Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Walden" - Henry David Thoreau  (läst 8139 gånger)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #20 skrivet: 13 mar-07 kl 19:21 »
Hej Gryning!

Bortsett ifrån att jag fick ett sådant blöjfritt „paket“ på knäarna i ett tredjeklass tåg i China för 25 år sedan och det kändes som en tidsinställt bomb (som tur var kreverade bomben inte), så har jag inte heller någon erfarenhet av detta.
Men din frågeställning är mycket intressant och tänkvärt och den första ”riktiga” fråga jag har läst här på länge.

Vad finns det mer som går oss spårlöst förbi?

Spontant kommer jag bara på att man kommer att skaka med huvudet över vårat slösaktiga slit och släng beteende, över vårat sätt att förbruka energin istället för att använda den på ett mera förnuftsbegåvat sätt.
Förhoppningsvis även över den så kallade ”shopping-kulturen”, men det finns säkert mycket subtilare svar.
Men för min del, så kräver de svaren minst några lugna vakta till sjöss på natten.

Kap Horn

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 13 mar-07 kl 19:57 »
Det intressanta med Thoureau och tvättfrågan är inte könsrollsperspektivet utan hur hemmablinda vi är för vår egen kultur. Jag har fortfarande en del att läsa innan jag tar itu med Walden (den hinner kanske komma i pocket först också   :P ) men det jag funderar på är vad vi missar i vår egen kultur och som en bok(?)läsare om 150 år skulle förundras över.

En sak som fascinerar mig t ex är detta med blöjfria spädbarn. Det grämer mig att jfg inte hade kunskap om det förrän alla mina barn lämnat bebisstadiet och blöjorna. Jag minns att jag tänkte att det kan inte vara skönt att ha ett sånt paket om underlivet/mellan benen, men jag var för fast i kulturen för att (våga) börja exprimentera med blöjfritt. Mina barn gav säkert signal för när de skulle kissa och bajsa, men dessa signaler gick mig spårlöst förbi.

Vad finns det mer som går oss spårlöst förbi?

Jag vänta också på pocketutgåvan så att jag kan köpa den.  :D

Det enkla fria livet, ifrågasättandet av sedvänjor, hans praktiska färdigheter och att tänka själv kom att bli vägen till Thoreau's kritik mot samhället och hela den livsuppfattning som vanliga människor värdesatte. Inte konstigt att boken inte blev en hit.

Jag tror att om vi fortsätter att ifrågasätta alla konventioner så har vi kanske en större chans att upptäcka saker och fenomen runt omkring oss.  Inte ta för givet att saker och ting ska vara på ett visst sätt.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gryning

• Mirandas have
« Svar #22 skrivet: 15 mar-07 kl 08:42 »
Någonting som är väldigt lätt att ta för givet är att det finns en brandkår och en ambulans i närheten. Och att man inte behöver vara så försiktig, liksom.
Min man har en sedelärande historia om detta : när han var 20 år och scout gick han en hajk med en grupp på en eller ett par veckor. en dag när de högg uppp ved till lägerelden så sa någon i gruppen: Vad gör man om man slinter med yxan? då kommer det en ambulanshelikopter och plockar upp en sa någon genast. Men nej. det FANNS ingen helikoter... Efter det samtalet var det flera som inte vågade hålla i en yxa och det är något man kan fundera över en stund.

Månvind

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 mar-07 kl 09:48 »
"Jag flyttade till skogarna för att jag ville leva i medvetenhet, för att möta inget annat än livets väsentligheter och se om jag kunde lära mig vad de hade att lära ut; när jag stod inför döden ville jag inte upptäcka att jag inte hade levt. Jag ville inte leva något som inte var verkligt liv, det liv som är så dyrbart; inte heller önskade jag hemfalla åt resignation, såvida det nu inte var alldeles nödvändigt. Jag ville leva på djupet och suga all märg ur livet, leva så ståndaktigt och spartanskt att allt som inte var liv drevs på flykten......"

Thoreau gm Månvind

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 15 mar-07 kl 13:37 »
Att ta givet saker och ting, bara för att man alltid gjort på ett visst sett utan att frågasätta, gjorde en forumsmedlemm ett bra inlägg om som jag tyvärr inte hittar nu. Ska försöka återge historien. (Du som skrev denna historia - rätta mig gärna)

Hon brukade alltid skära bort ändorna på julskinkan och började fundera på varför hon gjorde det. Det visade sig att hennes syster gjorde det samma. De gick till sin mor, som alltid gjort så, och frågade varför. Hon svarade att hennes mor gör så. Kvinnorna gick till mormorn och frågade varför, som svarade  "Är ni inte kloka, jag har gjort det för att den inte fick plats i formen/ungnen (?)".

Jag tror att det är mycket som vi gör utan att tänka på varför. Thoreau skriver om just sedvänjor och dess hinder för människans tanke och handlingar.

Har jag sagt att jag gillar bok tidigare? Annars gör jag det nu.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 16 maj-07 kl 16:09 »
Idag står det i min lokala blaska att "Walden" ges ut nyöversatt och inbunden av Natur och Kultur.
« Senast ändrad: 17 maj-07 kl 14:04 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 17 maj-07 kl 12:08 »
Jag hoppas att den kommer som pocketutgåva.  :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
SV: Re:"Walden" - Henry David Thoreau
« Svar #27 skrivet: 10 jul-09 kl 23:59 »
Jag hoppas att den kommer som pocketutgåva.  :)

Äntligen har nyöversättningen kommit ut som pocket. Köpte mitt ex idag. Det är den enda bok som jag känner att jag behöver äga.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare
torbjorn, Undine, Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser