Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opastöriserad mjölk  (läst 21747 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: Opastöriserad mjölk
« Svar #20 skrivet: 15 okt-09 kl 10:39 »
vad är lagom att betala för mjölk direkt från ko? jag frågade en lokal bonne häromdan och han sa 5 spänn litern,medtag eget kärl , tyckte det var dyrt en annan som jag hörde på omvägar tog 3 kr,det klar det blir ju lita grädde med i priset också när det fått skikta sig,hur mycket grädde kan man skumma av per liter ungefär?

MonicaA

« Svar #21 skrivet: 15 okt-09 kl 10:44 »
vad är lagom att betala för mjölk direkt från ko? jag frågade en lokal bonne häromdan och han sa 5 spänn litern,medtag eget kärl , tyckte det var dyrt en annan som jag hörde på omvägar tog 3 kr,det klar det blir ju lita grädde med i priset också när det fått skikta sig,hur mycket grädde kan man skumma av per liter ungefär?

Varför ska du skumma av. Vi häller i lite extra grädde i vår mjölk. Vi betalar tyvärr också rätt högt, men det är det värt. Varför ska det inte kosta så mycket egentligen. Vi ska vara glada att vi har våra mjölkbönder och de måste ju kunna försörja sig för att fortsätta. Nu är ju min mjölk ekologisk. Jag vet inte om det spelar roll, men vi betalar lite över 5 kr.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 okt-09 kl 10:51 »
Varför ska du skumma av. Vi häller i lite extra grädde i vår mjölk. Vi betalar tyvärr också rätt högt, men det är det värt. Varför ska det inte kosta så mycket egentligen. Vi ska vara glada att vi har våra mjölkbönder och de måste ju kunna försörja sig för att fortsätta. Nu är ju min mjölk ekologisk. Jag vet inte om det spelar roll, men vi betalar lite över 5 kr.

varför jag ska skumma? bra fråga :D  jag har väll lyssnat lite väl mycket på gammgubben svärfar,som sa att man alltid gör så.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Re:Opastöriserad mjölk
« Svar #23 skrivet: 15 okt-09 kl 11:17 »
Jag har hämtat min kunskap från en organisation som kallar sig WAPF(Weston A. Price Foundation) och deras råd har vi följt i väldigt många år nu.
Jag har druckit ekologisk opastöriserad mjölk under två av mina graviditeter och eftersom jag inte kan producera så mycket bröstmjölk så har vi även kompletterat med en mjölkersättning som vi har gjort själva enligt ett recept som finns i Sally Fallons kokbok och som är med i WAPF.  I den mjölkersättningen har vi opastöriserad mjölk och så har vi kört i 2 1/2 år nu. Det har aldrig hänt någonting mer än kanske att de är mindre mottagliga eller återhämtar sig otroligt bra från förkylningar och andra virus och bakterieangrepp p.g.a all den "goda" bakteriefloran m.m som finns i den opastöriserade mjölken.

Jag låter aldrig mina barn dricka pastöriserat eftersom det förstör mer för kroppen än den gör nytta. Man kan lika bra dricka vatten i stället. Är man orolig för att inte få i sig tillräckligt med calcium så finns den största källan till den i benbuljong som man kokar själv eftersom att det inte går att få tag i den i äkta form i en enda butik vad jag vet. Jag har sagt till på dagis att de inte får dricka mjölk och det har gått bra.

Enligt WAPF ska man inte börja med sädesslag förrän efter 1 års ålder och jag kommer inte ihåg just nu varför. Jag kan kolla upp det om du är intresserad. Jag tror även att jag läste att man skulle börja ge barn fast föda först när de var ett år. Vissa saker kunde man börja med tidigare men som sagt just nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det var. Vi började ge våra barn mat när de visade vid matbordet att de ville äta. Min ena son började äta kött när han var 7 månader och min andra först vid 10 månaders ålder. Innan dess var de inte intresserade och varför denna brådska att introducera fast föda när de inte har tänder ännu. De klarar ju sig aldeles utmärkt på sin bröstmjölk eller mjölkersättning.
Läs om soja på http://www.westonaprice.org/soy/infant.html

Filmlänken jag postade ovan handlar om Weston A Price´s syn på opastöriserad mjölk... i de andra delarna som finns länkade till på youtube-sidan går Sally Fallon igenom soja och säd. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 18 apr-12 kl 10:22 »
Nu sätter www.fjallbete.se upp automater i Åre med obehandlad dagsgammal mjölk till salu för allmänheten!!!

http://op.se/lanet/are/1.4623449-olaglig-mjolk-lanseras-i-are?articleRenderMode=article_full_discussion

De beräknar lyckas hålla uppe försäljningen en dag innan miljökontoret slår till!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

• Östergötland

kurt

« Svar #26 skrivet: 19 apr-12 kl 12:43 »
Det är ju ett självmål när man passar på att bryta mot så många förordningar på en gång!

"Det är olagligt att transportera mejeriprodukter utan tillstånd, det krävs att hanteringen registreras vilket inte har gjorts. Dessutom är själva automaten, där mjölken tappas upp på glasflaskor för 20 kronor litern, inte kontrollerad och godkänd."

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 19 apr-12 kl 12:53 »
Tre kronor för mjölken är inte dyrt, den kostar ju ungefär tre ggr så mycket i butik. Mejeriet betalar visserligen sämre, men de köper mer än en spann. Jag köper ibland direkt, ca 20 liter när jag ska göra ost, och betalar glatt en hundring.
Pga av att affären är olaglig, kan jag ju inte räkna med att staten får sin del av pengarna. Vem kan förväntas bokföra denna försäljning?

Transporterar jag inte mitt smör från butiken lagligt? Jag har aldrig sökt tillstånd. Ytterligare en fånig bestämmelse.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 19 apr-12 kl 16:40 »
Hepp. Nu har det kommit upp en radiointervju med Jörgen från Fjällbete likväl en tjänsteman från livsmedelsverket angående aktionen på lördag.

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3888202&t=1060

kurt

« Svar #29 skrivet: 22 apr-12 kl 08:35 »
Tre kronor för mjölken är inte dyrt, den kostar ju ungefär tre ggr så mycket i butik. Mejeriet betalar visserligen sämre, men de köper mer än en spann. Jag köper ibland direkt, ca 20 liter när jag ska göra ost, och betalar glatt en hundring.
Pga av att affären är olaglig, kan jag ju inte räkna med att staten får sin del av pengarna. Vem kan förväntas bokföra denna försäljning?

Transporterar jag inte mitt smör från butiken lagligt? Jag har aldrig sökt tillstånd. Ytterligare en fånig bestämmelse.

Om du skall sälja mejerivaror, så skall de transporteras kylda, är det på något sätt svårt att förstå?

Lehean

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 22 apr-12 kl 09:20 »
Ska jag vara ärlig tycker inte jag att det är speciellt dyrt med 5 kronor litern. Har det inget mervärde att få hämta där du gör?

Vi skummar alltid, smaken blir godare, men räkna inte med mer än någon 1/2 dl grädde per liter.

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 22 apr-12 kl 18:50 »
Om du skall sälja mejerivaror, så skall de transporteras kylda, är det på något sätt svårt att förstå?

Jag säljer inga mejerivaror, men som de flesta köper jag. Jag ombesörjer ju transporten själv från såväl ICA som en mjölkbonde.
Vem säjer att jag måste ha kyltransport? Nog bara du.

johe71

« Svar #32 skrivet: 22 apr-12 kl 19:02 »

om du som privatperson köper smöret för privat bruk så skiter samhället i vad du gör med det, du får - helt lagligt - lägga det i en varm bil hela eftermiddagen om du vill... gör du det för privat bruk så är det bara du som drabbas om du gör något dumt

köper du däremot smöret för att tillverka våfflor som du tänker sälja så ska smöret transporteras i en obruten kylkedja och det ska finnas dokumentation som beskriver denna kylkedja.... detta för att andra inte ska drabbas av att du gör något dumt...

köper du mjölk hos en bonde är det ingen som bryr sig om hur den transporteras därifrån... du får fylla din stövel med mjölk och bära hem den om du vill... transporterar bonden mjölk till annan plats för försäljningen så är det inte speciellt konstigt om det finns krav på den transporten (det finns ju krav på hur mjölken ska förvaras hos bonden innan den säljs direkt från tanken eller den godkända transporten hämtar den)

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 22 apr-12 kl 19:13 »
Jo så är det och det vet de flesta, utom den som påstår att ALLA livsmedelstransporter ska ha tillstånd.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 22 apr-12 kl 19:47 »
Fjällmjölken sålde iaf slut på en timme. Hundra liter var det i automaten. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 22 apr-12 kl 19:59 »
Fjällmjölken sålde iaf slut på en timme. Hundra liter var det i automaten. :)

Har inte mycke att bidra med men hälsa & gratta om du ser dom! Sverige behöver lite civil olydnad, hemkört och opastöriserad mjölk.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 22 apr-12 kl 20:01 »
Tydligen är det bra för barnen också för det verkar som att deras allergier och astmaproblem förebyggs av obehandlad mjölk! :)

http://grist.files.wordpress.com/2011/06/raw_milk_allergy.pdf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 22 apr-12 kl 20:18 »
Tydligen är det bra för barnen också för det verkar som att deras allergier och astmaproblem förebyggs av obehandlad mjölk! :)

Du låter förvånad? De gamla bondmororna visste när jag växte upp vad vi tålde och inte.
Och provincialläkaren kunde sina patienter.

Att dessa gamla kunskaper dyker upp som nya rön på olika lärosäten borde va en skam för de som borstat upp företeelserna till nyhetsstatus. SKAM!                                                   
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 09:35 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #38 skrivet: 23 apr-12 kl 05:50 »

Eller som författarna själva skriver:

"Most importantly we need to understand which components and mechanisms are underlying the observed protective effect and risks to ultimately be able to utilize safe and protective milk as a means of primary prevention. Until then, the consumption of raw milk can in no ways be recommended as a preventive measure for allergic diseases."

DOI: 10.1111/j.1365-2222.2010.03665.x

Georgisten

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 23 apr-12 kl 08:34 »
Yes, men det går hand i hand med erfarenheter från folk i övrigt. Att sådana som är laktosintoleranta klarar mjölk direkt från tanken exempelvis men inte från tetrapack från Ica. Likväl kokt mjölk direkt från bondens tank. Det kan alltså handla om homogeniseringen eller någon annan behandling också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser