Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Restgarnstips  (läst 2338 gånger)

tanteva

• Dalarna
Restgarnstips
« skrivet: 13 mar-13 kl 14:24 »
Jag har talat om för ALLA att de inte får slänga garn, att jag tar emot alla restgarner, även de minsta små snuttar. Dessa syr jag sedan ihop med "russian join" - se här: http://www.knittinganyway.com/freethings/russianjoin.htm Det är lite pilligt men man kommer in i det fort och till slut har man ett stort spännande nystan.

Jag tog en fleecefilt vi hade som mått för att få en "lagom" stor filt. La upp lm så det blev så brett jag ville ha det och sedan virkade jag halvstolpar fram och tillbaka. Nystan efter nystan. Här är bild på min filt - ser lite ut som en gammeldags hederlig trasmatta:

Den är varm, tung och skön.

Vet inte hur Russian join funkar på bomullsgarn - min filt är i akryl- och ullgarner. Filt två är på gång. En till vardera soffan.
Eva

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: Restgarnstips
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 15:12 »
VAD HÄFTIG!

Att den blev tung förstår jag när du använt halvstolpar. Vilken virknål använde du?

(vill man ha den lättare kan man virka 1 lm emellan varje hst, om man inte vill virka stolpar)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 13 mar-13 kl 15:21 »
Super läcker!

Ska den täcka soffan så är det ju bra att den är tung, då ligger den stadigt och glider inte ner  :D

Men bilden kan du väl ändå inte ha fotat i dag, ser alldeles för grönt ut i omgivningen  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 13 mar-13 kl 15:40 »
Vilken underbar filt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 13 mar-13 kl 16:00 »
Jättefin filt jag ser gärna några närbilder på struktur och tjockleken. Hur ser baksidan ut? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 13 mar-13 kl 16:46 »
så fin!  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tanteva

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 13 mar-13 kl 23:53 »
:) Nej fotot tog jag i somras, så grönt har vi inte här nu!

Ska fota lite närbilder i morgon så jag återkommer med det.

Baksida och framsida blir likadan.
Eva

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-13 kl 02:03 »
Jag virkade ngt liknande till Pärtan, fast bara ullrester. Blev bra. :)

Arbetsbien

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-13 kl 11:31 »
Å så fin! Jag ser fram emot närbilderna.

tanteva

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 15 mar-13 kl 12:21 »
Förlåt - jag glömde bort det här i går. Eller ja, jag hade glömt det helt och hållet men nu satt jag och letade efter ett annat foto på datorn och då fick jag syn på det här fotot från när jag virkade filten och DÅ kom jag i håg er :)

Och en liten krypa-lite-närmre-version:

Eva

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 20 mar-13 kl 06:59 »
Den är ju helt underbar!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser