftast färister, som föregår av en varningsskylt några hundra meter innan.
Men om du kan göra så beror helt och hållet på situationen, och den har du inte skrivit så mycket om. Är det många grannar som bor längre in på vägen och som behöver passera er gård? Vad har ni för slags mark, bete, jordbruksmark eller skog?

Har du hört med vägverket om du kan få begränsad hastighet på det vägavsnittet som går igenom er gård? Du kanske kan få VV att sätta upp 30-skyltar.

Vad gäller grannarna som tullar av er mark; har du pratat med dem om problemet?
Vet de om att det INTE är okej för er att de utökar sinar trädgårdar på era marker? Rak kommunikation är nog väldigt viktigt här. Ibland kan missförstånd uppstå bara därför att folk TROR att andra fattar en sak... Men bara genom sitt beteende visar dina grannar att de inte är speciellt förstående (och dessutom fräcka, tycker jag! >:( )

Hur många grannar rör det sig om? Hur ser er mark ut som gränser till dessa grannars tomtar - odlas den eller är det skog eller naturområde?
Prata med dem. Ifall de fortsätter strunta i att ni inte vill att de ställer sina grejor på er mark, är väl den sista utvägen att förvarna om att du tänker anmäla dem om de inte tar bort sina saker, och sedan också göra det... Ingen kul lösning, men antagligen det enda sättet som fungerar, ifall de fortsätter och ni vill ha ett slut på det här.  
Why be normal when you can be yourself?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-07 kl 22:31 »
Jag håller med Spraka.

Jag förstår att du känner dig kränkt. Med anmälningar lär grannsämjan få ett definitivt slut. Som du skriver så vill du ha en bra relation till dina grannar.  Men är grannsämjan värd något om de inte respekterar er?

Går det att få till en hastighets begränsning 30 km förbi er gårdsplan?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-07 kl 22:39 »
Men ingen vill köpa utan de tycker att marken är till för alla.

Upplys om allemansrätten att där finns inget skrivet att man får bygga hönsgårdar, ställa ut komposter och gungor på annans mark.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-07 kl 22:56 »
Hej,
Stackars er. Jag förstår verkligen att det inte kan kännas speciellt kul. Tyvärr kan jag bara lägga till att du inte har några som helst rättigheter att göra något på vägen, varken sätta upp 30-skyltar, grindar eller annat om inte vägföreningen går med på det. Däremot vill jag tipsa dig om att ta upp det med vägföreningen. På våran lilla väg har vi samma problem. Vägen är 1meter från husväggen !
Vi har oxå en del trafik med traktorer, skogsmaskiner och annat som hör till lantbruk, men här kör de väldans försiktigt. Däremot har det varit så även för oss att fyrhjulingar, motorcross,mc, körhästar  :o och vissa bilar blåser förbi knuten. Varje gång räknar man in så att alla människor och djur har överlevt deras passage som tyvärr inte skett i väldigt hög fart. Nu är det ivarje fall så att jag pratat med de övriga i föreningen, och det har visat sig att så länge de bara kan passera med sina maskiner så har de lämnat sitt samtycke till att jag sätter upp skylt om lägre hastighet :) och om jag gör det till en lättöppnad/stängbar bom så är det ok att jag sätter upp sådan med  :D
Detta löser inte problemet helt, men jag tänker att de som buskör så här kommer snart att välja en annan väg. Borde vara för jobbigt att öppna bommen. Sedan förstår jag att vi kommer att få springa och stänga efter en hel del i början, men hellre det.
Kanske kan ni även sätta upp en skylt med privat väg. Detta förutsätter att vägföreningen säger sitt OK.
lycka till

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-07 kl 00:24 »
Be om arrende för marken dom utökat sina tomter med. Så ska du se att tomterna krymper igen :-)

Jag har skrivit någon annan stans här om jägare som går utanför fönstren och pissar på husväggar. Och varje gång jag tar upp det med någon, bara för att prata ut med en vän liksom. Så får jag samma svar. Att: "så har det alltid varit och det får du leva med om du ska bo på landet!". Så det är skitsvårt! Du har min fullaste förståelse!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-07 kl 07:59 »
Även jag försatår och tycker synd om dig..
Har haft likadan situation med vägen som du. Vi löste det genom att sälja gården och flytta vårt pick o pack o djur till ett säkrare ställe.
Att få hastighets begränsning gick inte..det var 70 genom vår gård.....
En av grannarna till och med sågade ner våra trän på vår mark för att han skulle kunna passera fortare med sin lastbil. Jo, det är sant!! Gick fram och frågade vad han sysslade med o han förklarade helt lugnt som det vore världens normalaste att han var tvungen att köra så sakta annars för att lastbilen blev repad av grenarna.....  :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #7 skrivet: 29 jan-07 kl 09:20 »
Om det är en väg där Vägverket ännu inte är inblandad, finns det kanske möjlighet att flytta på den själv. Vägar ligger bäst vid tomtgränser.

Hoppsi, hoppsi!
Lagd väg ligger! Det är INTE tillåtet att ändra en vägdragning på eget bevåg! Hos oss går det en liten, liten väg tvärs över fastigheten och den är inte förhandlingsbar. Tvärtom gör vi oss skyldiga till brott om vi börjar odla eller bygger garage på den eller missköter den på annat sätt. För vår del innebär detta att vi får röja en del på tomten, bättra på med väggrus etc.

"Vår" väg finns inritad på kartor sedan hedenhös och även om ingen nu levande människa här i byn har vetskap om eller nytta av vägen, ska den ligga där den ligger. Faktum är att jag tycker det är korrekt. Jag vet två ställen där gamla vägar har blivit upplöjda av lata bönder som uppenbarligen inte orkar lyfta redskapen, och miljön är inte längre "rätt". En väg säger väldigt mycket. Låt dem vara!

---

Vad gäller grannar som inte förstår vad de håller på med, kan jag bara hålla med övriga inlägg. det är ju fruktansvärt att ni riskerar liv och lem på gården för att andra roar sig med rallykörning!!! Rak kommunikation är nog det enda som gäller! Var noga med att ha på fötterna vid varje kontakt, så att inte felaktig information sprids. Lycka till!

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

asta

  • Inlägg: 332
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #8 skrivet: 29 jan-07 kl 10:01 »
Ska kanske förtydliga att problemen med utökade trädgårdar har gällt tidigare grannar och utvidgningen gjordes innan vi flyttade in. Däremot ljög de om var markgränsen egentligen gick (markstolpen var borttagna och vi hade inte 100% koll när vi slyttade in) tills de sålde sina hus. De skulle aldrig fått sålt sina hus utan vår "stulna" mark då deras tomtmark går precis i kanten av husen. Tror dessutom att de byggt för nära markgränsen, emn det gjordes 1971 så det känns lite sent att klaga på nu. Vi löste det hela med de nya grannarna med ett längre nyttjanderättskontrakt med särskilda regler för att de inte fick sätta upp staket eller byggnader som kunde göra att de senare kunde hävda besittningsrätt på vår mark.
Nu har vi fått nya grannar igen. De som köpt husen har snabbt sålt igen. Bodde där bara drygt ett år. Kontrakten skrevs på fastigheten och för fem år, men vi vill förebygga och inte hamna i samma situation igen. De nya grannarna vet var deras tomtgräns går och de vet att vi äger marken utanför deras tomter, men det visste ju de tidigare också så det är ju ingen garanti. Jag tycker att det känns jobbigt att behöva påpeka vad som för mig är naturligt - Mitt är mitt, ditt är ditt. Har också fått klagomål på min djurhållning. Inte att jag på något sätt behandlar mina djur felaktigt, men grannarna i husen (det är 2 fastigheter det rör sig om) vill inte ha djur nära sina hus. Eftersom de inte har så stor buffert i form av egen tomt så kan jag ju sätta mitt staket i stort sett under deras balkong och där släppa grisar. Även om jag ju inte måste hävda min äganderätt av marken genom att stängsla ända fram till deras ytterdörr så är det ju mitt jobb att hålla efter min mark. Ska jag låta den växa igen för att grannarna tycker att djur luktar illa?

Ang. trafiken så är vägen del i en vägförening och det går att köra ut på en större väg där vår grusväg tar slut. Man kan alltså ta en genväg. Förr körde folk en annan grusväg, som är obebodd, men kommunen har valt att inte underhålla den längre så då körs det här istället. Trafiken har på de år vi bott har mer än 10-dubblats. Förr passerade de få grannar vi har och de körde kanske i 30. Alltså kunde vi lugnt jobba ute på vår gård med lösa djur. Vi hade gott om tid att kalla in dem innan en bil passerat. Nu har många bråttom till jobbet och vissa hävdar sin rätt att köra i 70.  :o Det finns inte en enda meter av den 4 km  långa vägen som är lämplig att köra i 70 på. Framförallt inte genom gårdar där man inte har mer än 10 meters fri sikt framför sig.
Två av grannarna har vi som sagt problem med (de som har hus vid min markgräns) för att de kör alldeles för fort. Andra fortkörare är brevbäraren, tidningsbudet, pendlare som genar över vår grusväg, småkillar i volvobilar med tonade rutor, skogsarbetare....... Listan kan göras lång!
För att få ner hastigheten till 30, eller iallafall få en sådan skylt, krävs ett beslut i vägföreningen. Av de 50 medlemmarna är det endast 10 som bor här eller äger en sommarstuga här. Resten är skogsägare och de är inte intresserade av några förändringar alls. de vill absolut inte sänka hastigheten och när vi påpekar den stora faran trafiken gör för våra liv så säger de att det inte är deras problem. Vi visste att vägen låg här när vi valde att flytta hit. Fast då körde det någon förbi max 10 gånger om dagen. I sakta mak. Nu är den siffran som sagt flerdubblad. Säkert finns det 10 pendlare som varje dag svischar förbi. Bråttom till jobbet eller bråttom hem.

Jag behöver komma på saker som jag kan göra själv. Sådant jag har rätt till utan att blanda i vägföreningen. De säger nej vad än vi föreslår och med 10 mot 40 så är det deras nej som gäller. Vv har faktiskt varit här och kollat och deras kontrollant rekommenderade att vi sänkte hastigheten och dessutom flyttade den bit av vägen som går genom vår och grannens gård då den sträckan är för farlig både för boende och för trafikanterna. Gissa vad vägföreningen svarade på det  :(

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #9 skrivet: 29 jan-07 kl 14:36 »
Tänkte tillbaka påvår tid på förra gården... en fartdåre skrände jag livet ur med en gammal barnvagn som råkade rulla ut påvägen framför hans bil... Där blev det lugnt för all framtid.
En annan gång råkade gubben tappa en storbal med halm..ajaj..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #10 skrivet: 29 jan-07 kl 21:54 »
Tänkte tillbaka påvår tid på förra gården... en fartdåre skrände jag livet ur med en gammal barnvagn som råkade rulla ut påvägen framför hans bil... Där blev det lugnt för all framtid.
En annan gång råkade gubben tappa en storbal med halm..ajaj..

 ;D ;D ;D :-[ 8)

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #11 skrivet: 29 jan-07 kl 22:00 »
Asta: Du måste inte få med dig alla medlemmarna i vägföreningen på dina förslag. Om det är en förening så har de årsmöte, och du kan skicka in en skrivelse som du begär ska behandlas på årsmötet. Åk själv till årsmötet (för du har ju rösträtt), prata mycket med ordförande och andra som sitter i styrelsen så att du har möjlighet att få gehör för dina ideér.
Visa på något som kan vara av fördel för föreningen (tex att ni står för några kostnader)som de kan uppfatta som besparingar för dem....
På årsmöten brukar inte så många gå, så det är ivarjefall färre som ska övertygas om dina/era geniala ideér. Bjud gärna med någon från vägverket eller var du nu kan få stöd, meddela mötet om att du har bjudit in personen och låt dem få känna det som en bra möjlighet för dem att få ställa frågor och få info kring deras väg  ;D


asta

  • Inlägg: 332
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #12 skrivet: 29 jan-07 kl 22:58 »
Asta: Du måste inte få med dig alla medlemmarna i vägföreningen på dina förslag. Om det är en förening så har de årsmöte, och du kan skicka in en skrivelse som du begär ska behandlas på årsmötet. Åk själv till årsmötet (för du har ju rösträtt), prata mycket med ordförande och andra som sitter i styrelsen så att du har möjlighet att få gehör för dina ideér.
Visa på något som kan vara av fördel för föreningen (tex att ni står för några kostnader)som de kan uppfatta som besparingar för dem....
På årsmöten brukar inte så många gå, så det är ivarjefall färre som ska övertygas om dina/era geniala ideér. Bjud gärna med någon från vägverket eller var du nu kan få stöd, meddela mötet om att du har bjudit in personen och låt dem få känna det som en bra möjlighet för dem att få ställa frågor och få info kring deras väg  ;D



Vi har själva kämpat som ordförande resp. kassör under fyra års tid utan att få igenom en enda förbättring, förutom den som vv hotade att dra in bidragen för om vi inte ordnade bums. Vi har t.o.m. fått kritik för att vi lagt för mycket pengar på snöröjning och vägsladdning och kantklippning. Ändå finns det gott om pengar i kassan. Nye ordföranden sparar bra och hittills har det varit två dagar som vi inte kunnat ta oss till jobbet pga utebliven snöröjning. Vägen har heller inte sladdats sedan i våras och den är inte snygg.
Har redan frågat vv om det finns någon som kan vara med och berätta om säkerhetsfrågor etc. på ett årsmöte, men de vill inte lägga sig i vägföreningens frågor utan lägger enbart fram sådana saker som är absolut akuta. Han får inte gå in och förorda åtgärder som inte finns med i hans papper. Och där finns bara saker som kantklippning, vägräcken etc. De är t.o.m. så snåla i vägföreningen i år att de inte fyllt på sandlådorna. Vi har grus i bilen och ganska kort sträck att köra ut till kommunal väg, men för de andra är det nog svårre.

Jo, vi känner många av gubbarna i vägföreningen. De har ju varit i vårt hus på årsmöten och vi har även träffats hos tidigare ordförande. Vi har hela tiden tyckt att vägen har varit en viktig fråga. Men gubbarna är lika mjuka och formbara som betongblock. "Har det aldrig varit ett räcke i den branta backen vid stupet så inte ska vi ha nåt nu. Har vi aldrig haft någon hastighetsskylt så inte ska här sättas upp nån heller." Det är så att man kräks på dem!!!  >:(
Och utan ett ja på årsmötet så blir det inget med något alls. Och de säger nej på pint kiv. Den vanligaste kommentaren är "Det gynnar inte mig". Skitgubbar!!!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #13 skrivet: 30 jan-07 kl 06:56 »
Det ändras dagligen på vägsträckningar av enskilda vägar och gamla onödiga vägar tas bort ibland,  både i praktiken och på kartor, med Lantmäteriets hjälp till och med. Vägdragning är inte statiskt och oföränderligt, utan en ständig förändring pågår.

Ut och plöj Manna.

Ja visst, är det bara "grönt ljus" från myndigheterna, så är det fritt fram att göra en ny väg. Så gjorde mina förra grannar, eftersom de ogillade att ha trafik rakt över gården. Nu går vägen bakom deras stora längor och även om ev. trafik fortfarande hörs, så slipper folk och fä att få hjärtsnörp av iltransporter (fet chans förresten, för vägen blev krokig...).

Jag skulle aldrig få för mig att plöja upp en väg. Jag gillar vägar. Jag gillar att "läsa historia" ute i bygden. Nu vill alla bo långt från vägarna - och det är ju inte jobbigt när i stort sett alla landsortsbor har både bil och hjälp till snöröjning - men tidigare var det bättre att bo utmed en väg. Jag gillar det. Jag gillar små hus utmed vägarna, i korsningar och i klunga på en väl uttänkt plats.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #14 skrivet: 30 jan-07 kl 12:59 »
Jag blir hemskt ledsen och besviken över alla de problem du beskriver  >:(

Att rulla en forboll över vägen när en bil kommer är mycket effektivt.
Har gjort detta någon gång. En barnvagn kan tyvärr ställa till skador.
En vägskylt på 30Km på en privat väg kan inte lagföras. Det blir bara ett påbud.
Ett argument som kanske fungerar i vägsamfälligheten är om du lägger in något om styrelsen personliga ansvar inför olyckor om de ej åtgärdat brister som VV påtalat.
Får ni bidrag av VV. Ja då kan du använda detta som påtryckningsmedel.

Det där med att rycka upp gränsmarkeringar är olagligt och kan lagföras.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #15 skrivet: 30 jan-07 kl 20:34 »
Hej asta!

Läste om era problem och har klurat lite. Ja, folk kör som biltjuvar på landet (även jag, sägs det... :-[ ) ...ett sätt att få dom att sakta ner är att fixa en slang, grovlek som en brandslang ungefär, och fylla med sand och lägga över vägen. Den kör dom nog bara över en gång i 70 km/h ;D ! Naturligtvis får ni ju fria er genom att sätta upp hemgjorda skyltar "Slang över vägen". Om nån skulle ställa till liv är det bara att rycka på axlarna och säga att "Vi har djur på andra sidan vägen, så vi måste dra en vattenslang till dom, förstår ni väl."
Finns det andra i vägföreningen som har samma åsikter som ni kan liera er med? Alla är väl inte snåljåpar med "det var bättre förr"-komplex, hoppas jag? Finns det fler barnfamiljer, till exempel...prata med dom före nästa vägföreningsmöte och kom överens om att försöka rösta ner dom som inget vill göra åt vägen.

Vad gäller människorna i det lilla villaområdet (är det väl?) som använder er mark utan lov, ligger det inte på er att bibehålla nån sorts grannsämja, den har ju villafolket (med sina V70:ar och 3 cm gräsmattor, förstås... :P ) redan förstört genom att ockupera er egendom. Prata med dom allihopa, se till att få dom att betala arrende för den yta dom använder, alternativt sälj en liten markplätt till varje familj. Vägrar dom, frakta bort deras komposter m.m. och hägna upp rågången vid villaområdet, det är eran rätt att göra det. Det låter hårt (och lätt att säga för mej hemma vid datorn....hrrrm), men ni måste sätta Myresjöhusmiffona på plats, annars kommer dom fortsätta. Det är kul med grannar när det funkar, men när det inte funkar...uajaj :( .
(Fast om villaSvenssonarna oxå tillhör vägföreningen blir det ju svårt att få med dom på er sida...tänkte inte på det....)

Nä, nu blev det väldigt spånigt här...ja, ja, jag försökte komma med tips iallafall... :)

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #16 skrivet: 30 jan-07 kl 23:16 »

Nä, nu blev det väldigt spånigt här...ja, ja, jag försökte komma med tips iallafall... :)

;D

Slangtipset lät både listigt och effektivt, i varje fall i mina öron!  ;)
Absolut värt ett försök... * flinar elakt *  ;D
Why be normal when you can be yourself?

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #17 skrivet: 31 jan-07 kl 11:33 »
Hej asta!

 fixa en slang, grovlek som en brandslang ungefär, och fylla med sand och lägga över vägen. Den kör dom nog bara över en gång i 70 km/h ;D !
Nä, nu blev det väldigt spånigt här...ja, ja, jag försökte komma med tips iallafall... :)



 ;D ;D
Jag tycker inte alls att det blev spånigt, snarare kreativt eller som spraka säger både listigt och effektivt 8) 8)



asta

  • Inlägg: 332
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #18 skrivet: 31 jan-07 kl 13:11 »
Hej asta!

Läste om era problem och har klurat lite. Ja, folk kör som biltjuvar på landet (även jag, sägs det... :-[ ) ...ett sätt att få dom att sakta ner är att fixa en slang, grovlek som en brandslang ungefär, och fylla med sand och lägga över vägen. Den kör dom nog bara över en gång i 70 km/h ;D ! Naturligtvis får ni ju fria er genom att sätta upp hemgjorda skyltar "Slang över vägen". Om nån skulle ställa till liv är det bara att rycka på axlarna och säga att "Vi har djur på andra sidan vägen, så vi måste dra en vattenslang till dom, förstår ni väl."

Jättebra förslag!!! Tack! Vi har faktiskt djur på andra sidan om vägen och på somrarna ligger det ibland en vattenslang över vägen då vi vattnar djuren. Har en extra, halvtaskig slang som jag kan fylla med sand!

Annars har vi funderat på att bygga in vägen. Göra den visuellt smalare genom växter och staket. Hur nära som helst får vi inte lov att sätta upp staket, men om vi sätter upp ex. fårnät med nån billig slingerväxt i så gör det vägen lite som en tunnel att köra genom ifall det är något på bägge sidor om vägen. Det känns trångt trots att det är samma fredd som förut. Dessvärre försämrar det väl sikten också, ytterligare.
Har också funderat över grindstolpar på var sida om gården. Som tydligt markerar att här är det nån som bor.


Grannarna vid vår marks slut är bara två. Här finns inga villaområden. När de villorna byggdes fanns det ingen markägare som ville sälja till paren som ville bygga. Till slut sålde den som ägde vår gård. En liten stenig höjd som inte dög att odla. Men han styckade bara av precis så mycket att det räckte till ett hus. 1000 kvm var fick de och det går en traktorväg mitt emellan husen som också den tillhör oss.
Vi har ägnat de senaste dagarna åt att rita på vår markkarta. De som arrenderar en bit gräsmatta nu har ett kontrakt som går ut nästa år. Arrendet ska betalas i förskott för 5 år och det är en symbolisk summa. 130 kvm står det på kontraktet, men det är nog lite mer än så som de har. I vilket fall tänkte vi åka upp med traktorn till våren och harva upp vår gamla, igenvuxna traktorväg. Där ska gränsen gå för nästa arrendekontrakt. En extra tydlig gräns. Mer arrendemark enligt kontraktet och ev. en liten höjning av priset pga det, men då är gränserna så tydliga att ingen kan låtsas att de inte visste var gränsen gick. Går det en traktorväg i kanten av marken de arrenderar så kan gräsmattan inte växa längre än dit.
I övrigt tar vi och planterar igen runt om dem. Då slipper vi framtida bråk om huruvida grisar och får luktar bajs eller mysigt och vi slipper fundera över om det springer folk i våra hagar osv. Vi har ju ändå hagmarker så att vi har svårt att få djuren att räcka till.
Det som är hagar och gränsar till grannarna ska noga hägnas in och sedan tidigare gör jag bara EN grind till varje hage och den grinden ska vetta mot gården så att vi lätt ska kunna ha koll på att den är stängd. När vi flyttade in och det fanns flera grindar i hagarna kunde de titt som tätt stå öppna för att någon av dåvarande grannarnas barn genade över hagen på väg från skolan och inte tänkte på att stänga efter sig.


Ang. vägföreningen så är vi ett par barnfamiljer till. I stort sett alla som bor här har djur, men som jag skrev tidigare så är vi ca 10 fast boende av 50 medlemmar. 10 mot 40! Och vi ber inte om några krångliga saker. Vi ber om en hastighetssänkning på hela vägsträckan, om att ha möjlighet att dra om vägen så att den inte längre går igenom någons gård (detta är något föreningen måste ansöka om, men gårdsägaren betalar själv det som vv bidrag inte täcker) och vi vill ha vägräcken på två ställen där det är livsfarligt att köra när det är halt då det är brant, kurvigt och rejält stup på ena sidan. På mina 7 år har 3 bilar kört ner på branten närmast mig. Iof småkillar som kört rally, men fallet är på minst 2 meter så de borde ha gjort illa sig!
De flesta av våra krav är iallafall gratis för vägföreningen. Jag kan inte tänka mig att skogsägarna får påslag på transportkostanderna för timmerbilen bara för att hastigheten är begränsad till 30. Däremot vet jag att vi får påslag för att vägen är i dåligt skick och för att timmerbilen inte kan ha ett extra släp med pga att det är för trångt att ta sig igenom gårdarna.
Men gubbarna är envisa. Oavsett om det är gratis eller ej så vill de inte förändra något alls. Och de bemödar sig alltid att komma till årsmötena för att säkert se till att allt är som det alltid varit.

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Sätt att freda sin gård?
« Svar #19 skrivet: 04 feb-07 kl 12:58 »
Hej.OjOjoj. Stå på dig! Tyvärr så kommer "grannsämjan" att påverkas. Frågan är väl bara om det finns någon ömsesidig sämja idag?Dessa Marktjuvar och tjuvjägare är urtypen av pack som inte vill förstå att NI äger marken och har jakträtt mm mm.: Förslag ett. Ha vittne och eller fotografera jägare på er mark. Är det ett jaktlag , kontakta Jaktledaren/Jaktlagets styrelse med brev, som skall lösas ut från posten.Tala om att du nästa gång kommer att polisanmäla överträdelse. Jag lovar att dom kommer att sluta jaga på din mark. Olaga jakt vilket detta är, leder OFTAST till indragning av vapenlicencen. Det vill dom inte. Förslag två:Till dom som stjäl mark till sina tomter av dig, skulle jag skicka ett kravbrev för olovlig användning av mark ta ordentligt med betalt.Ge dom en vecka på sig att svara och betala och lämna sedan över ärendet till kronofogden. Ge dom en chans att ta bort det som dom satts upp på din mark.  Min granna gjorde detta med folk som parkerat en bil på hans mark.Lite senare hade dom även byggt ett skydd över bilen, hon skrev och ville ha 1200 :- om året, även retroaktivt. En vecka senare var både bil och skydd borta. Du kommer att få permanenta fienden men också massa nya vänner som idag står emellan och vågar inte säga vare sig bu eller bä. Vad du än gör så ge dig inte då lär du få ett "Helvete" . Slutligen vill jag säga att det oftast är ett fåtal som beter sig som du beskriver men dom får man ta fajten med. Lycka till
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 6 användare
Anna 123, Sundance, alfhild, Pasi, ktulo, Sussare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser