Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kommer krypen ifrån?  (läst 997 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Var kommer krypen ifrån?
« skrivet: 03 mar-13 kl 10:14 »
Andra gången den här vintern som jag fått avlusa mina getter nu. Över en natt hade den ena geten fått som små blåsor runt nosen och såg lite risig ut, hittade små äckel i pälsen och behandlade. Dagen efter det började båda klia sig så känns som att jag var ute i god tid iaf. Jag har Bayticol vet utskrivet och det fungerar utmärkt tycker jag. Men jag undrar.. vart kommer de små äckliga krypen ifrån egentligen?  Finns det något att tänka på som kan förebygga uppkomsten? Har ingen som helst kunskap faktiskt utan är bara jätteglad över att det finns de här fantastiska medlen att ta till när det verkligen behövs. Har bara två små dvärggetter och vad jag vet har de inte haft kontakt med någon annan får/getägare på senaste, om det nu kan vara spridningsvägen?
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Var kommer krypen ifrån?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 11:07 »
Kan dom ha övervintrat i dvala i stallet?  Eller kommit med någon fågel eller gnagare?  Dom brukar inte spara på förökningen om dom redan är hos ett offer som dom gillar smaken på, så på getterna borde dom inte ha överlevt.

  Ni som kan, visst finns det mängder av olika kryp?  Såna som suger blod, såna som äter päls, såna som hoppar och biter, såna som flyger, såna som håller sig till ett slags värddjur och såna som håller tillgodo med i stort sett vilken varmblodig varelse som helst ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Var kommer krypen ifrån?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 14:05 »
Kanske har de kommit med fåglar som äter av hästbajset i hagen? Eller rent av från hästen som bodde här en månad, fast den kliade sig aldrig iofs.. Inte vet jag. Getter och får verkar ju ha en tendens att drabbas mycket oftare än hästar i alla fall den saken är säker
Det blir vad du gör det till!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Var kommer krypen ifrån?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-13 kl 15:31 »
Kan Du ordna ett foto på krypen så går problemlösningen- så mycket lättare!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Var kommer krypen ifrån?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-13 kl 16:10 »
Hehe jag tror "tyvärr" att de redan är borta från pälsen ;) Men när jag googlar så ser jag att det helt klart är någon slags lus. Ljusbrun nästan gul.. Uäk!
Det blir vad du gör det till!

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Var kommer krypen ifrån?
« Svar #5 skrivet: 07 mar-13 kl 13:04 »
Flusa fanns tidigare på Granngården och kan användas som till får.
Andra medel som tar bort kornas besvär med flugor, kan man titta efter, och noga läsa bruksanvisningen.
LG:produkter kan också ha bra fungerande medel som också kan användas före byggande.
Kan det kommit in Rådjur i getternas hage?  De kan ha mycket olika parasiter.
/Lycka till!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
tuslus, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser