Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 53456 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #280 skrivet: 30 okt-15 kl 19:58 »
Nu är det slut på arbetet - förutom det som kommer till på andra ställen, än hemma..Häromdagen var vi hemma hos en kompis som behövde få in alla bagglamm i verkstan, för att väga dom. Eftersom jag inte hade jobbat på ett tag, tog jag en extra stor båge runt dom när de skulle hämtas + att jag körde dom förbi verkstan 2 ggr, bara för att jag skulle få jobba lite :-[ :-[ :-[ o:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #281 skrivet: 31 okt-15 kl 11:46 »
Men då blev det väl mera arbete åt dig - inte mindre? ???   8) 8)

För inte är väl Morsan långsint av sig!!  o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #282 skrivet: 03 nov-15 kl 20:43 »
Nu kommer den mörka tiden - då jag endast får hålla bort ullisarna när en ny vit boll ska skäras upp >:D
Men eftersom morsan (vi) har en puppis så ska den tränas och det innebär lite jobb för mig, ändå ;D Jag måste ju ta fram ullisarna som puppisen ska träna på ;D 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #283 skrivet: 04 nov-15 kl 00:39 »
Ja, och så måste du ju säga åt puppisen hur den ska uppträda!  Mycke' jobb, de'!  ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #284 skrivet: 05 nov-15 kl 20:40 »
Nja, den här puppisen är inte så lättlärd....
Hon har redan har slagit mig i leken "bita morsan när hon släpper ut oss ur hundgårdarna". Hon satsade på morsans armar, varvid morsan blev förbannad och röt på henne - då gick hon runt och nöp morsan i rumpan!!! ;D :o ;D :o >:D

Kanske att morsan borde starta upp en tråd i hur hon tränar den här "lilla jävelen"!?!?!

Morsan var i Träningshagen, med några kompisar och släppte puppisen i Babypen ("25 m X 25 m hage) Puppisen skiljde genast ut en tacka och jagade henne upp i en hörna, jag trodde att morsan skulle få en hjärnblödning!!! Morsan hade en 2 liters petflaska (mjuk) i näven (tom) och gick lös på puppisen för att avbryta anfallet... Efter det så uppförde hon sig faktiskt - Grattis morsan!!! ;D ;D  ;D

Trollmor

• -
« Svar #285 skrivet: 05 nov-15 kl 20:43 »
Ja, som sagt, det finns mycket du behöver lära den puppisen ...   :o

Lycka till!   :)

Ack ja, på den tiden jag hade en sån där liten en ...  Det tog flera gånger innan jag fattade vad det VAR som petade till mig i baken varje gång jag klev in i bilen ...  Den puppisen satt i baksätet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #286 skrivet: 05 nov-15 kl 20:56 »
Visst kan de vara lömska "di små"!!!! (:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #287 skrivet: 02 dec-15 kl 19:56 »
Igår hade vi en jättetrevlig dag!!! Vi var hos morsans kompis och hjälpte till - mycket arbete till mig ;D ;D ;D
Vi vägde hanbääbisar och höll undan mamma ullisar och flyttade bääbisar utefter vägen. Jag hade hur kul som helst!!!
Vad gott det vore om alla dagar var så!!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #288 skrivet: 14 dec-15 kl 18:37 »
Idag trillade dörren till mitt "ljusatidens-hus" ner (hundgårdsdörren, morsans anm). Och jag hörde att grannens hönshus brann upp i natt... Vad har hänt med rätten till frid i sitt eget hus?!
Inte mycket som händer här hemma, annars. Det är denna tiden på året som jag bevisar att Border Collies inte är en aktivitetskrävande hund!!! Jag vet ju vad mitt jobb är, och väntar på det!!! ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #289 skrivet: 15 dec-15 kl 15:03 »
Och hur gick det med hönsen?   :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #290 skrivet: 27 jan-16 kl 19:29 »
Höns har vi inte haft på länge - inte sedan gamm-hunden Hope käkade upp några för morsan... o:) Det var inte jag, hurra!!! ;D ;D
Däremot händer absolut ingenting här hemma. Det har dessutom varit kallt, så morsan har inte velat sätta oss i hundgård, utan haft någon som kommit och släppt ut oss vid lunchtid. Det har gjort Puppisen rastlös... Hon har nu gått igenom soppåsen, ätit upp morsans skal till Iphonen (inte själva telefonen, tack gode gud!, Då hade morsan blivit helt galen), ätit upp ett antal lunch-lådor i alluminium, ätit nikotintuggummin, slickat glitter på natten (fråga inte ens). satt på TV´n, ätit upp tvättsvampar som är både gula och gröna, röjt i vardagsrummet, gått lös på ett antal schampoflaskor i badrummet. etc. Hoppas hon växer ur detta snabbt.... Jag försöker att uppfostra henne, men morsan är inte samarbetsvillig (lyssnar inte när jag skäller för att hon gör något dumt)
Jag väntar på våren!!!! :) :) :)

Trollmor

• -
« Svar #291 skrivet: 29 jan-16 kl 01:47 »
Jag menade grannens höns, om de var inne när hönshuset brann, så mådde de väl inte så bra ...   :o

Mycket dumt av morsan att inte lyssna på dig!  Sover hon så hårt, så att hon inte hör dig?  Där ser du vådan av att rymma hemifrån om dagarna och hålla på med sånt där fånigt lönearbete!   8)  När det finns viktigt jobb att göra hemma!   :P

vallhunden

• Västergötland
« Svar #292 skrivet: 02 feb-16 kl 17:17 »
Morsan berättade aldrig hur det gick med hönsen - så jag vet inte ??? ::)
Morsan sover alldeles för hårt och jag tycker inte heller att hon har hemifrån att göra!!!! >:D
Men snart vänder det, fåglarna visslar och tutar ute - så snart är det våååår!!! ;D

Trollmor

• -
« Svar #293 skrivet: 02 feb-16 kl 18:38 »
Ja, snart får du fullt upp med att hjälpa mammaullisarna att slicka de nyfödda bääbisarna rena från fosterhinnor!

För det gör du väl, om du bara får för mammaullisarna?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #294 skrivet: 03 feb-16 kl 09:48 »
Nej!!!!! (:)
Jag skulle aldrig nedlåta mig till att slicka på bääbisarna!!!!
Bääbisar ska lära sig att lyda hund, med en gång!

Trollmor

• -
« Svar #295 skrivet: 04 feb-16 kl 20:17 »
Nääää ...  Inte kan de lyda hund förrän de lärt sig att dia, gå och känna igen sin mor!  Du vet inte, du, vad du går miste om!   :-*  Har du aldrig tänkt på hur mycket mera lydiga bääbisarna är mot sin mor än nånsin mot dig?  o:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #296 skrivet: 04 feb-16 kl 21:01 »
Den tanken har aldrig drabbat mig 8) :o 8) o:)
Småbääbisar ska lyda! Punkt.

(Morsans kommentar: Kite har aldrig visat några ömmare känslor för lamm. Hon kroppstacklar dom och håller fast dom, med tänderna. Hon har aldrig skadat ett lamm, men det är tillräckligt för att jag ska bli upprörd ibland. Hon vägrar dock att se att hon gör något fel... Hon har sin bestämda åsikt och jag ger upp! Hon är har bra omdöme för övrigt så kanske att hon har rätt??!!)

Trollmor

• -
« Svar #297 skrivet: 06 feb-16 kl 21:28 »
Som sagt, Kite,
Du vet inte vad du går miste om!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #298 skrivet: 14 feb-16 kl 20:02 »
Idag hade vi finbesök :)
Ett gäng kompisar till morsan kom för att träna in våra ullisar till nästa helg då de ska ha puppis-kurs här hemma...
En hund som har vunnit SM i fårvallning var här, jag är sååå imponerad. Ullisarna hoppade över staketet i "baby-pen" och satt av mot ullishuset... Då var det kört för SM-vinnaren ;D ;D
Morsan fick rekommendationen att sätta el i fårnätet >:D ;D Det hade jag uppskattat!! o:)
Ikväll lyckades vi plocka in den sista ullisen som hade rymt. Hon kom fram och hängde vid ullishuset, när vi väl hade gått in. Morsan och jag körde henne ungefär fem varv runt ullishuset innan hon fattade var hon skulle gå in!!!! (:)
Puppisen fick jobba en del - jag var inte imponerad... (bl a så jagade hon en ullis, eftersom någon hade släppt ut henne ur huset, där hon var inlåst....) Jaga ullisar är inte OK!! >:D
Vill dock tilläga att alla ullisar är OK efter dagens övningar!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #299 skrivet: 19 feb-16 kl 19:47 »
Häromdagen hjälpte vi till att väga "Vinter-bääbisar" (som var födda på sommaren och som får stanna kvar hemmavid och åka till slakt i vår, någongång). Morsan la mig inne i fållan och sedan skickade hon in mig under hela högen med bääbis-ullisar och sen sa hon ligg - ligg kvar. Med såna vänner, vem behöver fiender??!! (:) >:D
Snäll som jag var, så låg jag kvar under hela högen och tryckte upp nosen på lämpligt ställe. Jag blev något klabbig (skitig) men det luktar ju så gott ;D ;D 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 5 användare (1 dolda)
Staem, Trulsa, Liz, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser