Jag tycker att easyboot epics sitter kvar dåligt på hoven, det gjorde de iaf på min förra häst. Men det beror lite på hur hovformen ser ut på hästen. Vissa boots passar bättre till oval hovform, och vissa andra är mer lämpade för hästar med runda hovar.
Easyboot epic kanske sitter kvar bättre på hästar med mer ovala hovar?
Om man vill ha boots som är enklare att sätta på hoven ska man titta på cavallo simple boot, eller cavallo sport boot - den första passar runda hovar bra och den senare passar ovala hovar bättre. Hästar har oftare mer oval form på bakhovarna.
Jag har hört mycket gott om cavallo, har inte själv någon större erfarenhet ännu av dem. Det finns dock några som tycker att cavallo upplevs som stora och blaffiga på hästens hov, och om man har en känslig liten häst så finns risken att den upplever sina hovar som klumpiga och stora med cavallo på. Då kan man istället ta en titt på tajtare och nättare boots, t.ex Easyboot Glove, eller Equine Fusion - "jogginsko" för häst.
ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är att det inte är säkert man får tag på så små storlekar som en shettis behöver. Ta mått på hoven och ta sedan reda på vilka modeller som finns att få i rätt storlek för hästen. Sedan kanske valet blir enklare?