Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenhet av boots till ponny?  (läst 3078 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
erfarenhet av boots till ponny?
« skrivet: 11 mar-13 kl 08:20 »
Jag har en liten shettis som fått fång i vinter, och nu funderar jag på att skaffa några boots till henne eftersom hon inte är skodd. Men jag skulle vilja veta lite om någon här har provat några bra, de kostar ju en hel del så det är inget man köper på vinst och förlust. Jag tänkte främst köpa till framhovarna, men det kanske blir snebelastning för henne att ha bara fram?

Anledningen är att jag, när våren har kommit, vill kunna köra henne med vagn lite längre sträckor och vi har asfaltsvägar häromkring. Det sliter på hennes hovar så mycket annars. Jag vill inte sko henne, hon har aldrig varit skodd innan och har inga problem med att vara ömfotad osv.

Vitkål

• Uppland
SV: erfarenhet av boots till ponny?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-13 kl 11:23 »
Superbra val att hålla henne barfota för det första! :)
För det andra fungerar boots alldeles utmärkt, dock undrar jag över varför du bara är rädd för nedslitning av framhovar och inte bakhovar? Förvisso ligger 75% av hästens vikt på framdelen men shettisar väger ju inte mycket mer än 100 kg så slitaget bör ju inte bli så extremt mycket mer på fram än på bak? Om du är orolig för extremt hårt slitge av hovarna bör hon nog ha på bak också, då inte så mycket pga av felbelastning. Se till att lilla hästen inte går på hovväggen bara :) Det är betydligt värre att brodda skodda hästar i antingen fram -eller baksidan av hoven då man försätter hovbenet i en mycket onaturlig vinkel. Det är ju dessutom extremt vanligt om folk vill snåla på brodd för 5 kr st tyvärr... Med boots går de ju på en plan sula och även om man bara har dom i fram är det ju inte för längre perioder än någon timme eller två till skillnad från hästar med fastspikade skor i fram dygnet runt. Det rör sig om ungefär samma höjdskillnad som med bootsen. 

Köper man kvalitetsboots håller de en evighet och är helt klart värt de pengar man lägger ut ;D

Vitkål

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-13 kl 11:26 »
En liten länk f.ö, om du inte redan kikat här :)
http://www.hovbalans.com/sv/

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-13 kl 17:41 »
Jag köpte easyboots till Skjöldur för några år sedan. För det första var dom rätt jobbiga att få på, värst om dom gummit blivit stelt i vinterkylan. För det andra så tyckte han inte något vidare om dom. Red jag tillsammans med andra så hade han så kul att han inte brydde sig men red jag ensam så märkte jag klar skillnad. Dom knäpps med ett slags stålspänne, kopplat till en vajer. Ser ut som på gamla tiders slalompjäxor. Nu har jag kollat på Naturliga hovars hemsida och modernare dito har kardborrknäppning och det måste ju var enklare.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 24 mar-13 kl 12:18 »
Behöver en ponny vara skodd, alls?
Kaninuppfödare och pelargontant.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 mar-13 kl 12:35 »
Det är nog inte helt fel att ha åtminstone  i halkan .

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 24 mar-13 kl 12:44 »

Det har inget att göra med om det är en ponny eller stor häst. Varmblod eller kallblod.
Vissa kan gå utan, andra kan inte vara oskodda. En ponny har exakt samma hov som en stor häst. Vissa är plattfot och blir lätt sulömma. Vissa har tunna sulor. Andra har hovar som sten och klarar alla underlag.
Har man hästen barfota bara att och den tex är väldigt plattfot och lätt får ont kan den tex drabbas av belastningsfång.

Min häst kunde inte vara oskodd när han var ridhäst. Nu när han går i hage så får han vara utan under sommarhalvåret. Men så fort marken fryser och blir hård samt det blir halt får han skor med brodd.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

gotthard

« Svar #7 skrivet: 25 mar-13 kl 22:28 »
Hej!

Vi har Easyboots Epic fram på våra två hästar, den ena är en shettis. Fungerar jättebra på alla sätt o vis. (Det enda är väl att de är lite jobbiga att få på på den stora hästen som ibland "hänger" lite när man lyfter hoven (oavsett varför man lyfter hoven alltså...) På shettisen, som aldrig krånglar är det inte svårt att få på dem.) Bootsen gör stor skillnad på hur långt hästarna kan gå obehindrat på våra hårda grusvägar.
Viktigt att storleken blir rätt dock!
Lycka till!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-13 kl 23:59 »
Jag tycker att easyboot epics sitter kvar dåligt på hoven, det gjorde de iaf på min förra häst. Men det beror lite på hur hovformen ser ut på hästen. Vissa boots passar bättre till oval hovform, och vissa andra är mer lämpade för hästar med runda hovar.
Easyboot epic kanske sitter kvar bättre på hästar med mer ovala hovar?

Om man vill ha boots som är enklare att sätta på hoven ska man titta på cavallo simple boot, eller cavallo sport boot - den första passar runda hovar bra och den senare passar ovala hovar bättre. Hästar har oftare mer oval form på bakhovarna.
Jag har hört mycket gott om cavallo, har inte själv någon större erfarenhet ännu av dem. Det finns dock några som tycker att cavallo upplevs som stora och blaffiga på hästens hov, och om man har en känslig liten häst så finns risken att den upplever sina hovar som klumpiga och stora med cavallo på. Då kan man istället ta en titt på tajtare och nättare boots, t.ex Easyboot Glove, eller Equine Fusion - "jogginsko" för häst.

ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är att det inte är säkert man får tag på så små storlekar som en shettis behöver. Ta mått på hoven och ta sedan reda på vilka modeller som finns att få i rätt storlek för hästen. Sedan kanske valet blir enklare?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 28 mar-13 kl 10:11 »
Jag hade oldmacs (tror jag de hette) till min häst förut. Jah hade problem med att de inte satt kvar på leriga passager i skogen tex.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare
Nataks, Berberis, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser