Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Januarikycklingar  (läst 3698 gånger)

anette i bugared

• -
Januarikycklingar
« skrivet: 28 jan-07 kl 14:23 »
Idag har årets första kycklingar kläckts. Naturruvade i ett ouppvärmt och "lagom" dragigt hönshus.

Jag har haft höns i 30 år men aldrig varit med om att nån av mina hönor ruvat fram på en så tokig tid.

Ur led är vädret...........eller??????
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Florina

• Gäst
Re:Januarikycklingar
« Svar #1 skrivet: 28 jan-07 kl 14:50 »
 :) samma här! men de e väldigt pigga o söta de små... men konstigt e de me hela den här vintern

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #2 skrivet: 29 jan-07 kl 05:06 »
Inga kycklingar i år ännu, men mina flickor värper mer än någonsinn... :)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #3 skrivet: 29 jan-07 kl 07:24 »
här damp det ned 3 små dvärgkochinkycklingar igår.
söta små dunbollar. jag har helt missat att en av hönorna har ruvat.  :)

Hönsmamma

« Svar #4 skrivet: 29 jan-07 kl 12:43 »
Här har vi fått några Dvärg Järkycklingar,  :D
Det är två hönor och en tupp.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

viktorp

« Svar #5 skrivet: 29 jan-07 kl 22:22 »
hej
Har kalkonmammor som ligger o ruvar ska kläcka 12 feb spännande Mvh Viktorp

Aaron

« Svar #6 skrivet: 31 jan-07 kl 10:49 »
Jag gav ett par riktiga surhönor ägg nån vecka efter nyår, och igår hade tre kycklingar kläckts och en fjärde var på väg ur skalet.
Jag ställde ner värpredet (kollektiv) på golvet och ordnade med gömstället för dom små kycklingarna. Samtliga flockmedlemmar var framme och kikade försiktigt.
« Senast ändrad: 31 jan-07 kl 10:49 av Aaron »
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Archibald

« Svar #7 skrivet: 04 feb-07 kl 18:31 »
jag fick en igår och nu har hon lagt sig igen , och en annan höna ligger på ett par ägg hon med....
min dunboll:
http://nikonforum.se/forum/viewthread.php?forum_id=43&thread_id=2001&pid=14585#post_14585

Skojarbråten

« Svar #8 skrivet: 04 feb-07 kl 22:31 »
Jag har en myskanka som lagt sig att ruva 16 ägg under min vedsilo, hon har legat där i drygt två veckor nu (hade inte hjärta att stänga in henne, hon var så himla bestämd). Skulle inte förvåna mig om det faktiskt tumlade ut ett gäng barn om ett tag, för den här vintern är ju nästan som midsommar. :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 24 feb-07 kl 20:05 »
Vill bara berätta att de tre små som kläcktes för snart en månad sedan växer o frodas.
Det är två Brahma och en blandras. Troligen en tuppkyckling o två hönskycklingar.
De fick flytta från sin mamma för att bo i en låda i källaren. Lättare att reglera värme o vatten-/mat-tillgång där, och mitt hönshus är som sagt lite för kallt för nykläckta, oavsett hur väl mamman tar hand om sina små.
Dessutom vet jag inte hur noga just denna hönan är, så för att vara på den säkra sidan blev det egen kuppe i pannrummet.

F.ö. tycker jag att hönsen värper ovanligt bra denna vinter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 mar-07 kl 14:22 »
Men stackars små :'( fick dom inte ha kvar sin mamma som ruvat dem hela tiden :'( och stackars höna som inte fick ha kvar sina små :'(

Florina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 mar-07 kl 17:18 »
Ja jag kände som Helenan :-\ kan inte hjälpa det..sorry men du hade inte behövt o oroa dig eftersom mamma höna är varm o go så det räcker.

Sinus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 mar-07 kl 20:21 »
januari förra året så ruvade en envis dvärghöna fram kycklingar och hann med tre kullar fram till augusti sen blev hon och hennes små tagna av räven....
troligtvis samma räv som en äldre dam matar....
(här finns även mink som tog tre unghöns på höstkanten...)
I december hade vi en höna som surade men där plockade jag bort äggen eftersom hon oftast hoppar av innan tiden gått ut. Är lite orolig att det inte blir några kycklingar i år efterom vår bästa ruvhöna är borta...

Sinus

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 mar-07 kl 20:23 »
Min erfarenhet är att hönsen klarar av att värma de små trots kyla och fel årstid.
Ha det bra med era kycklingar ni lyckliga!

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 03 mar-07 kl 21:36 »
Min erfarenhet är att hönsen klarar av att värma de små trots kyla och fel årstid.
Ha det bra med era kycklingar ni lyckliga!

Vi har alla erfarenheter som styr hur vi handlar.

Efter 30 år med höns så vet jag att det är svårare för "hönsmamman" att ge de små tillräckligt med värme, skydd och freda dem vid maten så här års. Det är alltid sorgligt att se de små döda eller sjuka, speciellt när man kunnat förhindra att det skedde. Därför lever och frodas mina små i källaren, utan sin mamma, eftersom hon blev "elak" emot dem efter några dagar, (troligen saknade hon sin vuxenflock).

Hoppas att du, Sinus, snart har en bra ruvhöna igen. Det kan ta ett tag efter besök av räv eller annat rov, innan de vågar ligga tiden ut. Så var det med mina hönor efter först räv sedan grävling. Först efter nåt halvår tog en annan höna över ruvandet efter den ruvhöna som försvann i rävens gap.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser