Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli av med löpkatta  (läst 7513 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bli av med löpkatta
« Svar #40 skrivet: 20 mar-13 kl 18:24 »
OT men måste säga att problemet med okastrerade katter delvis beror på veterinärernas priser. Jag tror att många fler skulle kastrera om det vore lägre pris på ingreppen.De flesta människor är knappt villiga att betala 100kr för en katt. Hur troligt är det då att dessa personer betalar 500-1000 kr för kastrering?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 mar-13 kl 18:37 »
Kanske så att ägare till o kastrerade katter skulle ta ett större ansvar  istället för att ge sig på köpare som bara är villiga  köper katter för en hundring .   Av liva dom istället  dom om dom nu inget värde är på dom och tag era ansvar skälva . så blir katten något värd fram över med hälsningar från en som alltid köpt katter för 25 öre tassen men tar sitt ansvar  :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 20 mar-13 kl 23:38 »
Tror du kanske missförstod mitt inlägg. Jag kritiserade veterinärerna. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 20 mar-13 kl 23:59 »
 Ok ja förestod det .  håller med om att vett är dyra men att skylla på dom  är fel för ska man ha katt så ska man ta sitt ansvar  som  säljare eller köpare  då ja alla har skuld i katt problemen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #44 skrivet: 21 mar-13 kl 00:27 »
För att folk ska börja ta ansvar för sina katter och värdera dem för de levande varelser de är måste det där 'tjugofem öre tassen' tänket bort! Ingen köper hund för tjugofem öre tassen så varför en katt? Jag har aldrig hört någon köpa ens en höna för tio kronor foten. Dumheter är det!

En katt ska kosta pengar att köpa. Det kostar att ha katt, precis som det kostar pengar att ha hund, en katt mår inte bra på billigt torrfoder och mjölk som en del fortfarande tror att de ska ha. De ska ha bra mat och den kostar. De ska kastreras, vaccineras, id-märkas och försäkras precis som de flesta gör med sina hundar utan att blinka och för att få folk att göra det måste katter få ett högre värde.

Ok, det var jätte-OT förlåt mig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 21 mar-13 kl 00:46 »
För att folk ska börja ta ansvar för sina katter och värdera dem för de levande varelser de är måste det där 'tjugofem öre tassen' tänket bort! Ingen köper hund för tjugofem öre tassen så varför en katt? Jag har aldrig hört någon köpa ens en höna för tio kronor foten. Dumheter är det!

En katt ska kosta pengar att köpa. Det kostar att ha katt, precis som det kostar pengar att ha hund, en katt mår inte bra på billigt torrfoder och mjölk som en del fortfarande tror att de ska ha. De ska ha bra mat och den kostar. De ska kastreras, vaccineras, id-märkas och försäkras precis som de flesta gör med sina hundar utan att blinka och för att få folk att göra det måste katter få ett högre värde.

Ok, det var jätte-OT förlåt mig...

Ta inte i för mycket.. Jag vill gärna ha billighetskatter. Vuxna, färdiga och kastrerade, som fungerar direkt. Men allt är en avvägning. Vill man hålla dem för funktions skull eller enbart för egna nöjesklappagoslustars skull? Okastrerade katter borde inte få släppas lösa enligt lag.

http://www.lantbruk.com/lantbruk/forskare-katter-farliga-artmangfalden

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #46 skrivet: 21 mar-13 kl 06:24 »
Vad får en vuxen färdig kastrera billighetskatt kosta då Lopt?
« Senast ändrad: 21 mar-13 kl 09:16 av Helena R »

vindensbonig

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 21 mar-13 kl 08:34 »

Den där länken är ovidkommande då det även skulle gälla kastrerade katter med efter som en kastrerad katt jagar lika bra  så den debatten kan vi lämna där hän .
« Senast ändrad: 21 mar-13 kl 08:37 av mummrick »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #48 skrivet: 21 mar-13 kl 12:41 »
Hur har det gått, timmertomte?  Har hon möjligen blivit på smällen och därför tystnat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 21 mar-13 kl 19:59 »
Vad får en vuxen färdig kastrera billighetskatt kosta då Lopt?

500-1000 skulle jag nog ge för en bra och färdig bonnakatt. För en unge: Inte många kronor, men visst är även de värda någon hundralapp, men de kommer inte att gå att sälja för det, så länge de finns i överflöd. Folk försöker hellre ge bort dem, än slå ihjäl dem och så länge det är så kommer inte marknadsvärdet att öka.

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 21 mar-13 kl 20:01 »
Den där länken är ovidkommande då det även skulle gälla kastrerade katter med efter som en kastrerad katt jagar lika bra  så den debatten kan vi lämna där hän .

Nja, den enda okastrerade katten hittar lätt en annan och tillverkar gärna massor av oönskade ungar, som också kommer att jaga och tillverka nya ungar.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #51 skrivet: 22 mar-13 kl 11:53 »
500-1000 skulle jag nog ge för en bra och färdig bonnakatt. För en unge: Inte många kronor, men visst är även de värda någon hundralapp, men de kommer inte att gå att sälja för det, så länge de finns i överflöd. Folk försöker hellre ge bort dem, än slå ihjäl dem och så länge det är så kommer inte marknadsvärdet att öka.
Alldeles för sant... :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

vindensbonig

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 22 mar-13 kl 12:03 »
Nja, den enda okastrerade katten hittar lätt en annan och tillverkar gärna massor av oönskade ungar, som också kommer att jaga och tillverka nya ungar.
Fattar fortfarande inte var för länken har med saken att göra mina kastrerade katter jagar ju lika bra som orkestrerade  . Att sen det blir ungar  det vet vi ju men det är ju dom som inte tar sitt ansvar det springer för bi en i skriade stund  så endera dan så få den plikta tröt på att han springer och märker revir  och slåss med min kastrerade .

Broberg

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 22 mar-13 kl 20:22 »
Fattar fortfarande inte var för länken har med saken att göra mina kastrerade katter jagar ju lika bra som orkestrerade  . Att sen det blir ungar  det vet vi ju men det är ju dom som inte tar sitt ansvar det springer för bi en i skriade stund  så endera dan så få den plikta tröt på att han springer och märker revir  och slåss med min kastrerade .

Men din katt jagar inte lika mycket som 35 andra och onödiga katter tillsammans.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 22 mar-13 kl 20:28 »
Men din katt jagar inte lika mycket som 35 andra och onödiga katter tillsammans.
Nä  men så är han kastrerad . Men ja är ja gaska säker att han jagar lika möe som en av dom 35

timmertomten

« Svar #55 skrivet: 22 mar-13 kl 21:17 »
Hur har det gått, timmertomte?  Har hon möjligen blivit på smällen och därför tystnat?

Jag har inte sett eller hört henne sen musskrämman. Nästan så man vill att hon skall komma tillbaka och skrika så man kan sätta igång musskrämman igen och studera effekten, för att klarlägga om det fungerar eller inte.  ;D

Sen var det det här med ättika och citron som jag aldrig fick chansen att prova. Men det skulle behöva placeras på på ett ganska stort område för hon trava av och an som en orolig ande runt runt runt över 30-40 meter minst. Det var fullt av spår i snön på morgonen. Kanske smörsyra är melodin >:D, eller kanske ensilage eller nåt liknande det luktar ju också typ spya ibland.

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 23 mar-13 kl 03:10 »
Som en orolig ande ...  Det var nog så hon kände sig.  Om hon nu är med barn, så lär hon väl återkomma om ...  hur lång tid blir det, ni som kan katter?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #57 skrivet: 23 mar-13 kl 05:54 »
9 veckor

Trollmor

• -
« Svar #58 skrivet: 23 mar-13 kl 10:33 »
9 veckor för att bära fram ungarna, föda upp dem och bli brunstig igen?  Eller börjar de på en ny kull medan den förra ännu är späd och utan ögon?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #59 skrivet: 23 mar-13 kl 12:05 »
Kattor kan bli dräktiga direkt efter hon har fått ungar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser