Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad bör jag odla för maximal självhushåll hållning ??  (läst 9763 gånger)

Lise

• Värmland
SV: Vad bör jag odla för maximal självhushåll hållning ??
« Svar #20 skrivet: 05 mar-13 kl 11:13 »
Mangold ger mycket mer än spenat (hos oss i alla fall) och är lättare att odla (börjar inte lika lätt blomma i förtid). Kan användas i samma maträtter som spenat och är enligt mig aningen godare.
Grönkål har vi mycket. Tycker det är jättegott, kan stå ute tills det blir runt -10 men häruppe i Värmland tål den inte att vara ute hela vintern som söderut.  Instämmer inte med Rossbo att det räcker att lägga fiberduk över mot djur som vill äta kålen. I alla fall räcker det inte mot älg, som här hos oss har ätit upp grönkålen genom fiberduken (och samtidigt tuggat sönder duken). Vi har ofta älg inpå knuten och är tvungna att ha stängsel runt lannet.
Tomater, sorten subarctic plenty från Runåbergs fröer ger just plenty oavsett väder på friland. Jag kokar inte utn kör latmajavarianten och skär dom i mindre delar och stoppar i frysen och använder som burktomater i grytor, soppor o sånt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 mar-13 kl 11:29 »
Tomater, sorten subarctic plenty från Runåbergs fröer ger just plenty oavsett väder på friland. Jag kokar inte utn kör latmajavarianten och skär dom i mindre delar och stoppar i frysen och använder som burktomater i grytor, soppor o sånt.

Tja... Jag vet inte om det är så mycket mer "latmajavariant" än att koka in, då det stora jobbet med att koka in, är just att skära dem i bitar... ;) Är tomaterna väl skurna, så är det inget stort jobb, att slänga dem i en gryta, och låta dem puttra tills de såsat sig, och sen hälla på heta burkar, än att stoppa dem i påsar, och stoppa i frysen... Ungefär samma mängd jobb, men lite annat användningsområde sen, gissar jag :)

Ang mangold, så fick jag i höstas tipset om att syra mangold, men jag är oerfaren på området, ohc vågade mig inte på att prova... Ska dock prova det till sommaren! Grönkål borde ju också funka fint att syra...

Hilde

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 05 mar-13 kl 13:52 »
Tja... Jag vet inte om det är så mycket mer "latmajavariant" än att koka in, då det stora jobbet med att koka in, är just att skära dem i bitar... ;) Är tomaterna väl skurna, så är det inget stort jobb, att slänga dem i en gryta, och låta dem puttra tills de såsat sig, och sen hälla på heta burkar, än att stoppa dem i påsar, och stoppa i frysen... Ungefär samma mängd jobb, men lite annat användningsområde sen, gissar jag :)

Ang mangold, så fick jag i höstas tipset om att syra mangold, men jag är oerfaren på området, ohc vågade mig inte på att prova... Ska dock prova det till sommaren! Grönkål borde ju också funka fint att syra...

Jag har aldrig kokat in förr, men är det så pass enkelt?
Hur länge håller sig burkarna?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 mar-13 kl 14:01 »
Ja, det är busenkelt! Och burkarna håller länge. Jag har precis ätit upp det sista av krusbärssylten, som jag kokat in på det viset. Äppelmos har jag nåt par burkar kvar, som håller sig finfint. Häller man det kokande, i heta burkar (ställa burkar och lock i ugnen först, och så använda grytlappar när man skruvar på locken), så blir det vacuum om inte locket är skadat...

Hilde

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 05 mar-13 kl 16:33 »
Ja, det är busenkelt! Och burkarna håller länge. Jag har precis ätit upp det sista av krusbärssylten, som jag kokat in på det viset. Äppelmos har jag nåt par burkar kvar, som håller sig finfint. Häller man det kokande, i heta burkar (ställa burkar och lock i ugnen först, och så använda grytlappar när man skruvar på locken), så blir det vacuum om inte locket är skadat...

Man tackar!  :-*
Då vet jag vad jag ska göra av alla tomater som ska odlas.
Det går nämligen åt ruskiga mängder krossade tomater här hemma.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser