Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad bör jag odla för maximal självhushåll hållning ??  (läst 9758 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Håller på att planera nya grönsaksland. Måste öka självhushållningen för att kunna gå hemma med vårdnadsbidrag på dottern i 2 år till. Potatis, lök, morötter, squash, ska även plantera lite bärbuskar... Tips på grönsaker som ger mkt...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Vad bör jag odla för maximal självhushåll hållning ??
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 15:40 »
Beroende på hur mycket plats du har att odla, så prioritera det som är lite dyrare. Lök, potatis, kålrot brukar kosta några kronor/kilo här på hösten.

Tomater? Koka in de som ni inte äter så har du egna "krossade tomater"
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 21 feb-13 kl 13:18 »
Våran tomt e stor.... Så tomater absolut!
ALLA är välkomna !

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-13 kl 13:24 »
nån sorts kål och palsternacka kanske? sparris?

Hilde

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 21 feb-13 kl 13:28 »
Vilka grönsaker brukar du främst köpa?
Odla bönor och torka, ärtor, rödbetor, spenat är inte dumt det heller, kasta någon näve i en smoothie på banan för att lura i barnen.  o:)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 feb-13 kl 13:31 »
Rovor och palsternackor är ju bara ett måste tycker ja fint att ha i grytor  eller rotmos .

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 21 feb-13 kl 18:53 »
Jag har nog en konstig unge, hon älskar grönsaker, så jag får lura i henne kött istället....
ALLA är välkomna !

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 21 feb-13 kl 19:16 »
Jag vet inte om du hittat denhär tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.50;topicseen
Den läser jag varje dag  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hilde

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 22 feb-13 kl 06:25 »
Jag har nog en konstig unge, hon älskar grönsaker, så jag får lura i henne kött istället....

Härligt, det gör mina med, men dom äter inte rå spenat som den är. Spenatsoppa är ju jäkligt gott och gratänger, kör på spenat, tar lite plats med ok avkastning. Dessutom jäkligt nyttigt! ;)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-13 kl 07:22 »
Jordärtskockor, potatislök, kålrot, pumpa (ger väldigt mycket, är gott, lätt att lagra), oregano, timjan, gräslök, målla, rankspenat (perenn), bondbönor, spritbönor, vaxbönor, sockerärt, jordgubbar.

Ett annat tips är att ta reda på vilka ogräs som går att äta. Tex: kirskål, vitmåra, våtarv. Det är smaskens.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mickel

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 feb-13 kl 07:45 »
Ärter och bönor förstås. Broccoli tycker jag är utmärkt som går att göra mycket av och ger oftast stor skörd. Inlagd gurka är fint. Brysselkål. Sen finns det ju hur mycket fina salladssorter som helst som räcker åtminstone hela odlingssäsongen om man sår flera omgångar. Majs (beror lite på var du bor). Vitkål att syra.

mitzy123

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 feb-13 kl 09:28 »
 o:)Mangold är en perfekt grönsak att odla . Används som spenat och den vita stjälken kan kokas som sparris . Kallas också fattigmans sparris .
Vi fick alltid rika skördar och du kan plocka bladen efterhand .
Du kan också odla örtkryddor att använda som krydda samt vitlök .
Majrova är också perfekt kan användas till mycket .
Skall du sätta bärbuskar kan jag rekommendera svarta vinbär . Ett av de mest c-vitamin rika bären .

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 25 feb-13 kl 10:24 »
Squash, brukar ge massor och brukar vara dyrt i affären. Paprika, kanske enklast med något slags växthus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 09:34 »
Min man tycker att vi bör bara odla det som vi äter, men man kan väl börja äta mer squash ???  Vi har nog faktiskt aldirg smakat på mangold, hur tycker ni att man kan "övertala" honom att vi ska testodla? för det finns väl inte att köpa nu någonstans??
ALLA är välkomna !

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 feb-13 kl 09:53 »
Det bästa tippset är väl att du funderar på vilka grönsaker ni brukar köpa?
Zuccini är väldans bra egen odlad tycker jag, lätt att variera,suverän att lägga in som typ smörgåsgurka eller dyligt,god i sallader,perfekt att gratinera,god att grilla, perfekt att dippa, slänger in ett par bilder på maten jag gjorde  går... typ vegitarisk lasange,men utan pasta :-)
Bond bönor tycker jag  är underbart :-) och lätt odlat och ger bra skörd.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 feb-13 kl 21:48 »
Ja, börja äta squash om ni inte redan gör det! Enormt lättodlad, och ger massor med skörd utan nämnvärd arbetsinsats....

Vi har torkat mycket av squashen. Perfekt att bara ösa ner i soppor och grytor hela vintern sen... Till sommaren, när den kommer, så ska jag prova syra... Kan inte tänka mig annat än att det går utmärkt att koka in också, men jag har inte provat, trots att jag kokat in en del annat..

Mangold är också lättodlat. Används som spenat. Dvs, grytor, soppor, pajer, pizza, stuvning, etc.

Hälsa din gube att matlagningen blir så mycket roligare om man kan variera sig, och experimentera med sånt man inte provat förr! ;)

Fanny

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 28 feb-13 kl 22:44 »
Ja, börja äta squash om ni inte redan gör det! Enormt lättodlad, och ger massor med skörd utan nämnvärd arbetsinsats....

Vi har torkat mycket av squashen. Perfekt att bara ösa ner i soppor och grytor hela vintern sen...

Hur gör du för att torka squashen? Vi får jättemycket men hittills ligger den kokad i frysboxen. Det verkar mycket mer praktiskt att ha den torkad (när det väl är gjort)  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 feb-13 kl 22:50 »
Hur gör du för att torka squashen? Vi får jättemycket men hittills ligger den kokad i frysboxen. Det verkar mycket mer praktiskt att ha den torkad (när det väl är gjort)  :)

Hittills har vi använt en sån här http://www.evermat.se/ . Skiva i lagom tjocka skivor, och så på med apparaten! Jag planerar även att bygga ett skåp för torkning, där man rymmer lite mer. Då bör man kunna använda både en enkel solfångare, eller en värmefläkt till detta.

Hilde

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 05 mar-13 kl 09:06 »
Det bästa tippset är väl att du funderar på vilka grönsaker ni brukar köpa?
Zuccini är väldans bra egen odlad tycker jag, lätt att variera,suverän att lägga in som typ smörgåsgurka eller dyligt,god i sallader,perfekt att gratinera,god att grilla, perfekt att dippa, slänger in ett par bilder på maten jag gjorde  går... typ vegitarisk lasange,men utan pasta :-)
Bond bönor tycker jag  är underbart :-) och lätt odlat och ger bra skörd.

Zucchini odlar jag också, passar som sagt utmärkt i veglasagne som pastaplattor eller i allehanda pytt. Jag får ofta stora skördar.
Mangold är bra, men tänk på att dom blir jäkligt stora så så inga jättemängder om ni inte tänkt att vräka i er.  :P

Rossbo

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 05 mar-13 kl 09:53 »
Förutom annat som är redan nämnt odlar jag grönkål. En planta ger massor med blad som är super nyttiga och goda. För eget behov förväller jag kålen, hackar och fryser ner. Den kan dock stå kvar i grönsakslandet över vinter och skördas vid behov. Våra hönor är helt galna i grönkål. Fint tillskott till deras foder på vinter och det blir fina gulor i äggen av grönkål. Nackdelen är kanske att harar och rådjur också tycker om den och kan äta upp den om den är inte skyddat. Det räcker med att lägga en odlingsduk över för att ha den i fred.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 4 användare
LimJans, alternaiv, Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser