Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hässja hö?  (läst 3615 gånger)

eriksvenzzon

• Lappland
hässja hö?
« skrivet: 19 mar-13 kl 20:21 »
Hur många hässjor (5roer 4,5meter) behöver man till ett hektar?

olivia.k

• Jämtland
SV: hässja hö?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-13 kl 23:31 »
Hur många hässjor (5roer 4,5meter) behöver man till ett hektar?

Det beror på hur mycket hö det är på åkern. Det kan ju skilja mycket och lastar man på för mycket så välter de ju bara efter nån dag.
Jag hässjade lite i somras och nog gick det minst 14 hässjor per hektar, men så byggde jag också "skepp" vilket inte rekommenderas. Bättre att ha lite mellanrum ibland.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-13 kl 19:23 »
okej tack. har prick 14 hässjor. då få vi se om de räcker.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 mar-13 kl 19:45 »
Du kan göra volmar med En stake i baken och tre ben så trär du på höt sen blir som små stackar . Eller så gör du dig några extra hässjor  nu så är dom torra och fina till du ska ha dom  beroende på material  asp duger till reserv torkar fort  och det håller hyfsat .Annars är det ju gran vad ja mins .

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-13 kl 08:00 »
de beror på två saker.
1.) hur mycket hö du får. om det är nyinsådd vall kan det bli 3,5 ton. om den är gammal mellan 1,5 och 2 ton
2.) hur tjockt du lägger höet. är det ordentligt förtorkad på backen så kan man lägger tjockt och då blir det kanske 50kg per m. annars kanske bara 30 kg per m

så det blir mellan 135 och 225 kg per längd. alltså borde du klara dig på dina 14 hässjor.

jag har hässjad i många år. några tips: man kan luta hässjorna. om huvudvindriktningen är från väster så luta man de lite åt öster. hässjorna ska löpa i nord syd så att vinden blåser genom dem. Men om du lutar dem behöver du  två stötar för varje hässjegubbe och så fixerar man stötorna med en spik. jag hade en uppsättningen gubbar som var avsågade nertill, så man behövde inte spetta ner dem, men  då ställde jag dem med två fastspikade stötor som treben på backen. MYCKET arbetsbesparande, det var en mycket gammal man här i trakten  som lärde mig detta på 90-talet.

om du likväl vill göra 'raka' hässjor med nerspettade gubbar, tänk på att gubbarna ska peka än åt det ena, än åt det andra hållet, hässjeroerna är då 'på spänn' och stöttorna ska då också vara 'på spänn'.  förstå du hur jag menar?

i alla fall, alla dessa tips gör att det faktiskt utan vidara går att lasta på så man har 50kg torrt hö per m utan att de välter.  Då är de mellan 60  och 80cm tjocka, riktigt tjockt alltså.   

lycka till!
att hässja är kul!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser