Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eltråd/elaggregat till highlandcattle?  (läst 2250 gånger)

kamomilla

• Värmland
eltråd/elaggregat till highlandcattle?
« skrivet: 13 mar-13 kl 19:51 »
Tänkte skaffa några highlandcattlekor och undrar hur starkt elaggregat som behövs samt hur tjock metalltråd?

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: eltråd/elaggregat till highlandcattle?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 21:13 »
Det beror på...

Hur lång sträcka och hur mycket undervegetation det är. Ofta står det i aggregatens spec hur långa sträckor de klarar (teoretiskt) stängseltråd säljs på samma ställe som aggregatet så fråga där vad de har för olika sorter och vad de tycker att du ska ha.

Varför vill du ha Highland Cattle? Jag ställer alltid den frågan när folk vill ha sånna djur, har fortfarande inte hört nån som har haft en bra anledning till att skaffa dem :)

kamomilla

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-13 kl 20:36 »
Vill ha ett djur som i stort sett klarar sig själv, dvs kan gå ute året runt, bara ha vindskydd och äta ensillage och på sommaren är de finfina på att beta både gräs och sly. De är ganska tåliga. Därför tror jag på dom.

galdur

• -
« Svar #3 skrivet: 16 mar-13 kl 15:13 »
Jag har Highland och skulle inte kunna tänka mig någon annan ras! Vad är sånna djur mclaeson?
Elaggregatet jag använder är "vanligt" till häst tex! Även tråden är samma som till häst!
Highland är en väldigt trevlig ras att ha med att göra, har lätta kalvningar, är bra mammor!
Men highland blir till vad man gör dom precis som vilket annat djur som helst! Släpp en flock djur (välj själv ras) vind för våg i några månader och du har vilddjur!
Tyvärr är det så många håller highland och sen gnälls det som f-n för att djuren blivit vilda..... tja vad ska man säga?
Samtliga av våra djur går att klappa, står och tittar tillbaka på besökare, kommer när jag visslar på dom och följer med när jag vill flytta dom till nytt bete men så ser dom också mig dagligen!
Våra slaktdjur får kraftfoder och väger i snitt 300 kg slaktade vid 22 månader, djur som får klara sig på buskar och ogräs kommer aldrig att växa till någon reda!
Allt kött från våra djur säljs privat till restauranter och vi får ibland köpa in ungdjur för att kunna möta efterfrågan!
Köp bara djur ifrån besättningar där djuren har daglig kontakt med människor så slipper du mycket problem!
Vi finns i skåne om du vill komma och träffa våra kossor!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-13 kl 01:41 »
Higland kan absolut vara en trevlig ras om de som skaffar rasen tänker att det är som vilken annan nötkreaturs-ras som helst.
Det vanliga är ju dock att de som skaffar Highland gör det för att de tror att djuren klarar sig själva och inte behöver så mycket tillsyn=FEL

Jag tycker att Highland Cattle är en röjsåg på fyra ben eller möjligtvis ett sälskapsdjur för de som faktiskt lägger lite tid på sina djur.
Eftersom tillväxten är dålig är det enligt mig bättre att satsa på en köttras istället (Nu stack jag ut hakan ordentligt ;) )

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 17 mar-13 kl 02:21 »
Våra Highland går också på el, med samma tråd som till får/häst. Det är stängslat med tre trådor, översta är väl på 1,20. Våra djur är väldigt "lättstängslade" och går långa tider i hage utan att elen behöver vara på. Det brukar vara först när vi släpper fåren i hagen bredvid som vi sätter på elen.

Jag har ingen erfarenhet av andra nötkreatur, men våra har hittills varit väldigt lätta. De har lätta kalvningar, är bra mammor, lugna, går ute året runt (med tillgång till vindskydd som de dock bara använder varma sommardagar...:-P) Givetvis är vi hos dem varje dag men de är inte handtama. Man kan gå runt bland dem, klia lite på nån mule och de är vana vid att vi är där. Och så ä de vackra ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

samgun

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-13 kl 10:42 »
Hej, vi har också en besättning på Highland cattle som vi nu planerar att utöka då vi fått tillgång till arenderad mark, en del av de nya betesmarkerna (nya för oss) är stängslade med taggatråd som ser ut att vara i bra ordning. Frågan är ifall det är okej att använda sig av taggatråden till highland kor, eller bör den bytas ut mot eltråd?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 17 mar-13 kl 11:05 »
Byt ut taggtråden skulle jag säga, det kanske är lagligt men inte trevligt om ett djur fastnar...:-(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Klingahund

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-13 kl 19:20 »
Jag tycker du ska fråga i affären där du köper tråd och aggregat. Det finns idag så många olika både elaggregat och trådar, Vi har till kor, hästar och får men min erfarenhet är att det är bra att tänka till lite beroende på vilka djur som man ska hägna inne.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 17 mar-13 kl 23:11 »
Vill ha ett djur som i stort sett klarar sig själv, dvs kan gå ute året runt, bara ha vindskydd och äta ensillage och på sommaren är de finfina på att beta både gräs och sly. De är ganska tåliga. Därför tror jag på dom.

Det där passar in på de flesta köttraser, tycker jag.

godegården

« Svar #10 skrivet: 18 mar-13 kl 13:23 »
Och se till att ha ett kontrakt på arrendet i några år om du ska byta allt stänge. Det har visat sig att taggtråden kan hålla djuren inne. Är de i halvdåligt skick så sätt distansisolatorer till elen om du inte vill byta allt stänge.

skaneman

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 mar-13 kl 18:46 »
De kan väll de flesta raser göra utan problem ?   De växer dåligt, fastnar lätt med sina horn samt slakterierna vill knappt ens ta i dem . Ta Charolais eller Angus är mitt råd

Gullregn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 mar-13 kl 18:59 »
Jag har haft SH. Hade vanliga eltråden som till resten av mina stutar och hästar.
Dom åt bättre än vad mina hereford stutar gjorde.
Hereforden åt toppgräset medans SH betade det som fanns och höll bättre rent.
Jag hade ett mobilt staket som jag flyttade framåt morgon och kväll,,hereford klagade om det fanns halvätet gräs medans SH var nöjda.
Enda faran jag såg var att om dom viftade med huvudet mot tex flugor så hade dom ju farliga horn om man stod för nära.
Jag hade en slaktare som kom och sköt i hagen och sedan tog till slakteriet. Han sa: oj vad mycket kött det var på dom rackarna!
Köttet var lite mörkare och fint melerat.
Jag var helnöjd med dom!

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser