Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behållare för långtidsförvaring av spannmål  (läst 5919 gånger)

clocks

• Uppland
Behållare för långtidsförvaring av spannmål
« skrivet: 04 mar-13 kl 19:40 »
Hej.

Jag kommer att investera i 25-100 kg ris för framtida bruk, och jag behöver någon form av praktisk behållare för långtidsförvaring av detta.
Typiska blåa förvaringstunnor på några hundra liter är för stora - jag söker någon form av lufttät, förslutningsbar plastbehållare
som rymmer mellan 5 till 40 liter.
Någon av er som vet var jag finner detta?

<3

Xoot

• Gäst
SV: Behållare för långtidsförvaring av spannmål
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 19:43 »
Sådana blåa tunnor finns från 40liter och uppåt med fina förslutande lock beroende på vad man vill ha.
Många är redan godkända för livsmedel så det känns ju som ett alternativ för dig?

AK Corall

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-13 kl 19:52 »
På byggvaruhusen finns det massor att välja på, ofta även på stormarknaderna och i djuraffärer. Gemensamt för dem alla är att de ofta är löjligt dyra. Vanliga plastspannar (15-20 L) med lock fungerar lika bra.

clocks

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-13 kl 14:01 »
Tack för era svar!
Efter ytterligare letande så har jag hittat plasttunnor av HD-polyetylen som rymmer 30, 50 och 100 l för ett rimligt pris.
http://www.orderinvest.se/default.asp?frtext=produkt.asp&Type=2&Value=148   (en bit ned på sidan)

Jag har mailat företaget för att se om plasten är av livsmedelskvalité.

Xoot:
Jag har letat efter sådana blåa tunnor i den storleken men jag har inte hittat några som säljs till privatpersoner. Vet du var jag kan hitta detta?

AK Corall:
Är det på byggvaruhus och liknande som du hittar dessa plastspannar?

AK Corall

• Småland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-13 kl 19:02 »
På clas ohlson vet jag att det finns, fast jag upptäckte idag att standardhinkar bara rymmer 10 liter. http://www.clasohlson.com/se/b/hem/st%C3%A4da/hinkar-vattenkannor

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 mar-13 kl 19:40 »
5-40 liter, då tänker jag spontant på lösgodisburkar som man kan få på de flesta butiker alldeles gratis. Fyrkantiga, stapelbara, lufttäta och rymmer ca 4 liter.

kollotrollet

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-13 kl 20:36 »
Restaurangköken får en del grönsaker, majonäs i 15liters hinkar med lock. Jag brukar tigga till mig såna och ha o odla i.
Dom rymmer ju bara 15 l men då går dom ju hyfsat lätta att flytta.
 :)

Koloniägare som vill ha höns!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 06 mar-13 kl 20:51 »
Här får vi 4-kantiga stapelbara limhinkar från grannen som är målare. 35x22x22, alltså 16 liter ungefär. Det elakaste man kan säga om dom är att locket sitter som Phaen när man väl fått på det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 11 mar-13 kl 19:30 »
Du måste gilla ris  ;D

Skämt åsido, jag skulle satsa på 5-liters plastdunkar från Biltema http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-88419/.
Lätta att förvara i hyllor och inte tunga att flytta. Lätta att hälla ur och du kan ha en dunk i skafferiet för vardagsbehovet. Klipp ut bäst-föremärkningen från originalförpackningen och fäst på dunken så har du koll på hur gammalt riset är. Skulle du vilja rotera lagret är det bara att börja käka ur den äldsta dunken  :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 mar-13 kl 22:35 »
Japp, jag skulle också föreslå dunkar, men kanske 10 l eller 25 l pga pris per liter lagring. Tänk på att livsmedel, även ris, kan ta skada av luftens syre så fyll riktigt fullt: Fyll, skaka, fyll, skaka, fyll ända upp. Det finns också syreätare man kan kasta i dunken https://www.google.se/search?q=oxygen+absorbers

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 12 mar-13 kl 17:41 »
Det var faen vad alla är pigga pån att BETALA en massa pengar för all bråte, här är vi tvärt om  o:)

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 mar-13 kl 08:45 »
Det var faen vad alla är pigga pån att BETALA en massa pengar för all bråte, här är vi tvärt om  o:)

Både lösgodisburkar och majonäshinkar slipper man BETALA för, så vitt jag vet.

Hur som helst, jag skulle nog inte förvara livsmedel i begagnade limhinkar. Plast som inte är livsmedelsgodkänd ska man akta sig för att blanda med livsmedel.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 13 mar-13 kl 16:18 »
Både lösgodisburkar och majonäshinkar slipper man BETALA för, så vitt jag vet.

Hur som helst, jag skulle nog inte förvara livsmedel i begagnade limhinkar. Plast som inte är livsmedelsgodkänd ska man akta sig för att blanda med livsmedel.
PEHD är vårt vanligaste emballageplast och används till såväl lim, ICA-kassar, skärbrädor men inte minst till livsmedelsbehållare. Märkning finns i botten även om den ibland är kryptisk. FDA är t ex. en livsmedelsgodkännande cerifiering i USA. Det är samma hinkar, dunkar och tunnor till livsmedel som till allt annat.

Visst livsmedel (som t. ex. majonnäs) kan om något bryta ner plast och dra ftalater. Men PEHD 1000 är det snällaste och tåligaste plasten vi har numera.
Vid fullständig förbränning blir det endast vatten kvar och energiinnehållet är 70% högre än i PVC (polyvinylclorid)......på gott och ont.
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 16:29 av TiB »

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser