Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rensat i röran  (läst 1857 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
rensat i röran
« skrivet: 25 jan-07 kl 18:02 »
hej!

idag har jag slängt böcker och tidningar som jag länge försökt sälja på tradera. den har tagit upp STOOR plats i våran etta.
måste säga att det kändes som att luften blev "fri" på nåt sätt...
konstigt.

tycker ni det är skönt att göra er av med saker som bara ligger till ingen nytta?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:rensat i röran
« Svar #1 skrivet: 25 jan-07 kl 22:40 »
OOJAA! Allra helst om man hittar nya ägare till nåt man inte behövde..men en resa till tippen eller en rejäl brasa är inte heller fel. Man blir lycklig av det, faktist. Har köpt en gård efter en skrotsamlare och lyckades ärva "en heldel"  :-\ hmm..typ.. skit... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #2 skrivet: 26 jan-07 kl 19:14 »
Känner så väl igen det där...Jag kan ibland få en känsla av att alla grejor bara KVÄVER mig... då är det underbart att slänga saker som egentligen bara står och tar plats men som aldrig används. Då blir jag väldigt krass och slänger allt jag inte har använt på ett tag.
Med slänga menar jag förstås inte att kasta, utan att lämna bort till loppis... någon annan har vill kanske ha en grej som jag inte ser nyttan av eller tycker är ful.

När jag flyttade runt rätt mycket var jag väldigt bra på att göra mig av med sådant som inte var absolut nödvändigt. Men jag får fortfarande mina städryck.
Det roligaste är att hitta nya goda hem med till bra grejor, framför allt kläder. En snygg ylletröja som inte passar mig eller inte sitter bra förmår jag inte kasta, utan jag kan spara den i evigheter ända tills jag en vacker dag träffar en perfekt ny ägare som jag kan göra lycklig med en fin tröja :)

Förut svor jag att jag aldrig skulle göra mig av med mina böcker; nu har jag ändrat uppfattning. Numera sorterar jag även böcker i en "ge-bort-hög" som vänner och bekanta kan få plocka i när de är här. Resten åker också iväg på loppis.

Ja, för många prylar känns helt klart som en belastning...
Why be normal when you can be yourself?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 26 jan-07 kl 19:25 »
Vi slängde MASSOR när vi flyttade hit för några år sen och häromåret gjorde vi ännu en utrensning. Ändå känns det som vi har PÅ TOK för mycket pryttlar!!  >:( De tar en massa plats och hindrar oss delvis från att använda huset som vi vill, eftersom vi måste ha plats till att förvara alla pryttlarna. Grrr.

Vi har tänkt flytta runt lite mellan rummen och ge barnen varsitt rum så småningom och det kräver en massa logistik för att få plats. Mest är det kläder, skor, böcker och tidningar som tar plats. Och datapryttlar som KANSKE (=aldrig)  kan komma till nytta. Och diverse möbler, mattor och köksprylar från släktingar (tre dödsbon/flytt från hus t lägenhet) de senaste åren som vi tagit hand om. Grejer med ett visst affektionsvärde som är svåra att bara ge bort/sälja/lämna till loppis...

Samtidigt tycker jag inte att vi har så mycket kläder etc som en del andra,  men det tar lik förb-t plats. Inte blir det bättre av att sambon och jag har gaaanska olika inställning till att spara eller slänga  ::) :P

vad gör man.... *lätt uppgiven*

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 26 jan-07 kl 19:37 »
Platsar det här tråden förresten inte lite bättre under "hushåll"?  ???
Detta är "bygga och bo".
Why be normal when you can be yourself?

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jan-07 kl 19:41 »
ja, grejer finns det här.... :o

gubben har 8st gamla mobiltelefoner+laddare+handsfree i en låda i skrivbordet ??? vad ska han ha dem till liksom? han har en NY telefon.

sladdar och förlängningssladdar och verktyg, så jag tror jag storknar!
vi köpte överskåp till garderoberna i hallen, bara för att få plats med grejerna.

böcker, ja det finns massor (faktaböcker är det enda jag läser nu nästan,det och kokböcker)

min sambo har dvd samling och den vill han ska SYNAS!
typ 1500dvdfilmer (arrrgh)köpta på coop dem flesta.

cd skivor,ljusstakar mm

grrrr...vi bor ju bara på 47kvm ,men kvävs snart. jag vill ha rena ytor!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jan-07 kl 19:43 »
Platsar det här tråden förresten inte lite bättre under "hushåll"?  ???
Detta är "bygga och bo".
spelar roll det handlar ju om hemmet.som är hushåll och där man bor!

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-07 kl 19:48 »
Jo kanske inte rätta platsen för tråden men jag hänger på ;D
Efter att min pelletspanna fyllt källaren med rök i 4 år så fick jag äntligen ut den för ett år sedan.
Nu har vi rensat i källaren och slängt, slängt och slängt. En verkligt befriande känsla.
Lite tipps jag fick.
Lägg det du tänker spara i lådor med bäst före datum. Har du inte öppnat lådan när datumet har gått ut. Kasta utan att titta.
Eller hittar du något du sparat för att använda och inte minns att du sparat det. Kasta, du kommer att glömma bort den igen och köpa något i alla fall.

« Senast ändrad: 26 jan-07 kl 19:57 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-07 kl 20:57 »
Det som inte kommit till användning på tre år kan man med gott samvete göra sig av med.
If it doesn't work, chrome it!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 26 jan-07 kl 21:00 »
Känner så väl igen det där...Jag kan ibland få en känsla av att alla grejor bara KVÄVER mig...

Ja, för många prylar känns helt klart som en belastning...

Likadant för mig. Det har varit en lång "rensningsresa" för att komma dit jag är, ändå har jag en bit kvar. Befrielsen ökar i samma takt som onödiga saker åker ut genom dörren.

Varför spara saker mm som man inte använt en enda gång på ett helt år. Det kommer hela tiden in massor av nytt/annat begagnat.

Min erfarenhet är att ju mer skåp, garderober och förråd man har desto mer saker äger man. Man slipper se eländet så länge det går att dölja bakom dörrar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

torparn

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 26 jan-07 kl 21:46 »

Min erfarenhet är att ju mer skåp, garderober och förråd man har desto mer saker äger man. Man slipper se eländet så länge det går att dölja bakom dörrar.

Jäpp! Efter 20-25 års samlande har jag bestämt mig för rensning! Hoppas inte den oxå tar så lång tid i anspråk  javascript:replaceText(' ::)')
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare
Undine, torbjorn, Tom Fransman, Frida Lomi, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser