Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med löpkatta  (läst 5919 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #20 skrivet: 18 mar-13 kl 19:55 »
Om du är kattuppfödare, så kanske du vet vad som kan driva bort en oönskad besökare i TS trädgård?  Är det sant att katter tycker att citron är äckligt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #21 skrivet: 18 mar-13 kl 20:15 »
Jag har en teori  :) jag satte ut en sån där högfrekventljud - musskrämma. Det verkade som det fungerade! Strax efter jag satte ut den kom hon och pep två högt två ggr typ, sen la hon ner, senare hörde jag henne i fjärran, sen har det varit helt lungt. Antingen är det en tillfällighet, eller så fungerar det, jag sov så himla gott inatt iaf!

Jag har verkligen kasst dövöra, men jag skall öva på det om katta kommer tillbaka (och musskrämman inte fungerar). Helena framstår som lika tuff som Skinnarmo i mina ögon  ;D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #22 skrivet: 18 mar-13 kl 21:58 »
Nej jag vet tyvärr inte vad som avskräcker katter. Men bra om musskrämman hjälper. Min hankatt skriker ju ständigt och jämt. Om han sätter igång precis när jag ska sova så säger jag mycket bestämt NEJ precis samtidigt vid varje jam/skrik. Man lär sig ju liksom hans melodi. ::) Kanske får säga nej 7-8 gånger men varje jam/skrik blir tystare och tystare och så slutar han. Tjejerna däremot är omöjliga.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

joel123

  • Gäst
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #23 skrivet: 18 mar-13 kl 22:52 »
Finns det nån lukt eller nåt som dom inte tycker om?

ättika, jag vet en som satt en skål ättika utanför en dörr där katten inte skulle in, å det funka tydligen... själv hade jag varit rädd att katten skulle fått för sig å dricka eller välta ut de, men man kanske kan anordna nått smart å ha det i...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #24 skrivet: 19 mar-13 kl 12:46 »
Nät över?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #25 skrivet: 19 mar-13 kl 14:52 »
Jag tror att katter skyr ättikan så mycket att de knappast får för sig att dricka det. Faktum är att katter har ett ännu känsligare luktasinne än vad hundar har. Ställ bara ättikskålen så det inte späs ut av regn (och snö ::)).
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

joel123

  • Gäst
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #26 skrivet: 19 mar-13 kl 15:52 »
Jag tror att katter skyr ättikan så mycket att de knappast får för sig att dricka det.

man vet aldrig :P finns märkliga katten... inte så kul om katten spiller ut ett heller om det är innomhus....

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #27 skrivet: 19 mar-13 kl 21:30 »
Man kanske kan lägga en tvättsvamp eller något liknande i skålen som suger upp ättikan, då kan den inte spillas ut och katten, eller något annat djur, dricker inte upp den.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #28 skrivet: 20 mar-13 kl 10:36 »
Fiffigt!  :)  Då luktar det mera också.  Till och med jag skulle känna doften ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #29 skrivet: 20 mar-13 kl 10:41 »
Fiffigt!  :)  Då luktar det mera också.  Till och med jag skulle känna doften ...  ::)
Var för skulle det lukta mera  bara för det är upp suget i en svamp ?
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 10:46 av mummrick »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #30 skrivet: 20 mar-13 kl 13:31 »
Större yta att avdunsta ifrån.  Men om jag har fel, så upplys mig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #31 skrivet: 20 mar-13 kl 14:32 »
Svampen kan ju inte va större än fatet och dess mängd av vätska dess utom ska det väll avdunsta så långsamt som möjligt  om man inte vill fylla på stup i kvarten .

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #32 skrivet: 20 mar-13 kl 14:58 »
Svampen kan ju inte va större än fatet och dess mängd av vätska dess utom ska det väll avdunsta så långsamt som möjligt  om man inte vill fylla på stup i kvarten .
Det kallas kapillärverkan! Svampen fungerar liksom veken i en fotogenlampa å så dunstar det lättare.

Fast när folk blir rädda att katten ska dricka ättika å dö, DÅ blir jag ...........dö-rädd.  Hur kan man leva ett liv å va rädd för ALLT? Det är bara männschor som går på sånt å katter vet bättre.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #33 skrivet: 20 mar-13 kl 15:12 »
Katter kan vara mycket klumpiga.  Utvält fat med ättika ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

joel123

  • Gäst
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #34 skrivet: 20 mar-13 kl 15:13 »
Det kallas kapillärverkan! Svampen fungerar liksom veken i en fotogenlampa å så dunstar det lättare.

Fast när folk blir rädda att katten ska dricka ättika å dö, DÅ blir jag ...........dö-rädd.  Hur kan man leva ett liv å va rädd för ALLT? Det är bara männschor som går på sånt å katter vet bättre.

först, ska det dunsta snabbare itne långsmmare för att det ska lukta mer, men visst får man fylla på oftare då, tror visserligen inte de blir märkbar skillnad men...

sen vet jag inget om ifall man/katter kan dö av att dricka ättika, men kul kan det ju knappast vara...?
visst ska man inte vara rädd för ALLT, men är det något man ska vara rädd om så är det väll ens djur?
anledningen att jag skrev man borde komma på nått smart å ha det i för att katten inte ska kunna dricka det är lite också för att "min" katt inte är speciellt smart och inte vet speciellt bra, han börjar bli lite gammal, lite dement kanske... hade lätt kunnat få för sig å dricka ett, vilket kanske inte behöver vara så farligt tror nog inte en lär dricka så mkt att en skulle kunna dö som du skriver, men man vet aldrig, och som sagt så är det inte bara att katten ska dricka det som är faran med att bara ha det i en skål/glas utan även risken för att de spills ut...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #35 skrivet: 20 mar-13 kl 15:20 »
Det är långt mellan lindriga skador och dödsfall.

Men TS problem är utomhus, en främmande katt.  Hur har det gått?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #36 skrivet: 20 mar-13 kl 15:20 »
Katter kan vara mycket klumpiga.  Utvält fat med ättika ...  :P

Ja, det SKULLE väl lukta?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #37 skrivet: 20 mar-13 kl 15:27 »
Jo, men inte nere i golvspringorna ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #38 skrivet: 20 mar-13 kl 15:49 »
Ett bra råd är ju att ta och kastrera de där katterna illa kvickt! Det finns tillräckligt många hemlösa katter i Sverige utan att det ska behöva bli ännu fler. Vill man ha fler katter sen så finns det ju hur många katthem och organisationer som helst som omplacerar hemlösa katter.

Och för de jävla idioter som börjar prata om hagelbössa så fort något sådant här nämns, tänk på att det är någons katt, även om ni inte tycker om katter så tänk på personen som äger den. Visst har de gjort skitfel som inte kastrerat sin katt och/eller håller den inomhus. Men det ska väl inte behöva dödas hela tiden?

(jag avskyr skällande och lösspringande hundar t ex, jag går inte runt och skjuter grannens hundar bara för att jag inte får sova på natten, jag pratar med honom istället, inte för att det hjälper iofs för han har ingen hjärna)

Många verkar se katter som skadedjur, hundar kan dock få göra lite hur som helst utan att bli skjutna. Tyvärr låter folk sina katter springa okastrerade och så blir det mer katter som far illa, sen lite till. Förhoppningsvis finns det någon som älskar den katten, och inte fan kan man bara sätta sig och skjuta den.
Prata med ägaren, be den/dom kastrera katten så är det klart sen, win, win.

Kan rekommendera ättika, citrus fungerar också, men ättika är lite mer harde core.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

vindensbonig

  • Gäst
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #39 skrivet: 20 mar-13 kl 17:35 »
Det kallas kapillärverkan! Svampen fungerar liksom veken i en fotogenlampa å så dunstar det lättare.

Fast när folk blir rädda att katten ska dricka ättika å dö, DÅ blir jag ...........dö-rädd.  Hur kan man leva ett liv å va rädd för ALLT? Det är bara männschor som går på sånt å katter vet bättre.
Jo ja vet det  där av min  lite fåniga fråga :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 4 användare (2 dolda)
Anna 123, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser