Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det någon här som är "hemmafru" ?  (läst 3576 gånger)

Millan

• Värmland
Är det någon här som är "hemmafru" ?
« skrivet: 07 mar-13 kl 08:56 »
Har lite funderingar kring om det går att vara hemma med barn och bara en av oss jobbar.
Självhushållning sparar man väl pengar på? eller?
Har ni några tips på vad man kan spara in på och göra själv etc. ?

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Är det någon här som är "hemmafru" ?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-13 kl 10:11 »
Om du ska vara hemma under flera år, så se till att ha privat pensionssparande på ena eller andra sättet  :)

Självhushållning sparar lite pengar men ger massor av jobb  ;) Det tar tid att plocka bär och hugga ved, men det är roligare än att sitta på kontoret och sen köpa sylt och pellets.
Landsflykting i storstan...

ninja

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 21:27 »
Jag förstår inte folk som flänger runt på jobbet eller sitter framför en skärm, håvar in mycket pengar och gillar att spendera och ser fram emot några lediga sommarveckor när man lika bra kan jobba halvtid, få mindre lön men så mycket mer mervärde i frihet, nöjen, njuta av livet. Jag är pro hemmafru/hemmaman på halvtid för ibland kan det vara bra att ha jobbets förmåner i form av träffa folk, sjuklön.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-13 kl 17:33 »
Räknas hemmapappa? Har varit ett tag. Baka bröd, laga mat. Tar tid, men man sparar lite om man skippar utematen och gör matlådor til hon som drar in pengarna.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-13 kl 18:56 »
Räknas det om man som man bara lönearbetar 6-12veckor om året!

Resten av tiden fylls med att snickra, odla och laga maten.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 mar-13 kl 19:42 »
Har lite funderingar kring om det går att vara hemma med barn och bara en av oss jobbar.

Nu är jag ju jättetråkig men...

Fundera över vad som händer för den som varit hemma om ni separerar och säljer stället med eller utan kvarvarande skuld. Det har ställt till stora problem för många människor (oftast kvinnan) som varit hemma. Missförstå mig inte, jag lägger ingen värdering i valet att vara hemma (utom möjligen att jag tror det kan vara bra för barnen och det egna välmåendet) men den som inte jobbat och haft lön hamnar i en svår sits om det blir separation och möjligen i ett underläge i förhållandet när den andre hävdar att det ju är den "som drar in alla pengar"...

Papper på hur det ska fungera är nog väldigt viktigt.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-13 kl 22:07 »
Om man har varit gifta så delar man vid skilsmässa lika på alla skulder och tillgångar, oavsett vem som varit hemma och vem som "dragit in alla pengar"
(om man inte har äktenskapsförord eller andra liknande arrangemang). Så just det tycker jag inte man skall vara orolig för.

Däremot är det lite skev fördelning i pensionspoäng, och den som har varit hemma och skall försöka försörja sig genom arbete igen får det naturligtvis lite svårare.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 17 mar-13 kl 22:21 »
Och så kan man ju dö av tristess med. Så jävla roligt är det inte att gå hemma och glo hela dagarna utan någon att prata med mer än katterna. Sysselsatt med det skittråkigaste och minst tacksamma och minst uppskattade 'jobb' som finns...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 17 mar-13 kl 22:34 »
Ja jag håller med Rakadero  :P Jag håller faktiskt på att dö av tristess just nu. Ensam hela dagarna,bara djuren att umgås med. När mannen kommer hem glad ihågen och pratar om allt som har hänt,så morrar jag inombords. Fast jag hoppas att detta tar slut om några månader,så jag också kan få se världen utanför huset igen. Jag passar inte som hemma fru. Alla dagar är så in i****te lika när man är lyxhustru  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-13 kl 22:40 »
Mjo, jag har varit hemma med ungarna i stort sett sedan 2004 nu, delvis med föräldrapeng, delvis med vårdnadsbidrag och stundtals inkomstlöst och numera har jag smygit igång med arbete på inringning. Jobbar inom omsorgen så det märks inte alltid så mycket att jag jobbar tack vare konstiga arbetstider och ungarna går för det mesta mindre än 15 timmar i barnomsorgen.

Det är inte fett, särskillt inte nu när jag jobbar så lite att inkomsterna inte alltid täcker utgifterna för att arbeta.

Det är lite olika vad man kan spara in pengar på inom självhushåll, det krävs ju en del utrustning också, som inte alltid är helt gratis, när man ska odla och hålla djur. Menar om man VERKLIGEN ska självhushålla så måste man upp i lite större mängder och det för ju alltid med sig lite kostnader som man kanske inte alltid tänker på. T.ex känns det ju som att det inte kostar så mycket att koka saft och sylt....men när det handlar om en hel årsförbrukning så räcker det ju inte till med dom stackars burkarna man råkade ha liggandes i förrådet. Jojo, nu kommer alla in o säger att "man kan be släkt o vänner.." Absolut det kan man, men för effektiv hantering och förvarning är det fördel om burkarna har rätt storlek och form.

Kött är arbetsamt att ta fram, men det känns absolut värt det och framför allt blir man mer fantasirik i sin matlagning när man har ett HELT djur att ta hand om..

Det jag har kännt som största inkomst i självhushållningen har varit mjölkningen. Även om det också har fört med sig lite införskaffning av tillbehör...för den mjölken kommer ju inte med förpackningen med sig...och burkar och byttor i köket tar snabbt slut och tar onödig plats i kylen....

Baka brödet själv är också det man verkligen sparat pengar på.

Det som verkligen gäller är att strypa utgifterna som t.ex BILEN..det blir tydligt nu när jag verkligen MÅSTE köra med den för att kunna jobba...när man är hemma kan man välja att stanna hemma lite mer istället för att bränna upp pengar via tanken... likaså har jag behövt förnya garderoben litegrann för att se anständig ut i arbetet...vilket kvittade precis under heltidsåren hemma..

Nähe jag tycker inte alls som damerna här innan  ;D jag har inte haft en trist sekund när jag varit hemma!  Jag har ju haft ungarna och alternativ och vännerna! Jag känner verkligen inte att jag behöver till jobbet för att "roa mig"  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 mar-13 kl 22:53 »
Gå hemma och glo? Lyxhustru? What?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 mar-13 kl 23:10 »
... och jag fyller i så att Frances text blir fet!! Inte en endaste tråkig minut har jag haft de senaste 6 åren. Undernärd är jag inte heller... och en hel massa nya vänner och bekanta har jag träffat pga alternativ och barnen som jag inte hade haft annars.

Även jag har nu smugit igång med att jobba ett par dagar i veckan... åsså driver jag eget... åsså e det djuren. När man är hemma får man liksom vara sin egen chef och det är ju inte alltid helt okompliserat (ni vet ju hur chefer är) Helt klart det tuffaste och mest kompliserade jobbet jag haft och samtidigt det i särklass bästa och häftigaste!!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MagnusH

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 mar-13 kl 09:23 »
Har trivits alldeles jättemycket med att vara hemmapappa. Har kunnat träna när barnen varit i skolan, och sedan fixat mat och bakat. Men jag har jobabt lite i skogen också. Tristess?
Inte en chans!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-13 kl 09:45 »
Tack, Lopt ;D !

Det är ju inte så att en hinner ha tråkigt, ens om en ville. Vi är och har varit hemmafru och hemmaman de senaste 3 åren, ibland har jag lönejobbat, ibland han, ibland har vi turats om. Jag tror att det är nyttigt för båda (oavsett om en lever i hetero- eller homotvåsamhet) att hjälpas åt med inkomstbringandet och barnen, i de flesta fall är det möjligt med lagens hjälp, åtminstone när barnen är små. Är en ensamstående får en förstås vara den mest jämställda av alla och vara både familjeförsörjare och barnavårdare.
För oss som har gårdar att sköta kommer ytterligare ett moment in i tidsplaneringen, vilket garanterar att uttråkning ej förekommer...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser