Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När flå haren?  (läst 4403 gånger)

wahlgrens

• Uppland
När flå haren?
« skrivet: 24 feb-13 kl 19:26 »
Om man ska bereda harskinn, måste haren då flås direkt, eller funkar det att bereda ett skinn som suttit kvar på haren under hängningen?

Monica

SV: När flå haren?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-13 kl 19:40 »
Alla djur ska flås direkt, speciellt om du vill bereda skinnen. Det är en myt att djuret ska hänga med skinnet på för att möras.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-13 kl 20:55 »
Det står i flera jägarböcker att skinnet gärna får sitta kvar för att förhindra att köttet torkar och blir segt. Det var därför jag undrade. Tänkte att det förmodligen inte gällde om man tänkte ta tillvara skinnet. Den ska ju hänga länge, typ 14 dagar för att bli bra.

Monica

« Svar #3 skrivet: 25 feb-13 kl 22:00 »
Det står i flera jägarböcker att skinnet gärna får sitta kvar för att förhindra att köttet torkar och blir segt. Det var därför jag undrade. Tänkte att det förmodligen inte gällde om man tänkte ta tillvara skinnet. Den ska ju hänga länge, typ 14 dagar för att bli bra.

Mmmm, jag vet.....men du får sätta tanken på att köttet torkar och blir segt (som de påstår=inte sant :)) mot all den ohyra och förruttnelseprocessen som startar i skinnet så fort som djuret har avlivats. Det går in i köttet.....

Faktum är att köttet är mycket godare om du drar skinnet direkt :) De flesta jägarna har insett det och drar skinnet direkt

Jonte76

• -
« Svar #4 skrivet: 25 feb-13 kl 22:10 »
   Jag har aldrig sett nån som hängt en flådd hare i normal   vinterkyla med lågluftfuktighet krymper väl köttet i hopp till ingenting då  ;D   ...  Jag har testat o tagit hand om har skinn när jag var barn o då var det flådd efter 2veckors hängning  :)

parpen

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 feb-13 kl 23:02 »
Sköt en hare för något år sedan som jag flådde direkt och lät hänga i en dryg vecka. Torr och seg. Gör inte om det. Naturligtvis skall haren hänga inomhus i plusgrader och inte ute på ladugårdsväggen i minusgrader. Då mörar den aldrig.

MVH Pär

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-13 kl 23:55 »
Harens skinn är av usel kvalitet och duger knappt att bereda..
Fjäderfän och kaniner

wahlgrens

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-13 kl 23:57 »
Ok, så det blir kanske att välja om man ska prioritera kött eller skinn.

Grimbart: Varför är harskinn dåligt?

Monica

« Svar #8 skrivet: 26 feb-13 kl 23:05 »
Harens skinn är av usel kvalitet och duger knappt att bereda..

Inte alls :) Det är lika bra som vilket skinns om, dock är vinterpälsen bättre än sommarpälsen. Men det krävs, som alltid, att skinnet dras direkt efter avlivning. Annars startar förruttnelseprocessen och sen är det inte mycket värt.

Givetvis ska mörningen ske i plusgrader, annars blir det torrt och segt....

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 23:11 »
Monica  då blir ja nyfiken på var för haren hängdes med enris och ute ?.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-13 kl 23:17 »
Jo, blir det någon jaktlycka på hare så ska jag försöka ta vara på skinnet. Det vore kul om det kunde användas och sy något av. Ett par vantar eller en mössa kanske. Men nu är det inte många dagar kvar innan jakten är slut. Så gubben får jobba på. Om man vill sy i skinn, hur är då harskinn i förhållande till andra skinn? Finns det andra viltskinn som är bättre? Hur är det med räv till exempel? Eller grävling?

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #11 skrivet: 27 feb-13 kl 07:29 »
Alla skinn är bättre än harskinn.Dessa är så tunna och spröda så de håller inte för nåt vettigt.
Förr skar man remsor av harskinnen och vävde in dem i mattor t ex.

parpen

• Halland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-13 kl 11:22 »
Monica  då blir ja nyfiken på var för haren hängdes med enris och ute ?.

Skulle tro att det är samma anledning som man kan se rävar hänga på ladugårdsväggar. Lite skryt över att man skjutit något ;) Mörningen sker av att djurkroppens egna enzymer bryter ner proteinerna i köttet. Detta sker inte i fruset kött. Alltså skall kroppen hänga i plusgrader. Anledningen till att man stoppade ris i bukhålan, har jag hört var för att hålla bort fåglar som annars pickade på djuret.

MVH Pär

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 11:26 »
Skulle tro att det är samma anledning som man kan se rävar hänga på ladugårdsväggar. Lite skryt över att man skjutit något ;) Mörningen sker av att djurkroppens egna enzymer bryter ner proteinerna i köttet. Detta sker inte i fruset kött. Alltså skall kroppen hänga i plusgrader. Anledningen till att man stoppade ris i bukhålan, har jag hört var för att hålla bort fåglar som annars pickade på djuret.

MVH Pär
Oki tack försvar

Hovslagar´n

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 mar-13 kl 19:00 »
Har lärt mig att man ska lämna skinnet på för att haren inte skall kylas ner för snabbt (köttkvalitet). Men jag har inte testat nåt annat, så vad vet jag..

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser