Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara vedspisvärme  (läst 13002 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Bara vedspisvärme
« skrivet: 25 jan-07 kl 17:09 »
Räcker det för uppvärmning att ha en vedspis som enda värmekälla i ett timmerhus på knappt 30 m2 och som har minst 20 cm tjocka väggar? Stockarna kommer att vara synligt för att bättre magasinera värmen i väggarna. Läste i en annan tråd att man kan ha täljsten/tegel i ugnen för att magasinera värmen.

Det kommer ev. att finnas en bastugryta i ett utrymme på 5 m2 som kommer att värmas upp ca varannan dag i stugan, som också bidrar till stugvärmen.

Inser att det är många faktorer som spelar in… men hur länge tror ni att värmen varar i stugan när elden slocknat, när det bara finns en vedspis?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Re:Bara vedspisvärme
« Svar #1 skrivet: 25 jan-07 kl 19:24 »
Det går utmärkt. I 15 års tid värmde jag upp ett 90 m2 hus i två plan, byggt på 20-talet av timmer flyttat från ett torp några km därifrån, med enbart en Tirolia vedspis i köket. När jag flyttade in satte jag in fläktar mellan rummen, för jag hade lärt mej att man ska få luften att röra på sej, men vi använde aldrig dessa, de lät så högt. Det räcker med att man själv rör sej i huset så fördelar sej värmen. På mornarna var det varmare på övervåningen, murstocken var fortfarande varm, men det gick snabbt att få varmt där nere med den effektiva vedspisen.
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 19:26 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-07 kl 20:06 »
alternaiv, jag kikade nyss på en sån som du hade, Tirolia vedspis. De måste vara väldigt effektiva.  :D
Men jag skulle vilja ha en gammeldax, typ Idun eller något liknande.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jan-07 kl 21:34 »
Om du bara har en , låt oss säga - en gjutjärnsspis på cirkus 80 kg som ger någonstans mellan 4Kw och 7 kw värme , utan någon mantel av sten, kakel eller murad rökgång så kommer du att få tropisk värme jättefort och jättekallt igen när klabben har brunnit klart.

Det är nästan omöjligt att få jämn värme utan något slags magasin. Fria stockar av trä som ingår i byggnade kommer inte att kunna bidra till jämnare värme eftersom trä lagrar värme dåligt , verkligen dåligt.

Täljsten är förstås det bästa. Men låt dig inte luras av kaminer som visserligen har täljstensmantel men som ofta är för tunna för vissa behov. Du behöver så mycket täljstensvikt som möjligt om du har ambition att inte behöva elda stup i kvarten.

Allra bäst är nog den finska mas-kaminen. I stora hus (Över 150 m2) räcker det med en sådan. Fast sådana bjässar (murade av eldfast tegel) väger mellan 5 - 10 ton. Men då eldar man hårt en enda gång per dag, även i smällkalla vintern.

För ett utrymme på 30m2 kan du mycket väl gjuta en grund för en liten murad kamin att stå på, sedan kan du själv välja ur mycket vikt du vill mura på. Med en halv ton vikt kommer du långt i jämn och go´värme.

Om du inte gillar teglets kantiga form kan man alltid putsa med murbruk och sedan kalka den vit (eller rosa om man vill)
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 21:42 av SvenS »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 25 jan-07 kl 21:57 »
Det går säkert alldeles utmärkt att värma upp ett så pass litet hus med bara en vedspis.
Som jag skrev i nämnda kamintråden så värmer jag upp hela mitt hus med en sådan.
Huset är gammalt och inte speciellt välisolerat.
Why be normal when you can be yourself?

SvenS

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jan-07 kl 22:07 »
Det går säkert alldeles utmärkt att värma upp ett så pass litet hus med bara en vedspis.
Som jag skrev i nämnda kamintråden så värmer jag upp hela mitt hus med en sådan.

Vedspis går bra , om det finns en murstock som håller värmen.

Om du inte har något emot att laga maten på vedspis , prinsen ?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-07 kl 22:12 »
Vedspisen är tänkt att muras in. Hjälper det till att lagra värmen något? Murad skorsten kommer att finnas också.

Stugan blir inte så stor och jag hoppas det ska räcka med att elda ca 3 gånger men det kanske är för optimistiskt?

Timmerväggarna har en viss lagrande effekt på värmen har jag läst men det krävs tjocka stockar. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av detta.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-07 kl 22:15 »
Vedspis går bra , om det finns en murstock som håller värmen.

Om du inte har något emot att laga maten på vedspis , prinsen ?

Jag hade tänkt så... matlagning på vedspisen... ingen el... :-[

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jan-07 kl 22:22 »
Jag hade tänkt så... matlagning på vedspisen... ingen el... :-[

Åhh... :P   jag måste vara trög idag , eller nåt. Din tråd handlar ju om VEDSPIS ..... här har jag tjatat om kamin hela tiden  ::)

En murad skorsten är ju kanon, speciellt om du gör den lite som en kakelugn , snirklar rökgången ett par varv. Då behåller du värmen i teglet och inte för kråkorna.
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 22:24 av SvenS »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-07 kl 22:36 »
Åhh... :P   jag måste vara trög idag , eller nåt. Din tråd handlar ju om VEDSPIS ..... här har jag tjatat om kamin hela tiden  ::)

En murad skorsten är ju kanon, speciellt om du gör den lite som en kakelugn , snirklar rökgången ett par varv. Då behåller du värmen i teglet och inte för kråkorna.

Blev lite fundersam *hmmm*... SvenS ingen fara. Känner mig så allt för ofta.  ;D

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 25 jan-07 kl 22:46 »

Hur ofta måste du elda för att hålla en någorlunda jämn temeratur?

Spraka, bäst att skriva med osynlig text så att tråden inte spårar ur
*undrar om jag kan ha kilt på mig inne i stugan mitt i vintern*

« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 22:48 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jan-07 kl 22:57 »
Hur ofta måste du elda för att hålla en någorlunda jämn temeratur?

Spraka, bäst att skriva med osynlig text så att tråden inte spårar ur
*undrar om jag kan ha kilt på mig inne i stugan mitt i vintern*

Hehe,

Det kan jag svara på ( Förlåt Spraka)

Jo, *host*  Det kräver kontinuerlig eldning  :-[

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-07 kl 23:00 »
Hehe,

Det kan jag svara på ( Förlåt Spraka)

Jo, *host*  Det kräver kontinuerlig eldning  :-[

Egna erfarenheter (?) av jämn temperatur i eldningen?  ;D

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jan-07 kl 23:06 »
Egna erfarenheter (?) av jämn temperatur i eldningen?  ;D

Råkade se sprakas inlägg om köksspisen i en annan tråd (Funkar bra om någon är alltid hemma som kan elda på)

Och så hade jag i min förra bostad vedspis på ca. 60m2 yta, och när jag kommer hem efter jobbet så hittade jag alltid katten som sov i under mitt sängtäcke, det var en anings kallt, minst sagt.

Nu är det ju sällan vi har hårda vintrar, men förra året var rätt tufft, mest för katten  ;D

Edit : Den och många gamla köksspisar var traditionella, rökgången gick rakt ut i en skorsten som inte utnyttjade de heta rökgaserna.
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 23:12 av SvenS »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-07 kl 23:15 »
Råkade se sprakas inlägg om köksspisen i en annan tråd (Funkar bra om någon är alltid hemma som kan elda på)

Och så hade jag i min förra bostad vedspis på ca. 60m2 yta, och när jag kommer hem efter jobbet så hittade jag alltid katten som sov i under mitt sängtäcke, det var en anings kallt, minst sagt.

Nu är det ju sällan vi har hårda vintrar, men förra året var rätt tufft, mest för katten  ;D

Edit : Den och många gamla köksspisar var traditionella, rökgången gick rakt ut i en skorsten som inte utnyttjade de heta rökgaserna.

Jag tänkte mer på *host*den lätta klädseln.  ;)

Åter nr 1/13

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 25 jan-07 kl 23:22 »
Har man murstock och eldar regelbundet så kommer murstocken aldrig bli kall vintertid. Vi har fyra gamla gångar i våran murstock, använder bara en. I början av säsongen blir bara den fjärdedelen av murstocken varm. Men så här års har även motsatta hörnet blivit uppvärmt.

Nyckeln till att få värme som inte försvinner bums är att ha ett isolerat hus. En oisolerad stuga blir kall fort.

Vi värmer 190 kvm med en 7 kW kamin (85% verkningsgrad + det som lagras i murstocken), badrum och tvättstuga undantagna eftersom dörrarna är stängda. Eldar inte ens halva dygnet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-07 kl 23:29 »
Nyckeln till att få värme som inte försvinner bums är att ha ett isolerat hus. En oisolerad stuga blir kall fort.

Men en riktig timmerstuga borde väl kunna hålla värmen, med minst 20 cm tjock, massiv, stockvägg?

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 jan-07 kl 23:32 »
Jag tänkte mer på *host*den lätta klädseln.  ;)

Ja just det . Kilt-temperatur  :o. Hm...

SvenS

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 jan-07 kl 23:44 »
Men en riktig timmerstuga borde väl kunna hålla värmen, med minst 20 cm tjock, massiv, stockvägg?

Har du läst detta ? http://www.tematra.se/files/%C3%84kta%20svensk.pdf

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 25 jan-07 kl 23:54 »
Har du läst detta ? http://www.tematra.se/files/%C3%84kta%20svensk.pdf

Tack för länken. Ögade snabbt igenom den nu och sparar den.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser